کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۲۹۱۴
تاریخ خبر:

روابط کویت و ایران تقویت می‌شود؟

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | یک: روز یکشنبه جواد ظریف راهی کویت شد تا با امیر جدید این کشور که به تازگی قدرت را در دست گرفته ملاقات کند. او در این سفر با مردم و دولت کویت به خاطر درگذشت شیخ صباح الاحمد الجابر همدردی کرد. پیش از این وقتی ظریف به سفارت کویت در تهران رفته بود تا دفتر یادبود امضا کند، امیر پیشین را فردی معتدل و میانه‌رو نامید.

* دو: این دیدار در حالی اتفاق افتاد که وزیردفاع ایالات متحده هم در روز یکشنبه دیدار مشابهی با امیر کویت داشت. این همزمانی حتی باعث شد که برخی از ناظران بپرسند آیا پیامی بین ایران و آمریکا به وسیله کویتی‌ها رد و بدل شده یا نه؟

کویت در میان کشورهای عربی منش میانه‌روتری دارد. این ویژگی از زمان امیر پیشین تقویت شده و می‌توان گفت که این کشور همیشه خودش را از ماجراجویی‌های منطقه‌ای همسایگان و دیگر کشورهای عربی دور نگه داشته است. به همین دلیل وقتی امارات و عربستان شمشیر خود را از رو برای ایران بسته بودند، کویتی‌ها میانه‌روی را ترجیح دادند و دل به دل آن دو کشور دیگر علیه تهران ندادند.

* سه: کویت در جنگ میان ایران و عراق حامی عراقی‌ها بود. روابط دو کشور به همین دلیل تا مدت‌ها با نوعی احتیاط و به شیوه دوری و دوستی پیش می‌رفت. البته کمی بعد، وقتی کویتی‌ها خود گرفتار حملات صدام شدند، اشتباهات محاسباتی خود را در حمایت از بغداد فهمیدند. ایران از نخستین کشورهایی بود که استقلال کویت را در دهه۶۰ میلادی به رسمیت شناخت.

در سال ۱۹۶۷، شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح که در آن زمان وزیرخارجه کویت بود به تهران آمد و روابط گرمی میان دو کشور ایجاد شد که تا زمان جنگ ایران و عراق ادامه داشت. با حمله صدام به کویت، ایران به حمایت گسترده از این کشور دست زد و وقتی چاه‌های نفت آنها به دلیل حملات عراق آتش گرفتند به سرعت برای اطفای حریق در محل حضور یافتند.

* چهار: سال ۲۰۱۴ نقطه عطفی در رابطه ایران و کویت بود. امیر کویت برای دیدار با حسن روحانی به تهران آمد و توافقنامه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی به امضا رسید. پرونده این توافقنامه‌ها با ماجرای سفارت عربستان بسته شد چراکه کویت هم در همراهی با سعودی‌ها سفیر خود را فراخواند و دست به کاهش روابط با ایران زد. در فوریه ۲۰۱۷ شیخ صباح الخالد الحمد الصباح وزیر خارجه کویت در یک سفر یک روزه در تهران با محمدجواد ظریف دیدار کرده و روابط دو جانبه و مسائل منطقه را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند و بر گسترش روابط بین دوکشور تأکید کردند اما اتفاق ویژه‌ای بین دو کشور رخ نداد.

* پنج: بیش از ۵۰هزار نفر ایرانی‌تبار در کویت ساکن هستند که در دهه‌های گذشته به کویت رفته و به عنوان متخصص و دانشگاهی و کارگر در این کشور زندگی می‌کنند. با این حال کویت در سال ۹۶ تعدادی از دیپلمات‌های ایرانی را به کشورمان برگرداند. این موضوع بین دو کشور باعث اختلافاتی شد چراکه دولت کویت مدعی بود اعضای یک گروه مسلح ضد دولتی به ایران فرار کرده‌اند.

* شش: سفر دیروز ظریف به کویت می‌تواند باردیگر روابط میان دو کشور را گرم کند. کویتی‌ها نشان داده‌اند که خاطره خوشی از سیاستمداران ما و تصمیماتشان دارند و برخلاف برخی دیگر از کشورهای عربی به ایران نگاهی مثبت دارند. این کشور در زمینه پرونده هسته‌ای و برجام هم طرف ایران را گرفت و به طور کلی تا مدت‌ها نقش یک میانجی را برعهده داشت. به نظر می‌رسد که هر دو کشور بعد از مدت‌ها کشمکش قصد دارند اختلافات را کنار گذاشته و باردیگر از موهبت روابط نزدیک با یکدیگر بهره‌مند شوند.

کدخبر: ۳۵۲۹۱۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر