کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۰۸۱۳
تاریخ خبر:

رمز و راز‌ سفر ‌آقا مرتضی از بازرگان تا ‌پاریس ‌با‌ پژو پارس

روزنامه هفت صبح، نگین باقری| یک نقشه جهان توی ذهنتان داشته باشید و خطی از مرز بازرگان به استانبول، از استانبول به بلغارستان و بعد به رومانی، صربستان و در نهایت مجارستان بکشید. این خط، مسیر سفر مرتضی، گردشگر ایرانی در دو هفته گذشته بوده. سفری که همه مسیر آن را با خودروی پژوپارس تیوفایو مدل ۹۴ خودش پیموده و بعدا هم قرار است با همین ماشین خودش را به اسلواکی، اتریش، چک، آلمان، هلند، بلژیک، لوکزامبورگ و فرانسه هم برساند.

گویا از این نقطه دیگه سفر را با کشتی ادامه خواهد داد تا به کشورهای دیگر اروپا برود و در نهایت دوباره از ترکیه به وطن برگردد. نکته جالب ویدئوهای مرتضی کوثری که در دانشگاه ادبیات فرانسه و برنامه‌ریزی گردشگری خوانده این است که این سفر را با جزئیات کاربردی در اینستاگرامش شرح می‌دهد. در این گزارش پست‌ها و استوری‌های آخر او را بررسی کردیم تا ببینیم اگر گردشگری بخواهد این مسیر را با خودروی شخصی طی کند باید قبل و حین سفر چه کند؟

نیازهای قبل از سفر
یک: مدارک لازم‌
باید قبل از سفر این مدارک را آماده کنید: پروانه خروج از گمرک (۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان)، گواهینامه بین‌المللی (۲۴۰ هزار تومان تا ۶۷۵ هزار تومان بسته به یک یا سه ساله بودن آن) و پلاک ترانزیت (۹۶۰هزار تومان) گرفتن این گواهینامه آزمون تئوری یا عملی ندارد؛ مدارکتان را می‌دهید و در یک ربع آن را می‌گیرید. اعتبار این گواهینامه یک‌ساله است. ۱۶۵ یوروهزینه خرید بیمه بین‌المللی برای سه ماه.اگر گواهینامه موتور دارید، گواهینامه بین‌المللی موتور هم بگیرید.

دو: امکانات خودرو‌
بهتر است یک برچسب یو وی روی شیشه جلوی خودرو بزنید که حدودا بین یک تا دو میلیون تومان قیمت دارد. مرتضی نوشته که بیشتر قطعات خودرو را قبل از سفر عوض کرده. مثلا تسمه دینام، تسمه تایم و بلبرینگ جزو این قطعات بوده که در نهایت مجموعا با ۶۸۰ هزار تومان عوض شده است.او حدود ۵۰۰ هزار تومان پرداخت کرده تا لنت فرانسوی بخرد. به غیر از عوض کردن باتری، ۴۰۰ هزار تومان هم بابت عوض کردن شمع و وایر داده. مرتضی نوشته که در سفر با خودرو رادیو اهمیت زیادی دارد که ۴۰۰ هزار تومان هم بابت آن پرداخت کرده است. بعد هم نوشته ماشین را ریمپ کرده تا شتاب آن افزایش یابد.

سه: ویزا‌
ورود به ارمنستان، گرجستان و ترکیه که ویزا نمی‌خواهند اما برای سفر به بسیاری از کشورها یک ویزای شنگن مولتی نیاز است. ویزای مرتضی یک ویزای شنگن مولتی ۴۵ روزه بوده. او برای گرفتن ویزا این توصیه‌ها را داشته است:

همه مدارک باید ابتدا ترجمه شوند. برای پرونده‌ای که می‌خواهید به سفارتخانه ببرید درست وقت بگذارید تا یک اشتباه کوچک منجر به ثبت مهر ریجکت در پاسپورتتان نشود. معرفینامه از محل کارتان، بیمه محل کار، بیمه مسافرتی و بلیت رفت و برگشت هم برای جلب اطمینان سفارتخانه مهم است.

همچنین یک کاور لتر برای معرفی خودتان و بلیت برگشت به گرفتن ویزا کمک می‌کند. از همه مهم‌تر دعوتنامه است که باید فردی از یک کشور خارجی آن را برای شما بنویسد و سپس بعد از آن از سایت همان سفارتخانه برای خود وقت بگیرید.معمولا سفارتخانه‌ها بار اول ویزای سینگل می‌دهند که اعتبار آن ۱۴ روزه است اما ممکن است اگر پرونده کاملی داشته باشید بتوانید در درخواست‌های بعد ویزای شنگن مولتی هم بگیرید.

در هر دو حالت باید به سفارتخانه ثابت کنید که شما قصد مهاجرت ندارید.ورود به بلغارستان معمولا برای ایرانیان کمی ریسک دارد. مرتضی می‌گوید به خاطر حساسیت‌های کمتری که در مرز زمینی وجود دارد با ویزای مولتی توانسته بدون دردسر وارد این کشور شود اما برخی از افراد با همین ویزا در مسیر هوایی اجازه ورود به بلغارستان پیدا نکرده‌اند.

‌روز اول؛ خروج از ایران‌
سفر همانطور که مرتضی گفته بود به سمت استانبول شروع شد. او می‌گوید در مرز ترکیه و ایران، مرزبانی کشور از مسافرانی که با خودرو وارد ترکیه می‌شوند مبلغی بابت مابه‌التفاوت قیمت بنزین ایران و ترکیه دریافت می‌کند که فرمول آن اینطور محاسبه می‌شود: مثلا باک پژوپارس ۶۶ لیتر گنجایش دارد. به ازای هر لیتر ۳۰هزار و ۵۰۰ تومان باید پرداخت کنید که این رقم برای خودروی آقای گردشگر برابر دو میلیون تومان شده است. علاوه بر این عوارض خروج هم هزینه دیگری است که از حداقل ۴۰۰ هزار تومان به بالا (بسته به تعداد سفرتان در سال) محاسبه خواهد شد.

ورود به ترکیه: بنزین‌
برای سفر به ترکیه با پژوپارس TU5 مدل ۹۴ از مرز بازرگان، خودروی شما با یک باک تا ۹۰۰ کیلومتر پیش خواهد رفت اما بعد از آن باید اولین پمپ بنزین این کشور باک را دوباره پر کنید. اینجا نرخ بنزین برای هر لیتر ۲۳ لیر بوده. یعنی او در قدم اول دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پرداخت کرده تا یک باک بنزین بزند. در ترکیه گازوئیل گران‌تر است. آنها گاز سی ان جی ندارند اما گاز ال پی جی لیتری ۲۰ هزار تومان قیمت دارد.
یک نکته خیلی جالب تفاوت مصرف بنزین پژو پارس در بنزین ایران و ترکیه است.

همانطور که گفتیم او با یک باک بنزینی که ایران زده بود، ۹۰۰ کیلومتر رانندگی کرد و چراغ خودرو روشن شد اما با یک باک بنزینی که در ترکیه زده توانسته هزار کیلومتر رانندگی کند. (یعنی مصرف خودروی او در ایران ۷٫۲ و در ترکیه ۶٫۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بوده). نکته جالب‌تر اینکه این گردشگر با باکی که در ترکیه پر کرده بود ترمز و کلاچ‌های بیشتری گرفته که این موقعیت جغرافیایی و شرایط جاده‌ای در کشور همسایه اتفاقا بنزین بیشتری مصرف می‌کند.

روز دهم؛ ورود به بلغارستان
آقای گردشگر روز دهم به پایتخت بلغارستان رسید. بلغارستان جاده‌های خوبی دارد اما نه به خوبی جاده‌های ترکیه. اول مرز از شما ۸ یورو عوارض دریافت می‌کنند. قیمت بنزین مناسب پرشیا، لیتری ۵۴ هزار تومان است. به پول ما هر فرد بلغارستانی ماهی ۲۴ میلیون تومان به طور میانگین درآمد دارد.

روز چهاردهم؛ رومانی
تا مرز بلغارستان-رومانی او ۱۴۵ هزار کیلومتر رانندگی کرده. کل پروسه خروج از بلغارستان و ورود به رومانی سه الی چهار دقیقه طول کشیده است. دو یورو هم پول عوارض خروج و چهار یورو هم عوارض جاده پرداخت کرد. از مرز تا بخارست یک ساعت رانندگی است. حواستان به گرفتن هتل باشد که مرتضی شب اول با پیدا نکردن هتل خالی پیدا مجبور به خوابیدن در ماشین شد که گویا یک خرس اطراف خودش مواجه می‌شود و البته به سلامت از این خطر می‌گذرد.در بلغارستان و رومانی بیشتر ماشین‌های سواری گازوئیل مصرف می‌کنند. پس حواستان باشد باک خودرو را با گازوئیل پر نکنند.

روز بیستم؛ ورود به صربستان
از مرز رومانی وقتی می‌گذرید، مرزبانان صربستان اول پاسپورتتان را چک می‌کنند اما کاری به گواهینامه بین‌المللی و تست کرونا هم ندارند. خروج از این مرز هم کلا هم دو دقیقه طول کشیده است. او کلا از صربستان خاطرات خوشی را به یادگار گذاشته و از زیبایی های بلگراد و
نووی ساد بسیار نوشته و گفته است.

روز بیست و دوم؛ ورود به مجارستان
بعد از عبور از صربستان به مجارستان می‌رسیم اما نه خیلی راحت. مرتضی نوشته زمان رسیدن او یک صف چهارکیلومتری قبل از مرز مجارستان شکل گرفته بود که در آن خودروها به کندی جلو می‌رفتند. اینطور می‌شود که او برای گذشتن از این مرز ۱۶ ساعت در ترافیک می‌ماند. او روایت کرده حتی امکان اینکه بخوابد هم نداشته چراکه ماشین‌ها از هم سبقت می‌گرفتند و از او جلو می‌زدند. مجارستان اولین کشور حوزه شنگن از سمت اروپای شرقی بوده و کنترل و بازرسی سختی دارد.

برای همین مرتضی نوشته حتی گاهی برای اینکه ماشین جوش نیاورد و دوباره نخواهد استارت بزند، به جای روشن کردن خودرو آن را هل داده. صربستان از او ۱۵۰ هزار تومان هزینه عوارض خروج و سپس ۱۶ یورو در مجارستان بابت عوارض جاده‌ها دریافت کرده است. این اولین قدم مرتضی برای ورود به حوزه شنگن بوده که حالا باید ببینیم در روزهای آینده وضعیت او و پژو پارسش چطور پیش خواهد رفت و چه نکاتی به ماجرای سفر او اضافه خواهد شد.

توصیه جانبی
بعد از هر چند روز رانندگی، دو روز دست به فرمان نزنید و حتی با قطار یا اتوبوس‌ها مسیرهای داخلی را بروید که هم خسته نشوید هم سفر برایتان خیلی گران نشود.

کدخبر: ۴۷۰۸۱۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر