کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۰۸۳۴
تاریخ خبر:

رییس القاعده در افغانستان کشته شد

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا چند ساعت پس از زمینه سازی رسانه ای رسما اعلام کرد ایمن الظواهری رئیس القاعده در افغانستان کشته شده است.

به گزارش خبرآنلاین، یک شب پس از حمله پهپادی آمریکا به حوالی کابل افغانستان، کاخ سفید خود را برای اعلام یک خبر آماده کرد. کاخ سفید از سخنرانی بایدن در ساعات پیش رو برای اعلام خبر عملیات ضد تروریستی موفق پهپادی در کابل خبر داد و خبرنگار اسوشیتدپرس به نقل از منابع خبری خود اعلام کرد بایدن خبر کشته شدن ایمن الظواهری ، فرمانده القاعده را رسما اعلام می کند.

خبری که چند ساعت بعد رسما از سوی بایدن اعلام شد و او اشاره کرد الظواهری که یکی از فرماندهان اصلی عملیات تروریستی یازدهم سپتامبر بوده را در حوالی کابل کشته اند.

الظواهری پس از کشته شدن بن لادن در سال ۲۰۱۱ رئیس القاعده شد و سالها عملیات های بسیاری برای دستگیری یا کشتن او توسط آمریکا انجام گرفت.

از او به عنوان نظریه‌پرداز اصلی القاعده در دوران رهبری اسامه بن لادن و مغز متفکر حملات یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ نام برده می‌شود.

ایمن الظواهری که بود؟
ایمن ظواهری در نوزدهم ژوئن ۱۹۵۱ در خانواده‌ای سرشناس در قاهره مصر به دنیا آمد. پدربزرگ او امام دانشگاه اسلامی الازهر و پدرش دکتر داروساز و استاد دانشگاه قاهره بود. ظواهری در نوجوانی به خاطر عضویت در گروه اخوان المسلمین به زندان افتاد و سپس با ادامه تحصیلاتش متخصص چشم پزشکی شد و در قاهره به طبابت پرداخت.در پی ترور انور سادات، رییس جمهوری سابق مصر به دست پیروان گروهی که ظواهری رهبری آن را برعهده داشت او به همراه صدها تن دیگر به زندان افتاد و وقتی پس از سه سال از زندان آزاد شد، به عربستان سعودی و سپس برای کمک به مجاهدین افغان و جنگجویان عرب به پیشاور پاکستان رفت.

در سال ۱۹۹۷ ایمن ظواهری به جلال آباد افغانستان نزد اسامه بن لادن رفت تا با القاعده همکاری کند. او دست راست اسامه بن لادن شد و در بسیاری از تصمیم‌گیری‌های مهم این گروه نقش داشت.
تشکیل این جبهه متحد با بمبگذاری در دو سفارتخانه آمریکا در کنیا و تانزانیا و کشته شدن ۲۲۳ نفر همراه شد.

آمریکایی‌ها با شنود مکالمات آقای ظواهری متوجه نقش بن لادن و القاعده در این حمله شدند و دو هفته بعد به تلافی آن، با موشک به مقر القاعده در افغانستان حمله کردند.

او همچنین در حملات یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ نقش داشت و به همین خاطر پلیس فدرال آمریکا برای دستگیری او ۲۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرد.بعد از کشته شدن اسامه بن لادن، آقای ظواهری رهبری القاعده را برعهده گرفت. سرنگونی حکومت افغانستان و بازگشت طالبان باعث شد تا آقای ظواهری در ابتدای سال جاری میلادی به خانواده خود در کابل بپیوندد و در این شهر ساکن شود.

کدخبر: ۴۷۰۸۳۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • nirvana

    خداروشکر.. چه خبر مسرت بخشی اول صبح

  • peyman0917

    به درک واصل شد