کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۳۶۱۱۳
تاریخ خبر:

روزگار سیاه وارد کنندگان خودرو / مدیرعامل شرکت عظیم خودرو هم بازداشت شد

گروه خودرو روزنامه هفت‌صبح| عدم تحویل خودروهای وارداتی دارد بیخ پیدا می‌کند و پس از جلب مدیرعامل شرکت عظیم خودرو فضای این صنعت مملو از ابهام، ریسک و ترس شده است. این سومین دستگیری جنجالی پس از مدیران شرکت واردکننده تویوتا و رنو به ایران، و نیز مدیر شرکت مفتاح رهنورد است که با حواشی بسیاری همراه بوده و به علل مختلفی که همگی به ممنوعیت واردات مربوط نیست، زندان و دستگیری را به نقطه آخر برخی از فعالان بازار خودرو بدل کرده است! در واقع با اندکی اغماض، این هم‌افزایی تحریم و ممنوعیت واردات و اعمال غیرقانونی بوده که باعث شده تا در ماه‌های اخیر تعدادی از مدیران شرکت‌های بزرگ واردکننده خودرو راهی زندان شوند. موضوعی که در ماه‌های آینده احتمالا بازهم تکرار شده و بیش از پیش فضای بازار خودرو را تیره و تار می‌کند. جالب است بدانید که طبق ادعای مهدی دادفر، کارشناس صنعت خودرو و دبیر انجمن واردکنندگان خودرو چیزی نزدیک به ۱۴ هزار دستگاه اتومبیل در گمرک خوابیده که این خودروها ارزشی بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان دارند. عددی بزرگ و قابل تامل که نشان می‌دهد چطور دست اندازی دولت در یک کسب و کار می‌تواند خیل عظیمی‌از خریداران، واردکنندگان و فعالان و ذی‌نفعان این حوزه را دچار درگیری بیهوده کند. تویوتا و رنو در کنار دو شرکت عظیم خودرو و مفتاح رهنورد از جمله واحدهای تجاری مشهوری هستند که فعلا کارشان به محاکم قضایی کشیده شده اما احتمالا در ماه‌های آتی خبرهایی درباره واردکنندگان برندهای دی‌اس، سانگ یانگ، هیوندای، کیا و اقسامی ‌از برندهای چینی خواهید شنید که به دلیل مشکلات مشابه راهی محاکم قضایی شده‌اند. اینجا می‌توانید جزئیات بیشتری درباره شرکت‌های متخلف و در مظان اتهام بخوانید.

* عظیم خودرو / مولتی برند
این شرکت که متعلق به خانواده عظیمی‌ است، در یک دهه اخیر همواره در بخش واردات خودرو فعال بوده و اخیرا هم با خرید شرکت ورشکسته زاگرس خودرو، به تولید خودروهای فوتون ساوانا در خرم آباد روی آورده است. عظیم خودرو که اصطلاحا یک شرکت فعال در حاشیه بازار یا گری مارکت است، هر مدل خودرو از هر کشور با هر برندی را که در بازار خریدار داشته باشد وارد کرده و به صورت پیش فروش یا فروش فوری به خریداران تحویل می‌دهد. عظیم خودرو علاوه بر اتومبیل‌های کیا هیوندای کره جنوبی، روی برندهای گک‌ترامپچی(GAC Trampchi) و هن‌تنگ (Hantenqe) هردو از چین کار کرده و تعدادی از اتومبیل‌های اقتصادی و هندی شرکت ماهیندرا را نیز وارد بازار ایران کرده . البته این کار عظیم خودرو باعث شده تا تخلفات شرکت افزایش چشمگیری یافته و به جای ۱۵۰ دستگاه پیش فروش که مجوز رسمی‌آن را در اختیار داشته، چیزی در حدود ۴هزار مورد پیش فروش انجام دهد. این فعالیت البته برای رضا عظیمی، مدیر مجموعه خوش یمن نبوده و به شکایت جمع کثیری از متقاضیان خودرو منجر شده است. دادستان تهران درباره پرونده عظیم خودرو و مدیرعامل آن که گویا زمانی از مدیران جوان نمونه کشور بوده، به خبرنگاران گفته است‌: «شاکیان حدود ۷۰۰ میلیارد تومان از این شرکت مطالبه دارند.»

* مفتاح رهنورد / مولتی برند
این شرکت با داشتن حدود ۱۴۰۰ مورد شکایت یکی از مشکل‌دارترین واردکنندگان خودرو به لحاظ قضایی است. میثم رضایی که در اواسط مردادماه خبر دستگیری او منتشر شد، زمان زیادی رئیس انجمن صنفی کارفرمایان وارد‌کننده خودرو هم بوده و جزو چهره‌های رسانه‌ای بخش خودرو به حساب می‌آمد که بیشترین حجم مصاحبه‌ها در این بخش را انجام می‌داد. وی که طبق ادعای برخی رسانه‌ها به محمد شریعتمداری وزیر صنعت دولت دوازدهم هم نزدیک بوده، مثل مدیرعامل عظیم خودرو فعلا در بازداشت است در حالی که مبالغ هنگفتی را از متقاضیان خودروهای رنو و هیوندای دریافت کرده ولی نتوانسته خودرویی به آنها تحویل دهد.

* رنو- تویوتا / ایرتویا- نگین خودرو
داستان بازداشت مدیران رنو و تویوتا به پرونده قاچاق خودرو مربوط می‌شود اما این دو شرکت هنوز هم حجم عظیمی‌از خودروهای ثبت نامی‌ خود را تحویل نداده‌اند و از سوی متقاضیانی که پول به حساب شرکت واریز کرده‌اند، فشار زیادی را متحمل می‌شوند. بزرگترین مشکل البته گویا عدم تحویل رنو مگان سدان جدید است که تعداد زیادی ثبت نام کننده داشته ولی با گذشت یک سال خبری از خودروها نیست.

* خطر بیخ گوش کدام شرکت‌هاست؟
هیوندای / کرمان موتور : برای اقسام مختلفی از خودروهای مونتاژی و وارداتی پول دریافت کرده و خودرویی تحویل نداده تا رسما این شرکت نسبتا بزرگ خودروسازی هم در جرگه برندهای دچار مشکل قرار گیرد. احتمالا مشکلات کرمان موتور به واسطه ارتباطات سیاسی و اقتصادی با دولت رفع خواهد شد اما خریدارانی که طرف حساب این شرکت هستند زجر زیادی برای تحویل گرفتن خودروهای خود متحمل می‌شوند.
آرین موتور تابان/ دی اس: برای خودروهای مجلل دی اس ۷کراس بک که تعداد آنها زیاد هم نیست، دچار مشکل شده و دلیل اصلی آن هم ناتوانی از ترخیص خودروها از گمرک است. موضوعی که باعث شده تا قیمت چند مدل معدود از کراس‌بک‌های حاضر در بازار تا یک میلیارد تومان هم افزایش یابد. البته برادر این شرکت یعنی آرین‌موتور هم برای برخی از محصولات وارداتی میتسوبیشی مثل مدل اکلیپس کراس دچار مشکل است.
* سانگ یانگ / رامک خودرو
مدت‌های زیادی است که رامک خودرو قادر به پاسخگویی ارباب رجوع روزمره خود نیست و این موضوع ریشه در شیوه نامناسب عقد قرارداد با خریداران دارد. این شرکت برای دو مدل از شاسی‌بلندهای خود پیش فروش گذاشته، فعلا مشغول فاز تولید سانگ یانگ در ایران است گرچه برخی از خریداران این شرکت هم دست به شکایت از این مجموعه تجاری زده‌اند که تعداد آنها اندک است و فعلا قضیه خیلی حاد نشده.
* کوپا/ ریگان خودرو
این شرکت هم به تعدادی از متقاضیان خودرو تی۲۱۰ که یک شاسی‌بلند آپشنال و کوچک چینی است وعده تحویل خودرو داده ولی هنوز خبری از اتمام کار و ترخیص کامل خودروها از گمرک نیست.

کدخبر: ۲۳۶۱۱۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • masbana

    پارسال همین موقع که مدیر نمونه معرفی شده بود!!!!

  • sos0921m

    یعنی مدیر های نمونه کلاهبردار هستن، پار سال نمونه امسال کلاهبردار