کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۶۹۱۷
تاریخ خبر:

روایتی از اوضاع واکسیناسیون در استکهلم ‌

روزناهمه هفت صبح | یک: آمارها نشان می‌دهد که تا روز ۲۶فوریه، ۷۲۰هزار و ۶۳۱نفر از مردم سوئد، دست کم یک دوز از واکسن خود را دریافت کردند. این بدان معناست که از این کشور ۱۰میلیون و ۱۰۰هزار نفری، ۷٫۱۴درصد از جمعیت واکسن را دریافت کردند.

* دو: سایت استکهلمیان، سایت ایرانیان مقیم سوئد در مطلبی با عنوان «افتضاح مدیریت واکسیناسیون کووید-۱۹ در استان استکهلم» به نقل از روزنامه دی ان چاپ این شهر در این زمینه نوشت: تنها ۱۱درصد از افراد بالای ۶۵سالی که در استان استکهلم از خدمات خانگی (هم شنست) استفاده می‌کنند نخستین دوز واکسن کووید‌۱۹ خود را دریافت کرده‌اند.

این گروه به‌عنوان آسیب‌پذیرترین قشر در اولویت نخست دریافت واکسن کووید‌۱۹ قرار گرفته بودند و چون مرتبا در خطر تماس با افراد مختلف قرار داشتند قرار بود که قبل از همه واکسن خود را دریافت کنند. متوسط آمار سراسر کشور در این رابطه ۴۵درصد است که استان استکهلم را در رتبه نخست بدترین کشور قرار داده است.

* سه: به نوشته این روزنامه آمار سالمندان بالای ۶۵سال در استان استکهلم که از خدمات خانگی استفاده نمی‌کنند و دوز دوم واکسن کووید‌۱۹ خود را دریافت کرده‌اند نشانگر فاجعه‌ای به مراتب بدتر است. تنها ۳درصد این گروه آسیب‌پذیر دوز دوم واکسن خود را دریافت کرده‌اند که می‌توان با متوسط آمار کل کشور که ۲۱‌درصد است مقایسه کرد که باز هم استان استکهلم را در رتبه نخست بدترین در کشور قرار می‌دهد.

* چهار: وعده‌ها البته همچنان سر جای خود است. مقامات بهداشتی استان استکهلم همچنین اعلام کرده‌اند که واکسیناسیون گروهای آسیب‌پذیر مانند افراد بالای ۶۵سال از اوایل ماه مارس و واکسیناسیون دیگر شهروندان از اوایل ماه آوریل آغاز خواهد شد. برنامه‌ریزی شده است که به مجرد تحویل واکسن‌های خریداری شده هر هفته ۲۵۰هزار نفر در استان استکهلم مورد واکسن قرار گیرند. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده امکان واکسینه شدن تا پایان ماه ژوئن در اختیار همه شهروندان بالای ۱۷‌سال استان استکهلم قرار خواهد گرفت.

* پنج: با این حال واقعیت از زبان مسئول سازمان کمون‌ها و مناطق سوئد این است که «کمتر از یک سوم واکسن‌هایی که براساس برنامه‌ریزی قبلی باید به مناطق مختلف کشور می‌رسید، تاکنون دریافت شده است. در استان‌های مختلف این آمادگی وجود دارد تا روند واکسیناسیون تطبیق شود اما مشکل کمبود واکسن مانع اجرای سریع این روند شده است. احتمال این وجود دارد که تمامی شهروندان بالای ۱٨سال تا پایان نیمه اول امسال واکسینه نشوند.»

* شش: همزمان اعلام شده است که تعداد افرادی که به‌واسطه ابتلا به بیماری مرگبار کووید ‌۱۹ نیاز به بستری شدن در بخش مراقبت ویژه پیدا می‌کنند در حال افزایش است. ۱۴‌ناحیه از ۲۱‌ناحیه بهداشتی سوئد خبر از افزایش آمار داده‌اند. تنها از هفته گذشته تاکنون میزان سرایت ویروس کرونا در استان استکهلم ۲۶درصد افزایش داشته که آماری به‌شدت نگران کننده تلقی شده است. با این حال میزان مرگ و میر در این کشور چندان زیاد نیست و حتی چند روز زیر ۱۰ نفر بوده است.

* هفت: با این حال شیوع نگران کننده ویروس کرونا به ویژه دو نوع جهش یافته انگلیسی و برزیلی آن در سوئد و همچنین افزایش دوباره آمار مرگ و میر، دولت و مقامات بهداشتی را به فکر اعمال محدودیت‌های تازه‌ای در کشور انداخته است. از جمله محدودیت‌های جدید مجبور شدن همه مراکز سرو غذا در کشور اعم از مراکزی که نوشیدنی سرو می‌کنند یا خیر به تعطیلی از ساعت هشت و نیم شب است. محدودیت دیگر کاهش حداکثر تعداد افراد مجاز در اماکن سربسته از قبیل فروشگاه‌ها و باشگاه‌های ورزشی است.

از شهروندان خواسته شده است که در صورت امکان تنها به خرید بروند. مدارس استکهلم در هفته آینده به‌واسطه تعطیلات ورزشی زمستانی تعطیل خواهد بود. اما به تصمیم مقامات بهداشتی استان شنبه مدارس ابتدایی و دبیرستانی پس از اتمام تعطیلات به مدت یک هفته دیگر به صورت فیزیکی تعطیل خواهد بود و دانش‌آموزان از تاریخ ۸ الی ۱۴ مارس، هفته پس از تعطیلات ورزشی به صورت راه دور مورد آموزش قرار خواهند گرفت.

کدخبر: ۳۷۶۹۱۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر