کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۵۷۰۳
تاریخ خبر:

روزهای خوش یحیی ‌در هندوستان بحران‌زده

روزنامه هفت صبح | پیروزی ۴برصفر بر گوا، صعود پرسپولیس به مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا را تا حدود زیادی قطعی کرد. البته هنوز روی کاغذ احتمال صعود نکردن پرسپولیس وجود دارد اما خیلی بعید است که این اتفاق رخ بدهد. درباره برد قاطعانه شاگردان یحیی در مقابل گوا و نمایش‌های خوب این تیم نکاتی وجود دارد که آنها را بررسی می‌کنیم.

*** پرسپولیس در آستانه شکستن رکورد الدحیل
سرخ‌پوشان پایتخت با پیروزی ۴ بر صفر مقابل گوای هند به چهارمین پیروزی پیاپی خود در این فصل از لیگ قهرمانان آسیا دست یافتند تا با اختلاف صدرنشین گروه پنجم این مسابقات باشند. پرسپولیس تا پایان روز چهارم رقابت‌ها تنها تیم ایرانی است که موفق شده چهار دیدار خود در این رقابت‌ها را با پیروزی پشت سر بگذارد. موضوع اما زمانی جالب می‌شود که بدانیم پرسپولیس برای بهبود این رکورد باید دو بازی آینده خود را نیز با پیروزی پشت سر بگذارد تا به رکورد فوق‌العاده الدحیل قطر در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۸ برسد.

در ادوار مختلف لیگ قهرمانان آسیا تیم الدحیل قطر تنها تیمی است که توانسته در تمام بازی‌‌های مرحله گروهی خود پیروز شود. از این رو پرسپولیس اگر موفق شود در دو بازی آینده خود مقابل الریان و الوحده به پیروزی برسد، به رکورد الدحیل می‌رسد.گفتنی است در فصل ۲۰۱۸ لیگ قهرمانان آسیا نوار پیروزی‌های تیم الدحیل پس از ۹ پیروزی پیاپی از سوی پرسپولیس پاره شد و پرسپولیس موفق به شکست این تیم قطری شد.

*** درخشش غیرمنتظره زوج عیسی-شهریار
پس از پیوستن شهریار مغانلو و پایان محرومیت عیسی آل‌کثیر برخی کارشناسان و تحلیلگران فوتبال با توجه به خصوصیات فنی و حتی فیزیکی مشابه این دو مهاجم مدعی بودند زوج عیسی - شهریار در خط حمله پرسپولیس جواب نمی‌دهد. این گروه معتقدند با توجه به اینکه این دو بازیکن هر دو مهاجم هدف و باکس بوده و از نظر فیزیکی نیز نمی‌توانند نقش مکمل را روی هوا و زمین برای هم ایفا کنند، کنار هم نمی‌‌توانند زوج خوبی باشند و بهتر است هر کدام از آنها با زوج پا به توپی مثل وحید امیری یا امید عالیشاه و حتی مهدی عبدی بازی کنند. این درحالی است که بازی پرسپولیس و گوا نشان داد این دو بازیکن می‌توانند زوج خوبی را تشکیل دهند.

مغانلو یک گل زد و یک پاس گل داد تا با برتری در دو دوئل هوایی، نقش خود به عنوان یک عنصر موثر خط حمله را ایفا کرده باشد. عیسی آل‌کثیر هم یک گل زد و یک پنالتی گرفت و یک شوت دیگر هم زد که دروازه‌بان تیم حریف موفق به مهار آن شد. به هر ترتیب باید دید این زوج در دو بازی آینده پرسپولیس مقابل الوحده و الریان چه عملکردی خواهند داشت و درخشش خود مقابل گوا را تکرار خواهند کرد یا به این تفکر که زوج مکمل هم نیستند، اعتبار بیشتری خواهند بخشید.

*** ترابی برگ برنده پرسپولیس در آسیا
مهدی ترابی بازگشت پرشکوهی به پرسپولیس داشت. او ابتدای فصل به مانند شجاع خلیل‌زاده و علی علیپور و چند نفر دیگر از پرسپولیس جدا شد و پس از ماه‌ها جدایی از پرسپولیس در نهایت به جمع سرخ‌پوشان بازگشت تا امروز نه‌تنها یکی از عوامل اصلی موفقیت پرسپولیس لقب بگیرد بلکه از نظر فردی نیز عملکرد درخشانی را از خود به نمایش بگذارد. پرسپولیس در چهار بازی قبلی خود ۱۰ گل به ثمر رسانده که مهدی ترابی با زدن دو گل و ارسال چهار پاس گل تا به اینجای کار تاثیرگذارترین مهره هجومی در رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان آسیا بوده است.

*** خیال راحت یحیی از مدافعان کناری آماده
یحیی گل‌محمدی برای استراحت دادن به مجموعه تیمی پرسپولیس در بازی برگشت با چند تغییر مقابل گوا قرار گرفت. در این میان تغییر هر دو مدافع کناری پرسپولیس در نوع خود جالب به نظر می‌رسید. جایی که سرمربی پرسپولیس وحید امیری و سیامک نعمتی را بعد از سه بازی روی نیمکت نشاند و از مهدی شیری و علی شجاعی به ترتیب در دفاع راست و چپ بهره برد. نکته قابل توجه این تغییرات به عملکرد خوب هر دو مدافع جانشین مربوط می‌شود.

علی شجاعی جای وحید امیری را گرفت که خود او نیز به خاطر غیبت سعید آقایی در پست غیرتخصصی دفاع چپ بازی می‌کرد و در سه بازی اول در ترکیب اصلی به میدان رفت. علی شجاعی در این پست غیرتخصصی عملکرد قابل قبولی را از خود به نمایش گذاشت. احساس رضایت گل‌محمدی از شجاعی به اندازه‌ای بود که مربی جوان سرخ‌پوشان حتی وقتی وحید امیری را راهی میدان کرد، دست به تغییر پست و منطقه بازی شجاعی نزد و امیری یک خط جلوتر از شجاعی به میدان رفت تا پس از مدت‌ها به پست تخصصی‌اش برگردد.

جالب اینکه این اتفاق برای مهدی شیری هم افتاد. گل‌محمدی که با توجه به اتفاقات فصل گذشته لیگ قهرمانان تصمیم گرفت در بازی‌های این فصل از سیامک نعمتی در پست دفاع راست بهره ببرد، جمعه شب به نعمتی استراحت داد تا شیری به منطقه راست خط دفاعی سرخ‌ها برگردد و جالب اینکه شیری در این بازی بسیار خوب عمل کرد. شیری در فاز دفاعی حضور به موقعی در زمین خودی داشت و هنگام هجوم نیز با نفوذهای به موقع سعی داشت با ارسال‌هایش روی دروازه گوا خطرآفرین ظاهر شود. عملکرد قابل قبول شجاعی و شیری نشان داد خیال یحیی گل‌محمدی از دو منطقه راست و چپ خط دفاعی کاملا راحت است و او با حضور نفراتی چون شیری، نعمتی، شجاعی و امیری در این مناطق در بازی‌های پیش رو مشکلی نخواهد داشت.

*** پیروزی به موقع تراکتور و شکست بدموقع فولاد
تراکتور بعد از سه تساوی در لیگ قهرمانان آسیا در اولین بازی دور برگشت با گل مهدی تیکدری تیم نیروی هوایی عراق را شکست داد تا شش امتیازی شود؛ این یعنی افزایش بخت صعود شاگردان رسول خطیبی. این برد در حالی در کارنامه شاگردان رسول خطیبی به ثبت رسید که حریف از دقیقه ۳۸ با تصمیم داور ۱۰ نفره شد، حالا مهم‌ترین مصاف برای تراکتور بازی با پاختاکور است که در صورت برتری در این دیدار ۹ امتیازی خواهد شد و آن وقت دو تیم پاختاکور و نیروی هوایی را جا خواهد گذاشت و به عنوان یکی از سه تیم دوم شانس زیادی برای صعود به مرحله حذفی بازی‌ها خواهد داشت.

اما فولاد با قبول شکست مقابل النصر کار خودش را برای صعود از گروهش سخت کرد. تیم نکونام حالا با پنج امتیاز در رده سوم گروه قرار دارد و النصر و السد با ۸ و ۷ امتیاز اول و دوم هستند. در روز پنجم مسابقات این گروه، النصر مقابل الوحدات اردن قرار می‌گیرد و پیروزی تیم عربستانی و ۱۱ امتیازی شدنش در این بازی قطعی به نظر می‌رسد. در بازی دیگر روز پنجم، السد و فولاد مقابل هم قرار می‌گیرند و با توجه به روندی که تیم ژاوی در پیش گرفته شانس پیروزی این تیم بیشتر است و اگر این اتفاق بیفتد، در پایان روز پنجم، النصر ۱۱ امتیازی و السد ۱۰ امتیازی می‌شوند و حذف فولاد یک هفته قبل از پایان مرحله گروهی قطعی خواهد شد.

کدخبر: ۳۸۵۷۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر