کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۹۷۰۰
تاریخ خبر:

روز خوب بورس تهران پس از دو ماه انتظار

روزنامه هفت صبح | سه‌شنبه روز خوبی برای بورس تهران بود. شاخص کل حدود ۵۷هزار واحد رشد کرد. تعداد نمادهای مثبت به منفی ۲۰۹ به ۱۳۶ بود. شاخص هم‌وزن هم مثبت شد. در فرابورس هم تعداد نمادهای مثبت به منفی تقریبا به تعادل رسید و خلاصه اینکه تابلو سبزپوش شد. این اتفاقی بود که فعالان بازار سرمایه قریب به دو ماه انتظار آن را می‌کشیدند.

هرچند که از اواسط مردادماه و بعد از اتفاقاتی که با اخبار ضد و نقیض در مورد عرضه ای‌تی‌اف پالایشی پیش آمد بازار در سراشیبی سقوط قرار گرفت اما دقیق‌تر که نگاه کنیم بورس از ابتدای مردادماه خیلی تعریفی نداشت. در این یکی دو هفته اخیر هم دولت خیلی سعی کرد با انواع سیگنال‌های مثبت و بسیج کردن سهامداران حقوقی بازار را به ریل قبلی برگرداند اما نمی‌شد.

یعنی پیش آمده بود که شاخص کل مثبت باشد اما صف‌های فروش بعضی روزها به حدی سنگین بود و تعداد نمادهای پرشمار منفی به نمادهای مثبت غلبه داشت که دوباره روز بعد در بر همان پاشنه قبلی می‌چرخید. اتفاقی که دیروز افتاد اما یک نکته متمایز داشت که بورس‌بازهای حرفه‌ای را خیلی امیدوار کرده. ارزش صف‌های فروش اگرچه در ساعات ابتدایی روز بیشتر از صف‌های خرید بود اما دقایقی بعد این دو پارامتر به تعادل رسید و در ساعات پایانی ارزش صف‌های خرید به دو برابر صف فروش هم رسید.

اینطور هم نبود که بگوییم این خریداران حقوقی هستند که بازار را بالا کشیدند چون دیروز در ۷۰درصد نمادهای خریداران حقیقی در اکثریت بودند و در ۳۰درصد نمادها خریداران حقوقی. میانگین خرید هر فرد حقیقی هم در بازار دیروز حدود ۲۰٫۸میلیون تومان بود و میانگین فروش ۹٫۶ میلیون تومان. بنابراین اینجا هم تقریبا نسبت ۲٫۲ برقرار بود که می‌تواند نشانه‌ای از بازگشت اعتماد سهامداران حقیقی به بازار سرمایه باشد.

یک نکته کلیدی دیگر بازار دیروز ورود ۱۸۱۲میلیارد تومان پول توسط سهامداران حقیقی بود. در حالی که به طور مثال پریروز رقمی تقریبا همین حدود توسط حقیقی‌ها از بازار خارج شده بود. باز نکته امیدوارکننده‌ دیگر اینکه نیمی از این پول در نیم ساعت آخر ساعات معاملات به بازار تزریق شد. تجربه هم نشان داده که روند بازار در دقایق پایانی به طور مستقیم روی بازار روز بعد هم اثر می‌گذارد.

یک علت این مسئله البته بازگشایی نماد خودرو و خساپا متعلق به ایران خودرو و سایپا در دقایق پایانی بود که جریان ورود نقدینگی را سرعت بخشید. در عین حال عصر دیروز خبر عرضه اوراق تبعی نماد خودرو هم منتشر شد که می‌تواند در تقویت این نماد به عنوان یکی از نمادها شاخص‌ساز و لیدر گروهی خودرویی موثر باشد.

کدخبر: ۳۴۹۷۰۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر