کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۲۷۱۱
تاریخ خبر:

روزهای سخت در انتظار خوشحال‌ترین ‌مربی فوتبال ایران

روزنامه هفت صبح | معمولا وقتی تیمی در قرعه‌کشی یک تورنمنت در یک گروه آسان قرار می‌گیرد، یک جمله معروف تکرار می‌شود و آن این است: «اگر خودمان هم می‌خواستیم قرعه‌ها را بچینیم، به این آسانی نمی‌شد!» حالا به نظر می‌رسد یحیی گل‌محمدی قبل از شروع فصل جدید لیگ‌برتر در چنین شرایطی قرار گرفته است. همه چیز به سود او و تیمش رقم خورده و انگار همه شرایط برای موفقیت پرسپولیس مهیاست، موفقیتی که اگر رقم نخورد، می‌تواند روزگار سختی را برای یحیی گل‌محمدی رقم بزند.

اعتماد دوباره
بعد از یک مقطع طوفانی، حالا یحیی گل‌محمدی با آرامش مشغول آماده کردن تیمش برای فصل آینده است. تا یک ماه پیش او به شدت تحت فشار بود. بخشی از هواداران پرسپولیس با ایجاد کمپین‌هایی خواهان برکناری یا استعفای او شده بودند اما به تدریج این فضا از بین رفت. واقعیت هم این بود که او و کادرش خیلی بد عمل نکرده بودند

و این عملکرد فوق‌العاده استقلال با فرهاد مجیدی بود که باعث شده بود نایب‌قهرمانی پرسپولیس با ۶۳ امتیاز، یک ناکامی بزرگ به چشم بیاید. اما حالا با گذشت زمان، احساسات در میان هواداران جای خود را به منطق داده است. آنها حالا دیگر اصراری به رفتن یحیی ندارند و ترجیح داده‌اند به او اعتماد کنند. او حداقل تا مدتی حمایت هواداران را احساس خواهد کرد و تا چند هفته اول فشار چندانی روی دوشش سنگینی نخواهد کرد.

ترمیم کادر فنی
یکی از انتقادات مهم به یحیی، دستیاران او بود. علاوه بر هواداران، کارشناسانی هم بودند که اعتقاد داشتند همکاران یحیی در پرسپولیس دیگر چیزی برای عرضه به بازیکنان ندارند و به خود او هم کمکی نمی‌کنند. اشتباهات متوالی دروازه‌بان‌های پرسپولیس و ناآمادگی آنها از یک طرف و مصدومیت‌های متوالی چند بازیکن این تیم در طول فصل باعث شد تا داو‌د فنایی و مظاهر رحیم‌پور در معرض اتهام از سوی هواداران و کارشناسان قرار بگیرند.

این فشارها جواب داد و کادر فنی پرسپولیس در حال ترمیم و تقویت شدن است. حالا یک مربی بدنساز اسپانیایی با کارنامه جانشین رحیم‌پور شده و قرار است یک مربی جدید مسئولیت تمرین و آماده‌سازی دروازه‌بان‌های این تیم را به عهده بگیرد. مهم‌ترین نکته مثبت این تغییرات این است که یحیی دیگر در رودربایستی رفاقت با همکارانش قرار نخواهد گرفت.

طوفان در فصل نقل و انتقالات
تا لحظه تنظیم این مطلب، علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلی‌گنجی، دانیال اسماعیلی‌فر، سروش رفیعی و گئورگی گولسیانی به پرسپولیس پیوسته‌اند. دو بازیکن جوان و آینده‌دار هم به این تیم اضافه شده‌اند. با این بازیکنان، تقریبا همه نقاط ضعف این تیم در فصل گذشته برطرف شده و با جذب یک مهاجم گلزن، پرسپولیس تبدیل به کامل‌ترین و پرمهره‌ترین تیم فصل آینده لیگ برتر خواهد شد.

این در حالی است که استقلال فقط سجاد شهباززاده را جذب کرده است و سپاهان هم در حالی که به مرور در حال از دست دادن همه ستاره‌هایش است، در حال جذب محمد شریفی هافبک نیمکت‌نشین پرسپولیس است! بقیه تیم‌ها هم هنوز دست به کار نشده‌اند و فقط گل‌گهر است که محمد خدابنده‌لو را از ذوب‌آهن گرفته است. این یعنی پرسپولیس همین حالا چندین گام از رقبا پیش است.

خروجی‌های کم‌تاثیر
در دو سه فصل اخیر، پرسپولیس هر بار قبل از شروع فصل، چند ستاره خود را از دست داد. همین فصل پیش احمد نورالهی، شهریار مغانلو و محمدحسین کنعانی‌زادگان که ستون‌های موفقیت تیم بودند جدا شدند و جای خالی هر سه آنها در طول فصل به چشم آمد. یک فصل قبل‌تر هم شجاع خلیل‌زاده، علیرضا بیرانوند، علی علیپور و مهدی ترابی تیم را ترک کرده بودند.

اما در این فصل قرار نیست ستاره یا بازیکن تاثیرگذاری از تیم جدا شود. مهم‌ترین و تاثیرگذارترین جدایی‌طلب پرسپولیس احسان پهلوان است که در این فصل مجموع گل‌ها و پاس گل‌هایش به ۵ هم نمی‌رسد. بقیه بازیکنانی که احتمالا از این تیم جدا خواهند شد، بازیکنانی هستند که یحیی هم روی آنها نظر مثبتی ندارد و جدایی‌شان ضربه‌ای به تیم نخواهد زد و این به معنای ثبات و تقویت تیم در فصل آینده است.

رقبای بلاتکلیف
یکی دیگر از خوش‌شانسی‌های عجیب یحیی، اتفاقاتی است که در دو باشگاه رقیب یعنی استقلال و سپاهان رخ داد. استقلال دو هفته است که به دنبال پیدا کردن جانشین فرهاد مجیدی است و هنوز به نتیجه نرسیده و به همین دلیل نتوانسته به جز شهباززاده بازیکنی جذب کند. سپاهان هم در یافتن جانشین محرم نویدکیا ناکام بوده و تا همین امروز چهار بازیکن مهم فصل گذشته خود یعنی اسماعیلی‌فر، رفیعی، گولسیانی و شهباززاده را از دست داده است.

هیچ بازیکنی هم هنوز به این تیم نپیوسته و به نظر می‌رسد از همین حالا باید این تیم را از جرگه مدعیان قهرمانی فصل بعد خارج کرد. در واقع پرسپولیس همین حالا ترکیب اصلی احتمالی خود را می‌داند اما استقلال و سپاهان هنوز سرمربی خود را هم نمی‌شناسند و این یعنی از همان ابتدای فصل، این دو تیم چند گام از پرسپولیس عقب خواهند بود.

کدخبر: ۴۶۲۷۱۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر