کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۰۱۶۷
تاریخ خبر:

ر وزهای سخت آقای چگنی در شرکت ملی گاز

روزنامه هفت صبح، فاطمه‌ رجبی| با توجه به مشکلات گازی که طی هفته‌های گذشته در نقاط مختلف ایران به‌وجود آمده و کار را در برخی مناطق مانند تربت‌جام به تشنج هم کشانده، کاملا قابل‌انتظار بود که مدیران بخش‌های گازی دولت و در راس آن شرکت ملی گاز زیر شدیدترین فشارها قرار بگیرند اما فشار بر مجید چگنی مدیرعامل شرکت ملی گاز از نوع دیگری به‌نظر می‌رسد و آنچه بیشتر جلب توجه کرده و پررنگ شده سوابق شغلی او است‌.

سایت‌های اصلاح طلب به شدت روی شغل او مانور می دهند .یعنی فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت نفت. این سمت همان موقع که چگنی به‌عنوان معاون وزیر نفت و رئیس شرکت ملی گاز معرفی شد هم به‌چشم آمد؛ مثلا خبرگزاری انتخاب در شهریور‌ماه سال گذشته وقتی می‌خواست خبر انتصاب او را اعلام کند همان اول یعنی در تیتر و مقدمه خبر نوشت که چگنی قبلا فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت نفت بوده است؛ موضوعی که همان موقع طرفداران و دوستان چگنی را عصبانی کرد و آنها رسانه‌های اصلاح‌طلب را متهم کردند که سوابق دیگر این مدیر جدید را نادیده گرفته است.

این همان واکنشی است که مدافعان چگنی حالا هم که بحث سوابق و تحصیلات او دوباره و بیشتر از قبل داغ شده، نشان می‌دهند. آنها یادآوری می‌کنند که فرماندهی مرکز مقاومت بسیج وزارت نفت به سال‌های اخیر مربوط نیست. او پیش از انتصاب به‌عنوان رئیس شرکت ملی گاز مدیر‌کل سابق نظارت بر صادرات و مبادلات فرآورده‌های نفتی وزارت نفت بوده و قبل از آن‌هم در تیم شش‌نفره مبارزه با رشوه در این وزارتخانه فعالیت داشته.

آنها پای تحصیلات چگنی را هم وسط می‌کشند و می‌گویند او کارشناسی ارشد مهندسی صنایع دارد(که در واقع مدرکی دال بر صلاحیت در بخش مدیریت صنعتی و کنترل پروژه است ) اما دقیقا همین موضوع یکی دیگر از اهرم‌های فشار بر چگنی است تا جایی که خبرآنلاین در مورد بی‌ربط بودن تحصیلات او با کاری که در سال‌های اخیر انجام داده و مسئولیت جدیدی که گرفته می‌نویسد: «مجید چگنی از‌جمله کارمندان وزارت نفت بود که به دلیل سوابق جانبازی خود از سوی مسعود میرکاظمی وزیر نفت دولت دوم احمدی‌نژاد به‌عنوان رئیس بسیج کارمندان وزارت نفت منصوب شد.

مسعود میرکاظمی در دولت رئیسی، رئیس سازمان برنامه و بودجه است و جواد اوجی در همان مقطع و در دولت احمدی‌نژاد، رئیس شرکت ملی گاز ایران بود. عجیب اینکه دولت سیزدهم نتوانسته در وزارتخانه‌ای با قدمت ۵۷ سال، مدیری با‌سابقه و با‌تجربه‌تر از مجید چگنی را از میان نخبگان حوزه گاز، انتخاب کند. آن‌هم وزارتخانه‌ای که خودش دانشگاه دارد و نیرو تربیت می‌کند.»

عجیب‌تر اینکه این خبرگزاری ادعا می‌کند قبل‌تر یک بار صلاحیت چگنی به دلیل بی‌ارتباط بودن تحصیلات و سوابقش رد شده بود: «انتخاب مجید چگنی از آنجا اهمیت دارد که وی فاقد تجربه کاری در مدیریت شرکت ملی گاز و بدون تخصص در زمینه نفت و گاز است. همین موضوع باعث شد تا در زمان طرح نام مجید چگنی به‌عنوان گزینه ریاست شرکت گاز، نهادهای مربوطه او را به دلیل آنچه «عدم تجربه وی در صنعت گاز» از سوی رسانه‌های تخصصی حوزه نفت و گاز گفته شد، رد‌صلاحیت کنند. موضوعی که انتظار می‌رفت وزیر نفت به دلیل موقعیت استراتژیک گاز در زندگی مردم و نقش آن در حفظ جان شهروندان، فردی با تخصص و تجربه، آن هم در وزارتخانه‌ای که دارای دانشگاه تخصصی و سابقه فعالیت از سال ۱۳۴۴ است، انتخاب کند.»

اینها اما همه فشاری نیست که به آقای چگنی می‌آید، بعضی خبرهای غیر‌رسمی می‌گویند که او دقیقا به دلیل سوابق نه‌چندان تخصصی و فنی‌اش در حوزه نفت و گاز بین همکارانش هم دردسرهایی دارد؛ مثلا سایت «میز نفت» که به خبرهای تخصصی این حوزه می‌پردازد اواسط آبان‌ماه وقتی چگنی به‌عنوان مدیر نمونه وزارت نفت انتخاب شد، از عصبانیت مدیران این وزارتخانه نوشت: «مجید چگنی… چندان میان سایر معاونان محبوب نیست و سه معاون اوجی، به‌صراحت وی را در جلسات داخلی به باد انتقاد می‌گیرند.

بااین‌حال، عملکرد او در حوزه مدیریت انتقال و مصرف گاز موردتقدیر مقامات بلندپایه دولت قرارگرفته است و همین موضوع، باعث شد تا اوجی متقاعد شود وی را به‌عنوان مدیر نمونه صنعت نفت انتخاب کند. این انتخاب، به مذاق چند تن از معاونان وزیر نفت خوش نیامده به‌طوری‌که برخی از آنها نتوانستند عصبانیت خود را از این انتخاب پنهان کنند… تنگ‌نظری‌ها به حدی پیش رفته است که یکی از معاونان کلیدی اوجی، در یک جلسه خصوصی طی روزهای گذشته گفته اوجی با این انتخاب در حد وزارت نیست.»

شرکت ملی گاز قبل از چگنی
شاید یکی از دلایل حمله‌های بی‌امان به مجید چگنی یکی اهمیت شرکت ملی گاز باشد و دیگری مدیرانی که قبل از او روی صندلی مدیریت این شرکت نشسته بودند. جالب اینکه بلافاصله قبل از چگنی حسن منتشر تربتی مدیر شرکت ملی گاز ایران بود. او فارغ‌التحصیل شیمی از دانشگاه صنعت نفت است و کارشناسی ارشدش را از دانشگاه امیرکبیر گرفته و قبل از اینکه در سال 97 به‌عنوان رئیس شرکت ملی گاز ایران انتخاب شود، سال‌ها مدیریت پالایشگاه‌هایی مثل هاشمی‌نژاد را بر‌عهده داشت و مدیر دیسپچینگ و برنامه‌ریزی شرکت ملی گاز هم بود. او حالا هم یکی از مدیران برجسته صنعت گاز و پتروشیمی است.

قبل از منتظر تربتی، مدیریت شرکت ملی گاز به مدت شش سال بر‌عهده حمیدرضا عراقی بود. او کارشناسی فیزیک و کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی از دانشگاه سازمان مدیریت صنعتی داشت و از سال 65 فعالیت در شرکت گاز را شروع کرده بود. عراقی از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۸۰ مدیرعامل گاز استان اصفهان بود. او در سال ۱۳۸۰ به‌عنوان مدیر گازرسانی و عضو هیات مدیره شرکت ملی گاز ایران منصوب شد و تا سال ۱۳۸۴ در این جایگاه حضور داشت و از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ مدیر بازرگانی شرکت ملی گاز ایران بود، همچنین از ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱ ریاست هیات مدیره شرکت گاز استان تهران را برعهده داشت. عراقی از شروع کارش به‌عنوان مدیر شرکت ملی گاز، به‌عنوان مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران فعالیت داشت.

جالب اینکه قبل از عراقی، خود جواد اوجی که حالا وزیر نفت است و چگنی را منصوب کرده به مدت چهار سال رئیس شرکت ملی گاز بود. او در دانشگاه صنعت نفت مهندسی نفت خوانده و قبل از اینکه در سال 88 رئیس شرکت ملی گاز شود، رئیس هیات مدیره نظارت بر تولید و پالایشگاه‌های گازی را بر‌عهده داشت و مدیر‌عامل و عضو هیات مدیره چند شرکت گازی بزرگ هم بود.

بنابراین شاید بتوان گفت که آنچه چگنی را در افکار عمومی و حتی بین خود وزارت نفتی‌ها زیر فشار قرار می‌دهد بیشتر از اینکه به تحصیلاتش مربوط باشد عدم حضور پررنگش در شرکت ملی گاز پیش از قبول مسئولیت این شرکت مهم است. شرکتی که در سال 1344 توسط شرکت ملی نفت و با سرمایه اولیه 25 میلیارد ریال یعنی دو و نیم میلیارد تومان تاسیس شد و حالا هم یکی از شرکت‌های تماما دولتی است که هیچ بخشی از آن حتی از طریق سهام عدالت و عرضه اولیه به کسی غیر از دولت واگذار نشده.

در مورد میزان تولید شرکت ملی گاز هم اینکه بعد از راه‌اندازی فاز ۱۲ پارس‌جنوبی توسط شرکت ملی نفت ایران و بعد واگذاری تأسیسات در قالب پالایشگاه هفتم مجتمع گازی پارس جنوبی، تولید گاز شرکت ملی گاز ایران، به روزانه ۷۷۰ میلیون متر‌مکعب افزایش یافت. البته صحبت‌هایی در مورد کاهش اندک تولید شرکت ملی گاز شنیده می‌شود اما هنوز هم توان تولیدی این شرکت بسیار زياد است.

برای اینکه بفهمید 770 میلیون متر‌مکعب گاز چقدر است؛ کافی است بدانید که سال گذشته وقتی مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز می‌خواست از رکورد‌شکنی مصرف یک روز کشور بگوید اعلام کرد که ظرف 24 ساعت منتهی به دوم آذر 747 میلیون متر‌مکعب گاز در کشور مصرف شده است.

کدخبر: ۵۰۰۱۶۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر