کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۹۵۴۹
تاریخ خبر:

رونمایی از قانون جدید مالیات خانه‌های خالی

روزنامه هفت صبح | قید دو فوریت طرح افزایش نرخ مالیات بر خانه‌های خالی در جلسه علنی روز ۲۲تیرماه مجلس شورای اسلامی، به تصویب رسید و به‌دنبال آن متن کامل این طرح نیز منتشر شد. حالا می‌توان به برخی نکات درباره این طرح و اصلاحات صورت‌گرفته در مقایسه با قانون و نرخ مصوب قبلی پرداخت.

* یک: موضوع مهم درخصوص مالیات بر خانه‌های خالی نرخ مربوط به آن است. نرخ درنظر گرفته شده پیش از این به حداکثر ۱٫۵برابر مالیات بر اجاره یک خانه می‌رسید که البته باید بیش از یک‌سال از خالی‌بودن آن می‌گذشت. متن این بخش از قانون حالا تغییر کرده است؛ واحدهای مسکونی واقع در شهرهای بالای ۱۰۰هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور خانه خالی شناسایی شوند، چنانچه بیش از ۱۲ماه از پایان عملیات ساخت(برای واحدهای نوساز) یا بیش از شش‌ماه از آخرین نقل‌وانتقال یا آخرین زمان سکونت(برای واحدهای غیرنوساز) گذشته باشد، در سال نخست مشمول مالیاتی به ازای هر ماه دوبرابر ارزش اجاری ماهانه ملک می‌شوند که این مالیات در سال‌های بعد ۵۰درصد بیش از سال قبل خواهد بود. این مالیات از سال دوم اجرا و مشمول تمام شهرها خواهد شد.

* دو: از جمله نکات دیده‌شده در این طرح، موضوع تفکیک زمانی برای تعریف خانه‌های خالی به تفکیک خانه‌های نوساز و خانه‌هایی با سال ساخت بالاتر است، به‌طوری که برای خانه‌هایی با سال ساخت بالا فقط شش‌ماه زمان درنظر گرفته شده است و پس از آن این املاک به‌عنوان خانه خالی تعریف خواهند شد.

* سه: سازمان امور مالیاتی مکلف است حداکثر سه‌ماه پس از تصویب این قانون و در سنوات آتی هر سال، ارزش اجاری املاک را به‌روزرسانی کند. مالیات شامل هزینه‌ها و استهلاک نمی‌شود.

* چهار: وزارت راه و شهرسازی مکلف است حداکثر یک‌ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، امکان برقراری پیوند میان کد ملی اشخاص(یا کد شناسایی اتباع غیرایرانی) و کدپستی واحدهای مسکونی را در سامانه ملی املاک و اسکان به‌صورت خوداظهاری برای کلیه املاک(اعم از دارای سند رسمی، عادی و وکالتی) فراهم کند. کلیه اشخاص مکلف‌ هستند ظرف دوماه، اطلاعات کدملی خود و کدپستی واحد مسکونی را(به‌همراه بارگذاری اسناد مثبته ملکی یا اجاری یا غیره) در سامانه وارد کنند تا مشمول مالیات بر خانه خالی نشوند. آن واحد مسکونی که سرپرست خانوار، کد ملی افراد تحت تکلف خود را ذیل آن ابراز می‌کند، سکونتگاه اصلی خانوار به‌شمار می‌آید.

* پنج: سرپرست خانوار به ازای همسر و هر فرد تحت تکفل بالای ۱۸سال خود می‌تواند یک کدپستی دیگر به‌عنوان سکونتگاه فرعی معرفی کند و از مالیات معاف شود.

* شش: واحدهای مسکونی که به حکم مراجع قانونی ذیربط امکان فروش یا اجاره را ندارند یا قابل سکونت نیستند، تا زمان اعلام حل‌و‌فصل دعاوی یا قابل سکونت شدن، مشمول مالیات نمی‌شوند.

کدخبر: ۳۳۹۵۴۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر