کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۰۴۱۶
تاریخ خبر:

رونمایی از مردان پشت پرده اکران نوروز

روزنامه هفت صبح، گروه سینما | خبر اختصاصی هفت‌صبح درباره ترکیب هیاتی که چینش فیلم‌های عید نوروز برعهده آنهاست و خارج از طرح جدید «قرعه‌کشی» فیلم‌ها را انتخاب می‌کنند. آنها چه دستپختی برای نوروز خواهند داشت؟ از چندی پیش خبری در محافل سینمایی شنیده می‌شد که قرار است از سال آینده فیلم‌ها براساس «قرعه‌کشی» اکران شوند.

روز گذشته برخی از جزئیات ساز و کار این مدل جدید اکران رسانه‌ای شد که در گزارش امروز به آن می‌پردازیم. در عین حال خبر رسیده به دلیل نهایی نشدن طرح قرعه‌کشی ، فیلم‌های اکران نوروز را یک هیات انتخاب می‌کنند. مناسبت اصلی گزارش همین است؛ پرس‌و جو کردیم و به یک فهرست پنج نفره رسیدیم.

*** بر اساس سلیقه این ۵ نفر
روز گذشته خبرگزاری مهر جزئیاتی از اکران با مدل قرعه‌کشی را منتشر کرد. در بخشی از گزارش این خبرگزاری اشاره شده که عید نوروز ۹۹ از قاعده «قرعه‌کشی» مستثناست و هیأت ویژه‌ای متشکل از نمایندگان اصناف و سازمان سینمایی درباره ترکیب فیلم‌های این فصل از اکران به‌صورت مستقیم تصمیم‌گیری و اعمال نظر خواهد کرد.

بلافاصله از چند منبع سراغ اسامی ‌این هیات را گرفتیم. بر اساس اطلاعات موثق اعضای این هیات متشکل از این افراد است: سید محمد مهدی طباطبایی نژاد معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی و رئیس شورای عالی اکران، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، غلامرضا فرجی سخنگوی شورای نمایش، محسن امیریوسفی رئیس شورای صنفی نمایش و رئیس کانون کارگردانان و محمود اربابی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی.

*** نوروز بی‌حاشیه یا پرحاشیه؟
انتشار اسامی ‌این هیات بی‌واکنش نخواهد بود و به‌زودی شاهد اظهارنظرهای صاحبان فیلم‌ها در این‌باره و نیز طرح قرعه‌کشی اکران خواهیم بود. عجالتا اولین پرسشی که پیش می‌آید این است: چرا ترکیب اکران نوروز به شورای صنفی نمایش محول نشده؟با وجود این شورا لازم بود هیاتی تازه تشکیل شود؟ لابد پاسخ این است که این بار قاعده «استثنا» کارکرد دارد ضمن آن که اغلب صنوف سینمایی در این هیات نماینده دارند. ترکیب نهایی نوروز ۹۹ بدون حاشیه است یا جنجالی؟ تاکنون «لامینور» داریوش مهرجویی،«دیدن این فیلم جرم است» رضا زهتابچیان و «پیشی میشی» حسین قناعت متقاضی اکران نوروز ۹۹ بوده‌اند.

*** درجه‌بندی پخش‌کننده‌ها
بر اساس تصمیم تازه‌ای که گرفته شده، پخش‌کننده‌ها سهمیه مشخصی برای اکران فیلم‌ها دارند. پیش‌تر هم شاهد سهمیه‌بندی بودیم اما حالا تعداد فیلم‌ها برای هر پخش‌کننده متفاوت است. بر اساس خبری که به دست هفت صبح رسیده، پخش‌کننده‌ها به سه دسته تقسیم شده‌اند. پخش‌کننده‌های دارای درجه کیفی الف تا ۱۲ فیلم در طول سال می‌توانند اکران کنند. سهم پخش‌کننده‌های درجه ب پنج فیلم است. دفاتر درجه سه هم فقط حق پخش سه فیلم را دارند.

*** ساز و کار قرعه‌کشی
پیگیران اخبار سینما می‌دانند اعتراض به زمان اکران، فصل مشترک گفته‌های صاحبان فیلم‌ها است. اعتراض گاهی تا «گِل گرفتن» در شورای صنفی اکران پیش می‌رود! حالا بر‌اساس تصمیم تازه سازمان سینمایی قرار است با «قرعه‌کشی» جلوی اعتراض‌ها گرفته شود. در تشریح سازوکار اجرایی برای قرعه‌کشی فیلم‌ها در آیین‌نامه تصریح شده است:

«در مرتبه اول سرگروه دو قرعه (فیلم) انتخاب می‌کند که شامل فیلم‌های آینده و به‌زودی است که از سه سبد مختلف خواهد بود و در مراتب بعد فقط یک قرعه‌کشی از سبدی که نوبت آن است برای نمایش به‌زودی انتخاب می‌شود.» در بند دیگر اینطور توضیح داده شده:« فیلم‌های متقاضی اکران به تشخیص شورا به سه سبد کمدی (مندرج در پروانه نمایش)، عام و سایر تقسیم می‌شوند و قرعه‌کشی برای هر سرگروه به صورت نوبتی از این سه سبد صورت می‌گیرد .

چنانچه برای هر سبد متقاضی ثبت‌نام نکرده باشد شورای صنفی نمایش تصمیم‌گیری می‌نماید. » در این تعریف فیلم «عام» به آثاری گفته می‌شود که کمدی نیستند اما بنابر تشخیص شورای صنفی نمایش، ظرفیت فروش بالایی دارند و منظور از «سایر» هم مجموع آثاری هستند که به نظر می‌رسد شانس بالایی در فروش نخواهند داشت.

*** جنجال قرعه‌کشی
در این آیین نامه بر «شفافیت» تاکید شده اما می‌توان پیش‌بینی کرد آنچه جنجالی ایجاد می‌کند عدم شفافیت نیست. تعیین مصادیق فیلم‌ها کار آسانی است؟ مثلا شورا یک فیلم را عام می‌داند ولی صاحبش آن را سایر! یا هر فیلم کمدی از درجه اهمیت برای قرار گرفتن در یک سبد جدا برخوردار است؟ اصلا چند فیلم کمدی خوب و چند فیلم با ظرفیت فروش بالا در سال وجود دارد؟ آیا با قرعه‌کشی فیلم‌های مهجور فرصت دیده شدن به‌دست می‌آورند؟

کدخبر: ۳۱۰۴۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر