روایت دست اول از مسئله حجاب
روزنامه هفت صبح | علی غلامی، عضو هیات علمی دانشگاه امامصادق(ع)، در برنامه «بدون توقف» درباره حجاب و قوانینش در ایران حرف زد. نکات مطرحشده از سوی او شما را با تلقی از مسئله حجاب در حاکمیت آشنا میکند:
* یک: در جمهوری اسلامی قانونی است به عنوان حجاب قانونی. این حجاب قانونی را شما که مسلمان هستید باید رعایت کنید، چون هم قانونتان است و هم در شرع آمده، اگر هم غیرمسلمان هستید به عنوان قانون شهروندی ایران رعایت میکنید، نه شرع.
* دو: نیروی انتظامی صفحهای را معرفی کرده که اگر هرکدام از مأموران تخلف کردند مثلا اگر پول میگیرند یا بیاحترامی میکنند، افراد بتوانند با مدرک گزارش دهند تا پیگیری شود؛ مثل کاری که قوه قضائیه شروع کرده تا فساد را اول در خود مجموعه از بین ببرد، چون مجموعهای که قرار است قانون را اجرا کند اگر فاسد باشد دیگر ما باید سر به بیابان بگذاریم.
سه: اگر فردی عادی بهخاطر حجاب به شما بیاحترامی کرد بر اساس قانون موجب توهین شده و اگر بتوانید در دادگاه اثبات کنید مجرم است. اگر کسی آمد به اسم اینکه حجاب شما متفاوت است حرف زشتی زد، اگر دو شاهد داشته باشید، او بر اساس قانون مجازات اسلامی مجازات میشود.
* چهار: نهی از منکر راه و روش دارد. من به دانشجویانم همیشه گفتهام برای امر به معروف اولین کاری که میکنید سلام کنید، ببینید میشود صحبت کرد، چون سلام یعنی شما از طرف من در امانید، خودم در جاهای مختلف با کسانی که در نهی از منکر جور دیگری رفتار میکنند درگیر میشوم و میگویم این غلط است، چون کسی چنین اجازهای به شما نداده، من وقتی میتوانم بگویم شما دچار منکر شدید که علم دارید و من شما را نهی کنم، اما اگر علم نداشته باشید باید اول شما را آگاه کنم.
* پنج: غلامی همچنین در پاسخ به این سؤال که «چرا افراد غیرمسلمان و میهمانان خارجی را مجبور به حجاب میکنیم» اظهار کرد: اولین نکته این است که همه اینها در ادیان و آئینهای خودشان هم حجاب هست، ولی به آن عمل نمیکنند، ما اما اینجا میگوئیم به دستورات دین خودت عمل کن، چیزی به آنها تحمیل نکردهایم. اما حالت دوم این است که این فرد تابع هیچ دینی نیست، یک فرد لائیک میآید میگوئیم قانون اینجا این است که باید حجاب داشته باشی؟
آیا این با آنچه او به عنوان لائیسیته قبول دارد ضدیت دارد؟ یعنی در لائیسیته گفتهاند اگر چیزی سرت کنی ضد قوانین ماست؟ آنچه ما از یک خانم لائیک در این خصوص میخواهیم با اعتقاد او غیریت دارد نه ضدیت، اما مثلا شما اگر میخواهید در دانشگاه سوربن درس بخوانید میگویند حجابت را بردار، این با دین شما ضدیت دارد، پس ما به آنها چیزی میگوئیم که با اعتقاد آنها غیریت دارد و آنها از ما چیزی میخواهند که با اعتقاد ما ضدیت دارد.
* شش: ما از روز اول در قانون اساسیمان این قوانین را آوردیم، اما طرف مقابل ما دقیقا بر اساس مبانیاش نمیتواند این کار را بکند، چون قانون اساسی فرانسه میگوید که فرانسه نسبت به مذهب بیطرف است. نکته چهارم، در جمهوری اسلامی قانونی است به عنوان حجاب قانونی این حجاب قانونی را شما که مسلمان هستید باید رعایت کنید چون هم قانونتان است و هم در شرع آمده، اگر هم غیرمسلمان هستید به عنوان قانون شهروندی ایران رعایت میکنید، نه شرع.