کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۰۵۳۴
تاریخ خبر:

رکورد‌های جهانی و ‌کم‌سابقه ورزشکاران ایرانی ‌

روزنامه هفت صبح | فقط همین چند روز گذشته نماینده‌های ایران توانستند در چند مسابقه جهانی و همچنین آسیایی، در رشته‌های مختلفی رتبه و مدال بیاورند که قبلا سابقه نداشته است. یکی از این مقام‌ها در صربستان، دیگری در فرانسه و سومی همین ایران به صورت آنلاین ثبت شد. دو مسابقه اول، دوی ۶۰ متر زنان و مردان و سومی هم پارکور بود. با اینکه هنوز پارکور به رشته‌های المپیک اضافه نشده، اما رکوردهای جدید دوومیدانی توانسته همه را برای حضور طلایی در المپیک توکیو امیدوار کند.

*** سریع‌ترین زن و مرد ایران در اروپا رکورد زدند
دو دونده ایرانی این روزها همه را برای المپیک آینده امیدوار کرده‌اند: یکی از آنها فرزانه فصیحی و دیگری حسن تفتیان است که اخیرا هربار دویده‌اند، یک رکورد جدید برای خودشان ثبت کرده‌اند. چهارم بهمن، حسن تفتیان در دوی ۶۰ متر مسابقات بین‌المللی میراماس فرانسه موفق به کسب عنوان قهرمانی شد. او در این مسابقه در فرانسه توانست رکورد ۶۰ متر را در ۶:۶۹ ثانیه به ثبت برساند.

تفتیان با این رکورد نشان داد که حالا دارد خودش را برای المپیک توکیو آماده می‌کند. او سریع‌ترین دونده مرد ایران است و این مسابقه یک دست‌گرمی در راه مسابقات جهانی بوده. تفتیان هنوز در اردوی ۵۰ روزه برای آماده‌سازی خود به‌سر می‌برد و در این مسابقه هم توانست زودتر از رقبای خود به خط پایان برسد. او قبلا در سال ۲۰۱۶ در مسابقات دوومیدانی داخل سالن آسیا، با ثبت ۶:۵۶ ثانیه در مسافت ۶۰ متر در گروه خود اول شد.

یک سال بعد در مسابقات ۱۰۰ متر هم باز رکورد زد و با دویدن در مدت‌زمان ۱۰:۲۵ ثانیه مدال طلا را از آن خود کرد. تفتیان در روزهای آینده هم مسابقات دیگری خواهد داشت که می‌تواند خودش را در آنها محک بزند. این دونده ۲۷ ساله اهل تربت‌حیدریه، از شهرهای خراسان رضوی، تا امروز در مسابقات بین‌المللی زیادی شرکت کرده و در آنها افتخارات زیادی به دست آورده است.

*** رکوردشکنی دختر باد ایران
از طرف دیگر فرزانه فصیحی هم رکورددار دوی ۶۰ متر ایران در مسابقات دوومیدانی داخل سالن به مقام سوم رسید. این مسابقه یکشنبه همین هفته در صربستان برگزار شد و در آن فصیحی رکورد ۷:۳۰ ثانیه را زد. قبل از این هم در بیست‌وهشتم دی‌ماه او توانسته بود رکورد خودش را به ۷:۳۹ برساند.

حالا با این رکورد جدیدی که او ثبت کرده، احتمالا می‌توان روی حضور او در المپیک حساب کرد. اگر این اتفاق بیفتد، فصیحی اولین زنی خواهد شد که در مسابقات دوومیدانی، به مسابقات قهرمانی جهان راه پیدا خواهد کرد. از اواخر بهار پیش‌رو مسابقات کسب سهمیه برای بازی‌های المپیک توکیو ۲۰۲۰ شروع خواهد شد و فصیحی حساب ویژه‌ای روی این مسابقات باز کرده است تا بتواند به سهمیه برسد.

این دونده ۲۸ ساله که سال ۱۳۷۱ در اصفهان به دنیا آمده، اولین‌بار سال ۱۳۹۴ رکورد دوی ۶۰ متر مریم طوسی را زد. فصیحی را به‌خاطر رکوردشکنی‌های پشت‌سرهم او در سال‌های گذشته، به دختر باد ایران می‌شناسند. این دونده ملی‌پوش سال ۲۰۱۸ مدال برنز دو ۶۰ متر هشتمین دوره مسابقات قهرمانی دوومیدانی داخل سالن آسیا را به دست آورد.

*** پارکورکار ایرانی طلا گرفت
پنجم بهمن‌ماه، مسابقات آسیایی پارکور به شکل آنلاین برگزار شد. در این مسابقات ایران سه نماینده (یک مرد و دو زن) داشت. از بین نفرات برتری که از ۱۶ کشور آسیایی در این رقابت‌ها حضور داشتند، مهسا صمیمی توانست به مدال طلا دست پیدا کند.

مسابقات پارکور قهرمانی آسیا در سال ٢٠٢١ به صورت حضوری برگزار خواهد شد، اما هنوز میزبان این بازی‌ها مشخص نیست. بااین‌حال گفته می‌شود به احتمال زیاد در یکی از کشورهای شرق آسیا برگزار می‌شود.

با این مدال طلا، مهسا نشان داد که آمادگی بالایی برای قهرمانی در این مسابقه خواهد داشت. قبلا هم یاسین همتی‌نژاد توانسته بود همین چندماه پیش در مسابقات جهانی پارکور که به صورت مجازی برگزار شده بود، اولین مدال طلای ایران در رقابت‌های جهانی را به دست بیاورد.

کدخبر: ۳۷۰۵۳۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر