کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۹۵۳۸
تاریخ خبر:

روایت‌هایی از موسیقی‌های فاخر و غیرفاخر این روزها

روزنامه هفت صبح | در این چند روز اتفاقات مختلف از حوزه موسیقی باز هم خبرساز شد و انواع و اقسام چهره‌ها در آن حضور پر رنگ داشتند. چند مورد از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

* یک: کیهان کلهر و کنسرت لایو
کیهان کلهر پنجشنبه (اول خردادماه) در صفحه اینستاگرام خود کنسرت آنلاین پخش کرد و با تک‌نوازی، سه‌تارنوازی کرد و یک ساعت به یاد ماندنی و دلچسب را با زخمه‌های جادویی خود بر سه تار برای هوادارانش به ارمغان آورد. کلهر در این کنسرت آنلاین که در موزه آبگینه اجرا شد و از صفحه رسمی اینستاگرامش پخش شد توانست در حدود ۳۰ هزار نفر علاقه‌مند از شهرهای مختلف را با هنر خود همراه کند.

او کنسرت خود را با قطعه‌ای در دستگاه سه‌گاه آغاز کرد و در ادامه قطعات دیگری را در دستگاه چهار مضراب و ابوعطا اجرا کرد. «از غم عشق تو ای صنم» و «مرغ سحر» از آثاری بودند که در این کنسرت برای مخاطبان به صورت تک نوازی سه تار اجرا شد. کلهر پس از پایان کنسرت آنلاین خود گفت:‌ « مدت‌ها بود که هر چه می‌کردم دل و دستم به ساز نمی‌رسید. این تأخیر را به دلیل تمام شدائد و دشواری‌هایی که این هنگام همگی با آن دست بگریبانیم و بنده نیز کمتر راه فرار از آن جستم بر من به‌دوستی و مرحمت بی حدتان ببخشایید.

فرخنده‌ترین روز تقویم، زادروزِ عالی شأن جلیل شهناز را برای ارائه این تک‌نوازی برگزیدم و ساعتی را که دقایق واپسینش با یاد استاد محمدرضا شجریان سر شد به‌همراهی سه تار خوشخوان و خوش‌دست ساخته استاد یدالله گودرزی با شما بزرگواران شریک شدم و امیدوارم ساز الکن و شکسته زبانم را به‌گوش مهر پذیرفته باشید. ویدئوی کامل این اجرا طی یکی دو روز آینده بر همین صفحه قابل رؤیت و شنیدن است.»

* دو: خداحافظی شهرداد روحانی
سرانجام شهرداد روحانی مدیر هنری و رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران با انتشار متنی در صفحه شخصی خود از پایان همکاری‌اش با این مجموعه خبر داد. این هنرمند مدت‌هاست به ایران بازنگشته و صحبت‌های منوچهر صهبایی که گفته بود: «روحانی از ایران فرار کرده و از ترس جنگ برنمی‌گردد» به شدت خبر ساز شده بود. قرارداد شهرداد روحانی روز گذشته تمام شد و او با انتشار این متن، تلویحا از مدیریت ارکستر کناره‌گیری کرد.

* سه: روایت پرویز پرستویی از عباس قادری
پرویز پرستویی با حضور در ویژه برنامه «باغ رمضان» خاطره‌ای را از دهه ۶۰ روایت کرد که مربوط به زمان حضور این بازیگر به عنوان یک کارمند در شعبه‌ای از‌ دادگاه کیفری تهران بوده است. پرستویی در این مورد گفت: «سال ۶۲ بازیگر شناخته شده‌ای در سینما نبودم و بیشتر در تئاتر فعالیت می‌کردم و کسی مرا نمی‌شناخت. روزی متوجه شدم عباس قادری را برای اجرای حکم شلاق به دادگاه آورده‌اند چرا که جایی برنامه اجرا کرده بود.»

پرستویی که دلیل بازی در «ِمطرب» را عباس قادری می‌‌داند در آخر گفت: «پیش مسئولی که شلاق می‌زد، رفتم و خواستم جلوی این اتفاق را بگیرم و به او گفتم به حرمت دل‌هایی که این خواننده شاد کرده است از این تصمیم بگذرید. گفتند این حکم را باید اجرا کنیم اما تنها راه ممکن اجرای حکم با قرآن است. راستش دلیل بازی کردنم با جان و دل در فیلم مصطفی کیایی عباس قادری بود.»

* چهار: همکاری همای با مسیح و آرش
ترانه جدیدی با نام «بوی شمال» منتشر شده که ترکیب خوانندگانش مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است. مسیح و آرش که با ترانه‌های پاپ خود مشهور هستند، در این ترانه با پرواز همای همکاری کرده‌اند. باید چند هفته‌ای منتظر ماند و دید این ترانه چقدر می‌تواند مخاطبان را با خود همراه کند.

گویا پس از همایون شجریان، حالا نوبت به پرواز همای رسیده که برای بیشتر شنیده شدن، سبک خود را به موسیقی پاپ نزدیک‌تر کنند. فعالیت آرش و مسیح به چندین سال پیش و قبل از گرفتن مجوز رسمی بر‌می‌گردد که به دلیل نداشتن مجوز ترانه‌های بسیاری را به صورت رایگان منتشر می‌کردند که از این ترانه‌ها می‌توان به «هنوز همونم» و «بیا بازم» اشاره کرد.

اولین کنسرت رسمی آرش و مسیح ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ در تالار وزارت کشور در تهران در هشت سانس برگزار شد. آرش و مسیح با اجرای بیش از ۵۳ سانس در تهران در سال ۱۳۹۷ به عنوان پرفروش‌ترین خوانندگان در زمینه فروش بلیت در سال ۱۳۹۷ شناخته شدند (آمار کنسرت‌های سال ۱۳۹۸ هنوز به طور کامل مشخص نشده).

* پنج: دستگیری خواهر امیر تتلو
شایعه شده «نسیم مقصودلو» خواهر «امیر تتلو» که مدتی است ویدئوهای خوانندگی او در فضای مجازی دست به دست می‌شود، در یک مراسم خصوصی در شهر رشت مشغول خوانندگی بوده که دستگیر شده است. گفته می‌شود نسیم مقصودلو از دو سال پیش وارد خوانندگی شده و تاکنون چند آهنگ نیز منتشر کرده اما در ماه‌های اخیر به صورت حرفه‌ای‌تری فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد. امیر تتلو خواننده نیز در کانال تلگرامی خود ابتدا با خنده از این اتفاق یاد کرد اما بعد از آن از احتمال کرونا گرفتن خواهرش ابراز نگرانی کرد.

کدخبر: ۳۲۹۵۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر