کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۵۱۲۰
تاریخ خبر:

روند معنادار پرسپولیس در قهرمانی نیم‌فصل

روزنامه هفت صبح | نیم‌فصل اول لیگ بیستم با قهرمانی پرسپولیس تمام شد. این اتفاق اما در شرایطی رخ داد که در میانه‌های نیم‌فصل اول، کمتر هوادار پرسپولیس به رخ دادنش امیدوار بود‌ اما اگر روند بازی‌های پرسپولیس در نیم‌فصل اول، البته به ترتیب تاریخ برگزار شدن و نه بر اساس هفته‌های برگزاری را بررسی و مرور کنیم، متوجه می‌شویم که چه اتفاقاتی رخ داد که پرسپولیس در نهایت ناباوری قهرمان نیم‌فصل اول شد.

*** قبل از آسیا؛ کم تمرکز اما خوب
پرسپولیس لیگ بیستم را در شرایطی آغاز کرد که به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسیده بود و از شروع رسمی لیگ بیستم تا برگزاری بازی فینال، حدود یک ماه و نیم زمان داشت. طبیعی بود که هم برای کادر فنی و مدیریت باشگاه و هم برای هواداران، پیروزی در فینال لیگ قهرمانان آسیا در اولویت قرار داشته ‌ و بازی‌های لیگ برتر از اهمیت کمتری برخوردار باشد.

به همین دلیل قابل پیش‌بینی بود که شروع تیم یحیی در لیگ برتر، خیلی هم مقتدرانه نباشد. این تیم لیگ بیستم را با تساوی خارج از خانه مقابل سایپا استارت زد، سپس صنعت‌نفت را در تهران به سختی و با یک گل شکست داد، در بازی سوم در مسجدسلیمان مقابل نفت به تساوی بدون گل رسید و در در چهارمین بازی شهرخودرو را با نتیجه ۳برصفر در تهران شکست داد.

بعد از این چهار بازی قرار بود پرسپولیس دو بازی دیگر مقابل نساجی و ذوب‌آهن انجام بدهد اما به دلایلی مثل مثبت شدن تست کرونای چند بازیکن ذوب‌آهن و البته تقاضای پرسپولیس برای تغییر میزبان بازی با نساجی و برگزاری آن در تهران، هر دو بازی لغو شد. به این ترتیب پرسپولیس آخرین بازی خود در لیگ برتر قبل از فینال آسیا را در تاریخ ۱۰ آذر انجام داد و برای بازی فینال آسیا در تاریخ ۲۹ آذر، حدود دو هفته از شرایط مسابقه دور ماند.

در نهایت پرسپولیس پس از هفته چهارم لیگ برتر با دو برد و دو مساوی و ۸ امتیاز در رده دوم جدول قرار گرفت و راهی فینال لیگ قهرمانان آسیا شد. در این مقطع، گل‌گهر سیرجان با ۱۰ امتیاز صدرنشین بود و نساجی و استقلال با ۷ امتیاز در رده‌های سوم و چهارم قرار داشتند.

*** بعد از آسیا؛ شکست‌خورده و بی‌روحیه
پرسپولیس فینال آسیا را به شکلی دراماتیک به حریف کره‌ای واگذار کرد. طبق پیش‌بینی‌ها، اتفاقات آن بازی، مثل خطای دو پنالتی و البته هند عجیب و ناشیانه مهدی شیری، به شدت روی روحیه پرسپولیسی‌ها تاثیر منفی گذاشت و آنها پس از این بازی تا مدت‌ها شوکه بودند. در اولین بازی پس از فینال آسیا، پرسپولیس در قائمشهر با تساوی یک - یک مقابل نساجی متوقف شد.

سپس در تهران با یک نمایش ضعیف مقابل ذوب‌آهن به تساوی یک - یک رسید، در ادامه با درخشش حامد لک، موفق شد در ورزشگاه آزادی مقابل سپاهان به تساوی بدون گل رسید، در ادامه در دربی تهران پیروزی ۲بریک را با گل دقیقه ۹۱ مهدی قایدی از دست داد، فولاد خوزستان را در تهران و به سختی با نتیجه ۲بریک شکست داد و در نهایت در برابر آلومینیوم در اراک، اولین شکست فصل خود را با نتیجه ۲بریک پذیرفت.

شاگردان یحیی در این شش بازی، یک برد، یک باخت و چهار تساوی و هفت امتیاز به دست آوردند و در پایان هفته دهم ۱۵ امتیازی شدند. در این مدت کاملا مشخص بود که پرسپولیسی‌ها هنوز تحت تاثیر شکست در فینال آسیا قرار دارند و نتوانسته‌اند با آن کنار بیایند. با این ۱۵ امتیاز، پرسپولیس در پایان هفته دهم در رده هفتم قرار گرفته بود و کمترین امیدی به قهرمانی این تیم در پایان نیم‌فصل نبود.

*** بعد از اولین شکست؛ شوک و قهرمانی
شکست مقابل آلومینیوم اراک، پرسپولیسی‌ها را به خودشان آورد. آنها با این باخت فهمیدند که اگر به همین روند ادامه دهند و همچنان در غم از دست دادن قهرمانی آسیا سوگواری کنند، شانس قهرمانی لیگ برتر و حتی کسب سهمیه آسیای فصل بعد را هم از دست خواهند داد. پس از این شکست، شاگردان یحیی به خودشان آمدند و تحول عجیبی در نتایج آنها به وجود آمد.

آنها در این مقطع، ابتدا ماشین‌سازی را در تهران ۲بریک بردند، سپس در تبریز تراکتور را با یک بازی دیدنی یک بر صفر مغلوب کردند، در ادامه مس رفسنجان را هم در تهران یک بر صفر شکست دادند، در هفته آخر پیکان را هم با همین نتیجه مغلوب کردند و در آخرین بازی خود که بازی عقب‌افتاده هفته دهم مقابل گل‌گهر در سیرجان بود، بهترین نمایش فصل خود را ارائه دادند و بهترین پیروزی نیم‌فصل اول را در میان تمام تیم‌ها کسب کردند و میزبان قدرتمند خود را ۵برصفر شکست دادند.

این پنج پیروزی پیاپی و ۱۵ امتیاز حاصل از آنها، جایگاه پرسپولیس را از رده هفتم به رده اول تغییر داد و قهرمانی نیم‌فصل را به نام آنها زد. در این مقطع، البته نتایج پرنوسان تیم‌های مدعی دیگر مثل استقلال، سپاهان و صنعت‌نفت آبادان هم در رسیدن پرسپولیس به قهرمانی نیم‌فصل موثر بود. در نهایت در پایان نیم‌فصل اول پرسپولیس با ۳۰ امتیاز در رده اول قرار گرفت، سپاهان با ۲۸ امتیاز دوم شد و استقلال با ۲۶ امتیاز در رده سوم ایستاد.

*** شایسته و البته خوش‌شانس
پرسپولیس در مجموع شایسته قهرمانی نیم‌فصل اول بود. اتفاقاتی که در طول نیم‌فصل برای این تیم افتاد، می‌توانست به راحتی کمر این تیم را بشکند. ناکامی در فینال آسیا، مصدومیت چند بازیکن کلیدی مثل سیدجلال حسینی، محمدحسین کنعانی‌زادگان و محرومیت عیسی آل‌کثیر که باعث شد نیم‌فصل اول را کاملا از دست بدهد، ضربات سهمگینی به تیم یحیی وارد کرد.

ضعف در خط حمله هم حسابی روحیه مهاجمان این تیم را پایین آورده بود و کار به جایی رسید که یحیی در چند بازی آخر خود، تیمش را بدون مهاجم تخصصی به میدان فرستاد و اتفاقا نتایج خوبی هم گرفت اما در این میان نباید خوش‌شانسی‌های پرسپولیس در هفته‌های آخر را هم نادیده گرفت. در هر دو بازی آخر پرسپولیس مقابل پیکان و گل‌گهر، تیم‌های حریف فرصت‌های مسلم گلزنی عجیبی را از دست دادند.

پیکان یک بار توپ را به تیر دروازه پرسپولیس کوبید و سیدجلال حسینی هم در دقیقه ۹۱ توپ را از روی خط دروازه خالی تیمش بیرون کشید تا هر سه امتیاز این بازی به پرسپولیس برسد. در بازی با گل‌گهر هم در شرایطی که تیم میزبان در دقایق ابتدایی تیم برتر زمین بود، یک بار توپ را به تیر دروازه لک کوبید و یک بار هم احمد نورالهی توپ را از روی خط دروازه برگرداند. اما از همه چیز مهم‌تر و پررنگ‌تر، نقش یحیی و همکارانش و البته انگیزه بازیکنان پرسپولیس و تاکتیک‌پذیری آنها بود که منجر به قهرمانی این تیم در نیم‌فصل اول شد.

کدخبر: ۳۷۵۱۲۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر