کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۴۵۱۵
تاریخ خبر:

شش روایت از روزگار ویژه دو مداح پرآوازه

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | یک: بین بچه هیاتی‌ها کمتر مداحی را به محبوبیت منصور ارضی و محمود کریمی سراغ داریم. دوستدارانشان سال‌هاست شب‌های رمضان در مسجد ارگ پای مناجات خوانی و دعای مجیر حاج منصور می‌نشینند و شب‌های محرم برای شنیدن روضه محمود کریمی به محله چیذر تهران می‌روند. ماه رمضان امسال به علت شیوع کرونا اوضاع یک مقدار متفاوت شد. ستاد مقابله با کرونا مصوب کرد که مراسم‌ مذهبی در جایی برگزار نشود و حتی درهای بقاع متبرکه را هم بستند.

حاج منصور اما از ابتدای ماه رمضان ایستاد که ما مراسم مسجد ارگ را برگزار می‌کنیم و محمود کریمی هم به مشهد رفت تا به صورت تلویزیونی به اجرای برنامه بپردازد. مجلس حاج منصور اما بعد از چند شب تعطیل شد که در مورد خود علت این مسئله بحث زیاد است و جلوتر جزئیات آن را توضیح می‌دهیم. محمود کریمی هم روی آنتن زنده تلویزیون روضه‌ای خواند و حکایتی تعریف کرد که باعث دلخوری خیلی از بچه‌های مذهبی و حزب‌اللهی شده. محمود کریمی البته در این ماجرا مدافعانی هم داشته که حالا به دیدگاه آن‌ها هم اشاره می‌کنیم.

* دو: اول ماجرایی را که برای منصور ارضی مداح ۶۷ ساله تهرانی پیش آمده تعریف کنیم. از روزهای ابتدای ماه رمضان امسال مشخص شد که مراسم شب‌های ماه رمضان در مسجد ارگ قرار نیست تعطیل شود. تصاویری در فضای مجازی منتشر شد که محل قرارگیری حضار از قبل مشخص شده و مراسم با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار می‌شود.

بعد اما مشخص شد که بیرون از فضای داخل مسجد پروتکل‌های بهداشتی رعایت نمی‌شود و خیلی از حضار ماسک هم ندارند. این بار افرادی از درون خود اصولگرایان هم انتقاد کردند که برگزاری این مراسم برخلاف مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا نوعی قانون‌شکنی است. به هرحال برگزاری این مراسم ادامه یافت تا دیروز که رسما خبر تعطیلی آن آمد. حالا در مورد علت این تعطیلی با دو روایت مواجهیم.

* سه: روایت اول می‌گوید با دخالت دستگاه‌های رسمی این هیات تعطیل شده. محسنی بندپی استاندار تهران دیروز خبر داد که مراسم مسجد ارگ از دو شب پیش متوقف شده و بعضی خبرگزاری‌ها نوشتند این مراسم با حضور نیروهای پلیس تعطیل شده. در عین حال مصطفی فقیهی مدیرمسئول وب‌سایت انتخاب هم دیروز در توئیتی مدعی شد که دستور تعطیلی هیات حاج منصور را شخص رئیس جمهور صادر کرده و در جلسه هیات دولت با اسم بردن از مسجد ارگ به وزیر کشور ماموریت داده این مراسم متوقف شود.

طبق این روایت الان بعضی هواداران منصور ارضی مشغول انتقاد از دولت و شخص حسن روحانی هستند که چرا برای برگزاری این مراسم مانع ایجاد کرده و به ماجرا رنگ و بوی سیاسی دادند. از جمله یکی از مدیران موسسه قدیم‌الاحسان که در اینستاگرامش واکنش تندی داشت. خود منصور ارضی هم قبلا بارها ثابت کرده که علاقه زیادی به اظهارنظرهای تند درباره چهره‌های سیاسی رده بالا دارد مثل مواردی که برای مشایی و آیت‌الله هاشمی و مهاجرانی و … دیدیم.

* چهار: روایت دوم اما می‌گوید اصل علت تعطیلی این مراسم این بوده که خواهر و شوهر خواهر منصور ارضی در همین مدت اخیر به علت ابتلا به کرونا فوت کردند. خواهرزاده او هم که به هیات حاج منصور رفت و ‌آمد داشته هم به علت کرونا فوت کرده. بعضی البته گفتند علت فوت خواهرزاده جوان منصور ارضی ابتلا به کرونا نبوده.

بنابراین با این اتفاقات از منصور ارضی خواستند مدتی در قرنطینه باشد که او نپذیرفته و هیات امنای مسجد خودشان تصمیم به لغو مراسم گرفتند. ما خودمان صحت و سقم این روایت را نمی‌توانیم تایید کنیم. این ماجرا ابتدا در کانال تلگرامی پزشکان طرح و در صفحه توئیتر یاشار سلطانی منتشر شده و بعد در سایت‌های خبری هم بازتاب پیدا کرده. اگر این روایت دوم درست باشد دعواهای سیاسی که پیش آمده هم خب بی‌معنی می‌شود.

* پنج: حالا حواشی پیش آمده برای محمود کریمی را تعریف کنیم. دو شب پیش او از کنار بارگاه امام رضا (ع) مشغول روضه ‌خوانی بود که گریزی زد به یک حکایت مناقشه برانگیز. ماجرا طوری است که خود ما هم نمی‌دانیم چطور شرح بدهیم که قابل چاپ باشد اما به هرحال از شبکه دو سیما به صورت زنده پخش شد. محمود کریمی تعریف کرد فردی در حالت غیرطبیعی و در خیالاتش با امام معصوم (ع) تخته نرد بازی کرده‌ که مرتب هم می‌باخته و بعد دو کیسه برنج نذر می‌کند و برنده می‌شود.

بعد که دو کیسه برنج را می‌برد به هیات محله تحویل دهد به او می‌گویند خانمی آمده بود اینجا (احتمالا حضرت فاطمه‌(س)) پیغام گذاشت که نذرت قبول اما دیگر با فرزند من قمار نکن. تعریف کردن این حکایت باعث خشم خیلی از بچه‌های مذهبی و هیاتی شده.‌ آن‌ها معتقدند محمود کریمی خطای بزرگی انجام داده یا حداقل در آنتن زنده تلویزیون نباید چنین چیزی می‌گفته. این واکنش‌ها باعث شد دیروز محمود کریمی از برنامه شبکه ۲ توضیح بدهد که این ماجرا روایت دینی نبوده و فقط یک حکایت عادی بوده که در زندگی معمولی خیلی از افراد رخ می‌دهد و آن فرد در خیال خود با امام معصوم بازی کرده بود.

* شش: محسن غرویان از اساتید حوزه علمیه یکی از افرادی است که از این مداحی محمود کریمی انتقاد کرده. او گفته:‌ «افرادی که اینگونه سخنان را مطرح می‌کنند باید دقت کنند که اگر هدفشان جذب افراد است با اینگونه حرف‌های سست و بی‌پایه و نکاتی که در شان اهل بیت نیست نمی‌توانند به هدف خودشان برسند. معلوم نیست این موضوع چگونه و توسط چه کسی یا کسانی جعل شده است. ما باید حرمت اهل بیت راحفظ کنیم. مطرح کردن اینگونه اظهارات سخیف در شان اهل بیت و مومنان نیست.»

از سوی مقابل بعضی هم از محمود کریمی دفاع کردند به طور مثال محسن مهدیان از مدیران خبرگزاری فارس پرسیده که چرا بچه هیاتی‌ها در انتقاد از محمود کریمی با افراد ضد انقلاب همراهی می‌کنند و در پست دیگری نوشته حتی اگر این حکایت واقعی هم نباشد باز هم منافاتی با اعتقادات دینی ندارد چون در دین ما مسئله تقیه مداراتی وجود دارد و حتی روایت است امام حسن (ع) و امام حسین (ع) پشت سر مروان هم نماز خواندند و این اقدامات تقیه با هدف هدایت فرد موردنظر است و نه تایید آن. در نهایت اینکه دیروز در خبر تایید نشده‌ای بعضی مدعی شدند محمود کریمی مداح ۵۲ ساله از ادامه مناجات‌خوانی در حرم مطهری رضوی کنار گذاشته شده و منصور ارضی جایگزین او شده است.

کدخبر: ۳۲۴۵۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر