کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۳۳۴۱
تاریخ خبر:

روزهای‌ طاقت‌فرسا‌ برای‌ ظریف‌ و ‌همکاران دیپلمات

روزنامه هفت صبح | در تعطیلات آخر هفته‌ای که گذشت و مصادف بود با مراسم ۲۲ بهمن و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، وزارت امور خارجه روزهای پرکاری داشت. در حوزه دیپلماسی آنها درگیر پنج چالش بودند و سخنگوی وزارت مجبور شد چند شایعه که از سوی رسانه‌های خارجی مطرح شده بود را تکذیب کند.

* یک: آمریکا نفت ایران را فروخت؟
سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده که این کشور یک میلیون بشکه نفت توقیف‌شده ایران را به فروش رسانده است. این خبر را خبرگزاری مهر به نقل از رویترز منتشر کرده. ماجرا به مرداد امسال مربوط می‌شود که دولت آمریکا مدعی شد چهار نفتکش ایرانی را که عازم ونزوئلا بودند، توقیف کرده و چند ماه بعد در آبان‌ماه اعلام شد که این محموله به ارزش ۴۰ میلیون دلار به فروش رفته. خبر جدید درواقع تکمیل همان خبر چهار ماه قبل است که یک مقام قضایی آمریکا گفته کار فروش این محموله توقیف‌شده به اتمام رسیده. ایران البته همان زمان ماجرا را کلا تکذیب کرده بود.

حجت‌الله سلطانی، سفیر ایران در ونزوئلا، در واکنش به این ادعا گفته بود:‌ «یک دروغ و جنگ روانی دیگر از دستگاه تبلیغاتی امپریالیسم آمریکا. نه کشتی‌ها ایرانی هستند و نه مالک یا پرچم آنها ارتباطی به ایران دارد.» در جزئیات خبر جدیدی که منتشر شده آمده این یک میلیون بشکه نفت یا بنزین از نفتکش‌هایی به نام‌های لونا، پاندی، برینگ و بلا توقیف شده است. منابع حاصل از این اقدام هم صرف بنیادی موسوم به قربانیان آمریکایی کشورهای حامی تروریسم می‌شود. درعین‌حال منابع آمریکایی مدعی شدند که یک نفتکش دیگر هم با پرچم لیبریا اخیرا توقیف شده که آن هم حامل نفت خام ایران بوده و در حال هدایت به سمت بنادر آمریکاست.

* دو: روایت نشریه انگلیسی از ترور شهید فخری‌زاده
یک نشریه انگلیسی به نام جوئیش کرونیکل( که از اسمش مشخص است علقه ریشه داری به اسرائیل دارد) گزارشی منتشر کرده و در آن با استناد به منابع نامشخص جزئیات جدیدی از نحوه ترور شهید محسن فخری‌زاده ارائه داده که به نوعی با بخش‌هایی از آنچه بعضی مسئولین کشور گفته بودند هم تطابق دارد. اینکه ترور به وسیله یک سلاح اتوماتیک با کنترل از راه دور انجام شده و در آن دقایق هیچ کس در محل ترور حضور فیزیکی نداشته.

در بخش‌هایی از این گزارش آمده:‌ «سازمان جاسوسی موساد ظرف هشت ماه، قطعات این سلاح سنگین را به صورت مخفیانه به ایران وارد و سپس آن را مونتاژ کرده است.» در ادامه این گزارش ادعا شده تیم ترور شهید فخری‌زاده متشکل از ۲۰ ایرانی و اسرائیلی بوده که به مدت هشت ماه این مقام دفاعی و هسته‌ای ایران را زیر نظر داشته‌اند. بر اساس این گزارش، تدارکات عملیات ترور شهید فخری‌زاده از ماه مارس ۲۰۲۰ آغاز شده است. این هفته‌نامه انگلیسی همچنین در بخش‌هایی از گزارش خود مدعی شده است که رژیم صهیونیستی بدون دخالت آمریکا عملیات ترور دانشمند دفاعی و هسته‌ای ایران را پیش برده است و رژیم صهیونیستی قبل از حمله تنها یک «سرنخ کوچک» به آمریکا داده.

در بخش‌های دیگری از همین گزارش آمده‌:‌ «آنها مسیر روزانه، سرعت و زمان حرکت خودرو را می‌دانستند و اینکه دقیقا از کدام درها برای بیرون آمدن استفاده می‌کنند. ۱۳ گلوله از رو به رو به فخری‌زاده برخورد کرد در حالی که همسرش که ۱۰ اینچ (۲۵ سانتیمتر) دورتر نشسته بود هیچ آسیبی ندید.» شهید محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای و از مدیران وزارت دفاع بود که بعد از ظهر هفتم آذرماه در جاده آبسرد دماوند ترور شد و به شهادت رسید.

* سه: احضار سفیر بلژیک در اعتراض به حکم زندان برای دیپلمات ایرانی
وزارت امور خارجه ایران سفیر بلژیک را احضار کرده و نسبت به صدور حکمی برای یک دیپلمات ایرانی در این کشور اعتراض کرده است. خبرگزاری ایلنا گزارش داده که مدیرکل اروپا و دستیار وزیر، خطاب به سفیر بلژیک گفته:‌ «روند صدور حکم‌، بازداشت، محاکمه و محکومیت آقای اسدی برخلاف مفاد کنوانسیون ۱۹۶۱ وین بوده و فاقد مشروعیت است. فرآیندهای طی شده تحت تاثیر توطئه طراحی شده توسط گروهک تروریستی منافقین برای تخریب روابط ایران و اروپا بوده.»

این ماجرا مربوط می‌شود به بازداشت اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی سفارت ایران در اتریش که در تیر ماه ۱۳۹۷ با حکمی که دولت بلژیک صادر کرده بود در آلمان بازداشت شد. در نهایت هفته پیش بود که دادگاهی در آنتورپ بلژیک در حکمی اسدالله اسدی دبیر سوم سفارت ایران در وین را به اتهام برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری در یک نشست گروهک منافقین در پاریس به ۲۰ سال حبس محکوم کرد. گفته شده برای سه نفر دیگر از متهمان این پرونده هم که تابعیت ایرانی و بلژیکی داشتند، بین ۱۵ تا ۱۸ سال حبس صادر شده است.

* چهار: تکذیب بازداشت دیپلمات ایرانی در ترکیه
روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه بازداشت یکی از دیپلمات‌های ایرانی در ترکیه را تکذیب کرد. خبرگزاری مهر به نقل از سعید خطیب‌زاده نوشته: «هیچ‌یک از کارکنان سرکنسولگری کشورمان در استانبول از دور و نزدیک درگیر فعالیت‌های مورد ادعای این رسانه نبوده و نیستند، همچنین احدی از کارمندان سرکنسولگری کشورمان بازداشت نشده است. فرد نام برده شده در این رسانه کارمند سر کنسولگری نبوده و برای پیگیری موضوع پیش آمده و روشن شدن ابعاد آن از مجاری رسمی با مقامات ترکیه در تماس هستیم.»

این اظهارات خطیب‌زاده در واکنش به گزارش اخیر روزنامه صباح ترکیه است که مدعی شده بود یک دیپلمات ایرانی به ظن ارتباط با قتل مسعود مولوی در استانبول بازداشت شده است. فرد بازداشتی در این گزارش محمدرضا ناصرزاده ۴۳ ساله معرفی شده است. در این گزارش ادعا شده که فرد بازداشتی در تهیه گذرنامه جعلی برای یکی از متهمان این پرونده نقش داشته. مسعود مولوی مدیر کانالی به نام جعبه سیاه بود که ادعا می‌کرد علیه مقامات ایران افشاگری می‌‌کند و پاییز سال پیش در استانبول به ضرب گلوله کشته شد.

* پنج: تکذیب فایل صوتی منتسب به ظریف
خبرگزاری سی‌بی‌سی کانادا اخیرا مدعی شد به یک فایل صوتی دست پیدا کرده که در آن فردی که به نظر می‌رسد محمدجواد ظریف باشد، درباره ماجرای تلخ هواپیمای اوکراینی سخن می‌گوید. در این فایل که به زبان فارسی ضبط شده، از گوینده شنیده می‌‌شود که هزار دلیل برای سرنگونی هواپیما وجود دارد؛ از جمله اینکه احتمال اقدام عمدی دو یا سه نفوذی و اختلال در رادار را مطرح می‌کند و می‌گوید چنین کاری اصلا بعید نیست.

خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امورخارجه اما این ادعا را تکذیب کرده و خود ظریف هم در یک توئیت به زبان انگلیسی ضمن جعلی توصیف کردن فایل صوتی اخیر نوشته:‌ «پس از تراژدی پرواز ۷۵۲ من و بسیاری از افراد دیگر تاکید کرده بودیم باید درباره همه احتمال‌ها از جمله نفوذ خارجی یا مداخله الکترونیک بررسی صورت گیرد.» مشاور نخست وزیر کانادا هم در واکنش به این فایل صوتی گفته دولت این کشور از سه ماه پیش این فایل صوتی را در اختیار دارد و نهادهای اطلاعاتی در حال بررسی آن هستند اما به دلایلی امنیتی امکان انتشار عمومی آن وجود ندارد.

کدخبر: ۳۷۳۳۴۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر