کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۴۷۸۲
تاریخ خبر:

روی خوش وام مسکن به‌خانه‌های قدیمی

روزنامه هفت صبح | سقف سنی مورد نیاز تسهیلات اوراق مسکن از ۲۵سال به ۳۰سال افزایش پیدا کرد.سقف سنی برای دریافت تسهیلات خرید مسکن از ۲۵سال به ۳۰سال افزایش پیدا کرد. به عبارتی حالا برای خرید خانه‌های قدیمی و ۳۰ساله هم می‌توان از تسهیلات اوراق مسکن استفاده کرد.

قبلا در تهران برای بناهای ‌ ۲۰ساله، در حالت انفرادی ۶۰میلیون و برای زوج‌ها تا ۱۰۰میلیون تومان امکان ارائه تسهیلات از محل اوراق وجود داشت. به خانه‌های ۲۵ساله نیز ۴۵میلیون تومان در حالت انفرادی و ۸۰میلیون تومان برای زوج‌ها پرداخت می‌شد. حالا بر اساس مصوبه جدید بانک مسکن، این سقف سنی در حالت اول به ۲۵سال و در حالت دوم به ۳۰سال افزایش پیدا کرده است.

*** جزئیات افزایش سقف سنی برای دریافت تسهیلات مسکن
محمدحسن مرادی، مدیر طرح و برنامه بانک‌ مسکن درباره جزئیات تسهیلات خرید خانه به واحدهای با قدمت ۲۵سال ساخت، می‌گوید قبلا محدودیت‌هایی برای واحدهای مسکونی قدیمی وجود داشت که در حال حاضر برخی از این محدودیت‌ها برداشته شده. طوری که با بخشنامه جدید بانک مسکن املاکی که تا ۳۰سال قدمت داشته باشند می‌توانند تسهیلات بانکی دریافت کنند که قبلا این میزان تا ۲۰سال سن قدمت برای بنا بود.

مرادی می‌گوید قبلا در تهران برای بناهای با ۲۰سال قدمت در حالت انفرادی ۶۰میلیون و زوج‌ها تا ۱۰۰میلیون تومان امکان ارائه تسهیلات وجود داشت. به همین ترتیب در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰هزار نفر در شرایط انفرادی ۵۰میلیون تومان و زوج‌ها ۸۰میلیون تومان و در سایر شهرها در حالت انفرادی ۴۰میلیون و برای زوج‌ها ۶۰میلیون تومان بود.

براساس بخشنامه جدید بانک مسکن، املاکی که در تهران بین ۲۵ تا ۳۰سال سن دارند، ۴۵میلیون تومان در حالت انفرادی و برای زوج‌ها ۸۰میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود. همچنین در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰هزار نفر جمعیت در حالت انفرادی ۴۰میلیون تومان و برای زوج‌ها ۷۰میلیون تومان امکان استفاده وجود دارد.

در شهرهای زیر ۲۰۰هزار نفر در حالت انفرادی ۳۵میلیون تومان و برای زوج‌ها ۵۰میلیون تومان پرداخت می‌شود.آنطور که بانک مسکن اعلام کرده، مبنای محاسبه قدمت خانه برای بانک تاریخ صدور پروانه ساختمانی است، نه پایان کار. همچنین تسهیلاتی که تا ۳۰سال ساخت پرداخت می‌شود از محل اوراق است و نیازی به داشتن حساب و سپرده‌گذاری در بانک نیست.

*** آخرین قیمت اوراق مسکن؛ ۳۹هزار تومان
دیروز معاملات اوراق تسه یا همان امتیاز تسهیلات مسکن در بورس با میانگین قیمت ۳۹هزار تومان معامله شد. البته قیمت پیشنهادی خریداران اغلب بین ۳۷ تا ۳۸هزار تومان بود و فروشنده‌ها قیمتی در بین ۳۹ تا ۴۰هزار تومان را برای اوراق در نظر گرفته بودند. با این حال میانگین معاملات انجام شده برای اوراق تسه نشان از قیمت ۳۹هزار تومانی آن دارد. با این حساب وام ۱۰۰میلیونی زوج‌های تهرانی برای خانه‌های تا ۲۵سال ساخت به ۲۰۰برگه تسه با ارزش هفت میلیون و ۸۰۰هزار تومان نیاز دارد.

همچنین وام ۸۰میلیونی برای خانه‌های ۲۵ تا ۳۰ سال ساخت، به ۱۶۰برگه تسه با ارزش شش میلیون و ۲۴۰هزار تومان نیاز دارد. زوج‌های ساکن شهرهای بالای ۲۰۰هزار نفر جمعیت برای دریافت وام ۸۰میلیون خرید خانه‌های کمتر از ۲۵سال ساخت، ۱۶۰برگه تسه به قیمت شش میلیون و ۲۴۰هزار تومان احتیاج دارند اگر یک خانه بین ۲۵ تا ۳۰سال ساخت را برای خرید در نظر گرفته‌اند، می‌توانند با ۱۴۰برگه تسه به ارزش پنج میلیون و ۴۶۰هزار تومان، تا سقف ۷۰میلیون تومان وام بگیرند.

*** افزایش ۱۵درصدی سهم قدیمی‌سازها از معاملات مسکن
شرط سنی آپارتمان‌ها برای دریافت اوراق تسهیلات مسکن در شرایطی باعث محدودیت خریداران شده بود که طی پنج سال گذشته خریداران مسکن در تهران به تدریج به واحدهای قدیمی‌تر روی آورده‌اند. فروش آپارتمان‌های با عمر شش سال به بالا طی پنج سال گذشته از ۴۵درصد به ۶۰درصد افزایش پیدا کرده است.

مهرماه سال ۹۳ آپارتمان‌های با عمر بنای شش سال به بالا ۴۴.۷درصد از کل معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده بودند. این رقم در مهر سال ۹۴ به ۴۴.۹درصد رسید. مهرماه ۹۵ آپارتمان‌های مذکور ۴۸.۳درصد از کل معاملات را در بر گرفتند. مهر ۹۶ واحدهای مسکونی بالای شش سال ۵۳.۸درصد خرید و فروش را به خود اختصاص دادند.

در مهرماه ۹۷ هم سهم آپارتمان‌های بالای شش سال از کل مبایعه‌نامه‌های شهر تهران ۵۵.۵درصد شد. نهایتا تیرماه ۹۸ خانه‌های بالای شش سال ساخت ۶۰درصد از کل معاملات پایتخت را به خود اختصاص دادند.همچنین مهرماه ۹۳ واحدهای بیش از ۲۰ سال ۶.۶درصد از کل معاملات را در بر می‌گرفت. این رقم در شهریورماه ۹۸ به ۱۰.۹درصد رسیده است. خرید و فروش خانه‌های ۱۶ تا ۲۰سال نیز از ۶.۱درصد در مهرماه ۹۳ به ۱۵.۹درصد از کل معاملات در شهریورماه ۹۸ رسید.

کدخبر: ۲۸۴۷۸۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر