کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۲۷۲۲
تاریخ خبر:

روایت سفر جنجالی قالیباف به مسکو

روزنامه هفت صبح | محمد‌باقر قالیباف عصر دیروز در راس هیاتی به روسیه رفت.علت سفر، دعوت رسمی رئیس دومای روسیه بود و البته رساندن پیامی از سوی رهبر انقلاب برای ولادیمیر پوتین.سفر قالیباف البته حتی قبل از شروع هم پرحاشیه شروع شد.چرا؟

ماجرا به ملاقاتی برمی‌گشت که ظاهرا بین او و پوتین برنامه‌ریزی شده بود.خبر این ملاقات بارها و بارها به صورت غیررسمی منتشر شده بود اما یکی از نمایندگان مجلس در شامگاه روز جمعه به صورت رسمی درباره آن با خبرگزاری ایسنا صحبت کرد.با این وجود ۱۷ ساعت بعد، همان نماینده به خبرگزاری ایسنا گفت:

«خبری که بنده در خصوص نهایی شدن دیدار دکتر قالیباف با ولادیمیر پوتین اطلاع‌رسانی کردم،دقیق و تایید شده نبود.البته دیدار با رئیس‌جمهور روسیه در دستور کار و در حال برنامه‌ریزی بوده است،اما دیدار با پوتین در روسیه پروتکل‌های ویژه‌ای دارد که دکتر قالیباف پروتکل‌های بهداشتی دیدار با پوتین را نپذیرفته است.به همین جهت پوتین برای دریافت پیام مهم مقام معظم رهبری،نماینده ویژه معرفی کرد و پیامی که رئیس مجلس در این سفر حامل آن هستند در دیدار با نماینده معرفی شده توسط پوتین طرح خواهد شد.»

البته قبل از این تحول نیز خبر روزنامه همشهری درباره این دیدار حاشیه‌ ساز شده بود. این روزنامه در خبری نوشته بود که قالیباف برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی دیدار با پوتین پذیرفته که در تهران و فرودگاه روسیه تست کرونا بدهد.قبل از آن هم کثرت دیدارهای سفیر روسیه از مجلس خبری شده بود که مجلسی‌ها گفته بودند اتفاقا برای هماهنگی همین دیدار بوده است.

به هر حال هرچه که بود،دیدار با پوتین محقق نشد.این موضوع در فضای مجازی بازتاب‌های زیادی داشت.مخالفان قالیباف از آن استقبال کردند و شوخی‌های زیادی در این زمینه درست شد. مطالبی جدی هم بود مثل مطلب فوق تند محمد مهاجری، سردبیر خبرآنلاین که ماجرا را به انتخابات ۱۴۰۰ وصل کرده بود و … .

در آن سو البته منتقدانی هم بودند که می‌گفتند حتی اگر با قالیباف همسو نباشیم نباید از این کاری که روسیه کرد ابراز خوشحالی کنیم چون موضوع ملی است.موافقان قالیباف هم که هشتگ معتمد نظام را به راه انداختند و تلاش کردند به جای تمرکز بر موضوع دیدار با پوتین به پیامی بپردازند که او از ایران به مسکو می‌برد.

پیامی که مهدی محمدی، مشاور راهبردی قالیباف در مورد آن در توئیتر نوشته است: «این نخستین بار در تاریخ روابط دوجانبه است که رهبر معظم انقلاب متنی مکتوب و رسمی حاوی نکات راهبردی تقریبا بی‌سابقه برای آقای پوتین ارسال می‌کنند.» حالا باید ببینیم در طول سفر چه اتفاقی خواهد افتاد.ظاهرا سفر سه روز طول خواهد کشید آن هم درست در روزهایی که رئیسی هم عزم عراق کرده و حالا روحانی، تنها فرد از سران قواست که در آستانه ۲۲ بهمن در ایران است.

کدخبر: ۳۷۲۷۲۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر