کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۳۱۸۰
تاریخ خبر:

روزهای تلخ ریاض؛ آتش‌سوزی، ‌قتل و‌ عقب‌نشینی

روزنامه هفت صبح | شاهزاده سعودی در سلسه‌ای از بدبیاری‎ها گیر افتاده است. بدشانسی‌ها برای عربستان از حمله حوثی‌‎ها به آرامکو و در پاسخ به حملات این کشور به یمن شروع شد. ریاض که از این حمله جا خورده بود، تلاش کرد تا ایران را مقصر این اتفاق نشان دهد. اما بعد حوثی‌ها کارت دیگری رو کردند و مشخص شد تعداد زیادی از نظامیان سعودی به اسارت گرفته شده‌اند.

سخگوی نیروهای مسلح یمن روز شنبه از عملیاتی پرده برداشت که در نجران در جنوب عربستان اتاق افتاده. او گفت ‌ هزاران نفر از اعضای ائتلاف سعودی اسیر شده‌اند. سپس فیلمی از بخشی از این اسرا منتشر شد. عربستان در قبال این موضوع مدتی سکوت کرد تا بالاخره دیروز یکی از مدیران رسانه‌ای یمن فاش کرد پس از انتشار تصاویر شکست سنگین نیروهای ائتلاف سعودی در جنوب عربستان و اسارت صدها شبه‌نظامی آن، ریاض از طریق متحدان غربی خود خواستار توقف پخش این تصاویر شده. همزمان«عبدالقادر المرتضی» رئیس کمیته امور اسرا در دولت نجات ملی یمن (در صنعاء)، از ابتکار یکجانبه این دولت در آزادی ۳۵۰ اسیر ائتلاف سعودی از جمله سه اسیر سعودی خبر داد. اینجا دیگر اتفاقات روزهای اخیر را مرور می‌کنیم.

*** گزارش «تایمز» از ارتباط قتل محافظ شاه سعودی با پرونده «خاشقچی»
نشریه انگلیسی «تایمز» در گزارشی درباره قتل محافظ شاه سعودی، نوشت‌ گمانه‌زنی‌هایی هست مبنی بر اینکه این قتل دسیسه دربار بوده و ممکن است با پرونده قتل «جمال خاشقچی» مرتبط باشد.«تایمز» در گزارشی درباره قتل «عبدالعزیز الفغم» محافظ شخصی شاه و ولیعهد عربستان سعودی، نوشته است گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که این حادثه با پرونده قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار عربستانی، مرتبط باشد. ریاض مدعی شده است که قتل الفغم در جریان یک درگیری شخصی و توسط یکی از دوستان او در منزل شخصی صورت گرفته است.

عربستان سعودی ادعا می‌کند که قاتل هم بعدا در جریان درگیری با نیروهای امنیتی کشته شده است. با این وجود، تایمز نوشته است:«ژنرال عبدالعزیز الفغم ۴۷ ساله به عنوان معتمدترین افسر محافظ شاه شناخته می‌شد. مرگ او، فورا به گمانه‌زنی در مورد یک دسیسه توسط دربار منجر شد. ادعا شده است که او اخیرا از خدمت پادشاهی برکنار شده و احتمال دارد که اطلاعاتی در خصوص قتل آقای خاشقچی داشته است.»

خاشقچی دقیقا یک سال پیش در حالی که برای انجام امور اداری به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول رفته بود، توسط یک تیم ترور کشته شده و تکه‌تکه شد. جسد او تا امروز پیدا نشده است. در حالی که گزارش‌های متعددی از دستور مستقیم «محمد بن‌سلمان» ولیعهد برای قتل خاشقچی وجود دارد، ریاض مدعی است که قتل وی توسط یک تیم خودسر صورت گرفته است.

دیروز روزنامه «نیویورک‌تایمز» هم گزارش داد که شنبه شب همزمان با قتل محافظ شاه سعودی، ریاض از سرویس‌های اطلاعاتی منطقه برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد شماری از شهروندان سعودی درخواست کمک کرده است. بر اساس این گزارش، درخواست جمع‌آوری اطلاعات، شخصا از سوی شاه و ولیعهد سعودی ارائه شده است.

از روزی که خبر قتل این محافظه ارشد خاندان پادشاهی سعودی منتشر شد، گمانه‌زنی‌های مختلفی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که همگی در تردید در روایت رسمی ریاض از این حادثه اشتراک دارند. وبگاه خبری «عربی ۲۱» هم در گزارشی در مورد «مشعل بن ممدوح» که گفته می‌شود عامل تیراندازی و قاتل الفغم است، نوشت بر خلاف آنچه ریاض می‌گوید، این فرد، شهروندی عادی نبوده است. به نوشته این پایگاه، ممدوح عضو سابق شورای مشورتی سعودی و احتمالا از افسران اطلاعاتی عربستان است.

کاربران فضای مجازی با تمرکز روی «ممدوح بن مشعل» قاتل ادعایی محافظ شاه سعودی به جزئیات جالبی از وی اشاره کرده‌اند که نشان می‌دهد او شهروند عادی نیست. کاربران فضای مجازی نوشته‌اند که فرد ضارب فرزند «مشعل بن ممدوح» عضو سابق شورای مشورتی سعودی است و به قبیله معروف «شِمِّر» تعلق دارد. عمه او نیز همسر مطلقه «سلطان بن عبدالعزیز» برادر ملک سلمان است. پدر قاتل نیز در صفحه توئیتر خود با طلب مغفرت برای «الفغم» پسرش را خائن دانسته و در ادامه بر وفاداری خود بر شاه سعودی تأکید کرده است.

«غانم الدوسری» معارض معروف سعودی ساکن در لندن درباره ممدوح نوشت: «ممدوح آل علی افسر اطلاعات است که به شخصه او را می‌شناسم. یک روز در لندن در همان باشگاه ورزشی که به آن رفت و آمد می‌کردم به دیدارم آمد و بعدها نیز به طور دائم با من ارتباط داشت و تلاش می‌کرد تا مرا برای بازگشت به عربستان قانع کند و پس از آنکه درخواستش را رد کردم، اصرار داشت که به مزرعه دوستش در خارج شهر لندن بروم که این درخواست را هم نپذیرفتم.»

*** آتش‌سوزی در ایستگاه راه‌آهن جده
روز دوشنبه رسانه‌های عربستان سعودی اعلام کردند ‌ سقف ایستگاه قطار «الحرمین» شهر جده دچار آتش‌سوزی مهیبی شده است. همچنین گزارش شد که در اثر این آتش‌سوزی دست کم پنج نفر مصدوم شدند. بنا به اعلام مقامات شهر مکه عملیات مهار حریق ادامه دارد و مصدومین این حادثه به بیمارستان منتقل شده‌اند. آتش‌نشانان از خودروها و بالگردها جهت مهار حریق استفاده کردند. به علت وقوع این حادثه سفرهای خط مکه-مدینه لغو شد. ستون دود بسیار غلیظی از مسافت دور نیز قابل مشاهده بود.

فعالیت قطار سریع‌السیر مکه-مدینه که انتظار می‌رود سالانه ۶۰ میلیون مسافر منتقل کند اکتبر سال گذشته آغاز شد. مقام‌های اداری مکه در توئیتر نوشتند:‌ ‌پنج قربانی آتش‌سوزی در ایستگاه راه‌آهن جده (شهر - اد) به درمانگاه منتقل شدند. ۱۶ تیم پزشکی از درمانگاه‌های مختلف در صحنه آتش‌سوزی کار می‌کنند. گزارش شده است که آتش‌سوزی از پشت بام ایستگاه آغاز شده بود.

کدخبر: ۲۸۳۱۸۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر