کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۲۹۸۷
تاریخ خبر:

روزگار متفاوت آقای روحانی

روزنامه هفت صبح، آرش پورابراهیمی | شرایط اقتصاد ایران طی یک سال اخیر به طور قابل توجهی تغییر‌کرده است.از شایعات مربوط به دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا گرفته تا دیدارهای رییس جمهور با سران دیگر کشورها و البته استقبال غافلگیرکننده و امیدبخش برخی منتقدان اصولگرای دولت از سخنرانی رییس جمهور همگی از نکات جالب توجه سفر امسال رییس جمهور به نیویورک به حساب می‌آیند. اما نکته جذاب دیگر، شرایط متفاوت اقتصاد ایران نسبت به زمان مشابه سال قبل است.

یک سال پیش، درست در روزی که قرار بود آقای روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند، توجه بسیاری از ایرانی‌ها به جای اینکه به نیویورک باشد به بازار ارز در تهران بود. جایی که قیمت دلار از هفده هزارتومان هم فراتر رفت و طی چند روز به نوزده هزارتومان رسید. ادعاهای هیجان زده (و بی اساس) مبنی بر اینکه اقتصاد ایران به زودی فروخواهد پاشید و > سرنوشت محتوم اقتصاد ایران است طرفداران بسیاری یافته بود و برخی حتی نسبت به اینکه دولت دوم آقای روحانی تا انتهای دوره دوام خواهد آورد هم تردید داشتند.

آن زمان، میزان رشد قیمت دلار نسبت به نخستین روز دولت آقای روحانی حدود ۴۲۵ درصد بود، رکوردی که از زمان جنگ تحمیلی تاکنون در کارنامه هیچ رییس جمهوری دیده نمی‌شود. اما شرایط امروز کاملا متفاوت است. متوسط نرخ دلار در شهریور ماه کمتر از یازده هزار و چهارصد تومان بوده است.

همانطور که در نمودار می‌توان دید، میزان رشد قیمت دلار نسبت به نخستین روز ریاست جمهوری آقای روحانی به حدود ۲۵۰ درصد رسیده که با توجه به عملکرد دولت‌های قبلی، چندان غیرمنتظره نیست. میزان افزایش قیمت دلار آزاد در دولت‌های آیت الله هاشمی رفسنجانی و دکتر احمدی‌نژاد هم به ترتیب تقریبا ۳۰۰ و ۲۶۰ درصد بود (البته باید توجه داشت که هنوز بیست و دو ماه تا پایان ریاست جمهوری آقای روحانی باقی مانده است).

به طور مشابه، به نظر می‌رسد که موج تورم هم در حال فروکش کردن است. بنابر داده های مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه به نقطه در شهریور ماه امسال به ۳۵ درصد رسید به این معنی که > .

هرچند نرخ تورم ۳۵ درصدی جایی برای جشن گرفتن ندارد اما باید در نظر گرفت که این نخستین بار از آبان ۱۳۹۷ تاکنون است که نرخ تورم نقطه به نقطه تا این سطح کاهش می‌یابد. همچنین میزان تغییر ماهانه شاخص قیمت ها در شهریور ماه امسال نیم درصد بوده که کمترین حد از فروردین ۱۳۹۷ تاکنون محسوب می‌شود. این در حالی است که مهرماه سال گذشته، میزان تغییر ماهانه قیمت‌ها از هفت درصد هم فراتر رفته بود که بیشترین رشد ماهانه شاخص قیمت در دوران ریاست جمهوری آقای روحانی به حساب می‌آید.

همه این اعداد و ارقام بالا از بهبود قابل توجه وضعیت اقتصاد ایران نسبت به زمان مشابه در سال قبل حکایت دارند، بهبودی که می شد بازتاب آن را در افزایش اعتماد به نفس هیات ایرانی در نیویورک مشاهده کرد. یادآوری روزهای متلاطم سال گذشته چندان خوشایند نیست، با این حال درس‌های آن را هم نباید از یاد برد.

کدخبر: ۲۸۲۹۸۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر