کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۸۹۶۹
تاریخ خبر:

رکورد‌ ‌‌‌غیر‌عادی‌ و پرهیجان یک حراجی در اوین

روزنامه هفت صبح | جمعه مراسم چکش‌زنی ۱۱۰ اثر کلاسیک و معاصر حراج تهران در هتل پارسیان اوین برگزار شد. حراج بزرگ تهران با شگفتی‌های فراوانی همراه بود. در حالیکه اثری از محمد احصایی رکورد سابق این حراجی که به تابلویی از سهراب سپهری اختصاص داشت را شکسته بود و تنها رقیب احتمالی‌اش را اثری از زنده‌رودی می‌دانستند ناگهان تابلویی از آیدین آغداشلو که یک میلیارد تومان قیمت پایه برای آن قرار داده شده بود در جوی هیجانی و عجیب تا دوازده برابر افزایش یافت و به عدد ۱۲‌میلیارد توما‌ن فروخته شد و همه رکوردها را جابه‌جا کرد.

تابلوی نقاشی خط بدون عنوان محمد احصایی از مجموعه «نجوای عشق» که با قیمت پایه ۵ میلیارد تومان در حراج سیزدهم عرضه شده بود، ۵‌میلیارد و ۹۰۰‌میلیون تومان فروخته شد. با این حساب، این اثر توانست رکورد دوازده دوره حراج تهران را بشکند. اما لحظاتی بعد تابلویی از آیدین آغداشلو همه رکوردها را جابه‌جا کرد. نام خریدار اثر آغداشلو را فعلا نمی‌دانیم.

تابلوی نقاشی دو لته‌ای «خاطرات امید» از مجموعه «خاطرات انهدام» آیدین آغداشلو که با قیمت پایه یک میلیارد و ۲۰۰‌میلیون تومان عرضه شده بود، به قیمت ۱۲‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون تومان توسط حسین پاکدل چکش خورد و به فروش رفت.این تابلوی آیدین آغداشلو نیز بعد از تابلوی ناصر اویسی بیشترین نوسان قیمت دهی را داشت و توانست رکورد تابلوی محمد احصایی را نیز بشکند.

همچنین این تابلو رکورد دوازده دوره حراج تهران را نیز شکست. آیدین آغداشلو در ماه‌های اخیر به واسطه حاشیه‌های مرتبط با طرح شکایت برخی شاگردان و اطرافیانش خبرساز شده بود و فروش غیرمنتظره تابلوی او با رقمی نزدیک به ۱۰‌برابر برآورد اولیه احتمالاً بی‌ارتباط با حواشی اخیر نیست.
اینجا مروری داریم برآن دسته از آثاری که با رقم بالای یک میلیارد تومان در این حراج پرهیجان و غیرعادی به فروش رفتند:‌

تابلوی نقاشی دو لته‌ای ابوالقاسم سعیدی بدون عنوان یک میلیارد و ۳۰۰‌میلیون تومان به فروش رسید. این اثر با قیمت پایه ۶۰۰‌میلیون تومان قیمت گذاری شده بود و تا اینجا عنوان اولین اثر میلیاردی حراج سیزدهم را به دست آورده است.

مجسمه فلزی «کجاست؟ آن‌قدر می‌گردم تا پیدا کنم» اثر ژازه تباتبایی که با قیمت پیشنهادی ۲‌میلیارد تومان در حراج سیزدهم حضور دارد، با قیمت ۲‌میلیارد و ۱۰۰‌میلیون تومان چکش خورد.

تابلوی بدون عنوان مسعود عربشاهی که در سال‌۱۳۸۵ خلق شد و تصویرش در مجله هنر فردا شماره یک (بهار ۱۳۸۹) صفحه ۳۰ چاپ شده است، با قیمت یک میلیارد و ۷۰۰‌میلیون تومان چکش خورد. این اثر یک میلیارد و ۵۰۰‌میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود. این اثر سومین فروش میلیاردی حراج سیزدهم است.
اثر حجمی «پیون» تیمو ناصری که متشکل از برنج، چوب و لاتکس است، یک میلیارد و ۲۰۰‌میلیون تومان فروش رفت. این اثر توسط صاحب فعلی از گالری آب انبار در سال‌۱۳۹۹ خریداری شده است. این اثر چهارمین فروش میلیاردی حراج سیزدهم را به نام خود ثبت کرد.

تابلوی نقاشی دو لته‌ای رضا درخشانی یک میلیارد و ۶۰۰‌میلیون تومان به فروش رسید.
تابلوی نقاشی بدون عنوان از صادق تبریزی که یک میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده بود، یک میلیارد و ۳۰۰‌میلیون تومان به فروش رفت.

تابلوی بدون عنوان منوچهر یکتایی که رنگ‌روغن روی بوم است و در سال‌۱۳۴۱ خلق شده و مرمتی جزئی شده است، با قیمت یک میلیارد تومان فروخته شد. این اثر متعلق به مجموعه شخصی زنده‌یاد منیژه میرعمادی و دکتر جمشید ناصری است که در حراج عرضه شد.

تابلوی بدون عنوان گواش روی مقوا اثر سهراب سپهری که متعلق به مجموعه شخصی زنده‌یاد منیژه میرعمادی و دکتر جمشید ناصری بود، یک میلیارد و ۷۰۰‌میلیون تومان چکش خورد. برآورد قیمت این اثر ۸۰۰‌میلیون تومان بود. قطع این تابلوی قدیمی از سهراب سپهری، ۶۹ در ۵۰ سانتی متر است.
تابلوی نقاشی بدون عنوان نصرالله افجه‌ای یک میلیارد و ۲۵۰‌میلیون تومان فروش رفت. قیمت پیشنهادی یا قیمت پایه این اثر ۸۰۰‌میلیون تومان بود.

کدخبر: ۳۶۸۹۶۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر