کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۵۶۸۹
تاریخ خبر:

رقم مالیات خودروهای لوکس چطور محاسبه می‌شود؟

روزنامه هفت صبح | داوود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی در یک برنامه تلویزیونی جزئیات تازه‌ای را درباره دریافت مالیات از دارنده‌های خودروهای لوکس ارائه داده و گفته ‌ افرادی که ارزش خودروی آنها بالای یک میلیارد تومان است، بر‌اساس جدولی نسبت به مازاد یک میلیارد باید مالیات بدهند و در تعاملی که سازمان امور مالیاتی با پلیس راهور داشته، توانسته به اطلاعات تمام هفده‌و‌نیم میلیون خودروی سواری و دو کابین موجود در کشور دسترسی داشته باشد.

گویا بر اساس همین اطلاعات هم سازمان امور مالیاتی متوجه شده که ۵۵۰ هزار خودرو بیشتر از یک میلیارد تومان قیمت دارند و باید مالیات بدهند. نحوه اطلاع‌رسانی به این افراد هم قرار است پیامکی باشد. ضمن اینکه اگر مالک خودرو به هر دلیلی مالیات در نظر گرفته شده را پرداخت نکند، موقع نقل و انتقال ماشین باید مفاصا‌حساب مالیاتی‌شان را پرداخت کنند. به گفته آقای منظور اگر تمام این افراد مالیات‌شان را بدهند، رقمی حدود ۵۶۰۰ میلیارد تومان نصیب دولت خواهد شد.

حساب و کتاب مالیات
اگر خودروی بالای یک میلیارد زیر پای‌تان دارید و نمی‌خواهید منتظر پیامک سازمان امور مالیاتی بمانید، می‌توانید از روی آیین‌نامه دریافت مالیات از خودروهای لوکس حدس‌هایی در مورد میزان مالیاتی که در انتظارتان خواهد بود، بزنید. به این صورت که تا یک و نیم میلیارد تومان در ازای مبلغ مازاد بر یک میلیارد تومان یک درصد، تا مبلغ سه میلیارد تومان نسبت به مازاد یک و نیم میلیارد تومان دو درصد. تا مبلغ ۴٫۵ میلیارد تومان نسبت به سه میلیارد تومان سه درصد و در نهایت هم نسبت به مازاد ۴٫۵ میلیارد تومان ۴ درصد.

مسئله را با یک مثال روشن کنیم بهتر است. تصور کنید یک خودرویی دارید به ارزش ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان. به طور مثال یک بنز C200 مدل ۲۰۱۴ احتمالا همین حدود قیمت داشته باشد. مالیات این خودرو اینطور محاسبه می‌شود که یک درصد از ۵۰۰ میلیون تومان (حاصل تفاضل سقف ۱٫۵ میلیارد و یک میلیارد بازه اول)

به اضافه دو درصد از ۶۰۰ میلیون تومان (حاصل تفاضل قیمت ماشین تا کف ۱٫۵ میلیارد تومان بازه قبلی) برای‌تان محاسبه خواهد شد و در نهایت از مجموع این دو عدد به عدد ۱۷ میلیون تومان می‌رسیم. پس مالیات سالانه این بنز ۲٫۱ میلیارد تومانی می‌شود ۱۷ میلیون تومان. بعضی‌ها می‌گویند این رقم بالایی است که دارنده خودرو باید به صورت سالانه بپردازد و بعضی‌ها هم آن را برای کسی که چنین خودرویی دارد اصلا قابل نمی‌دانند.

معیار قیمت چیست؟
حالا سوال اینجاست با این همه نوسان خودرو چطور باید تعیین کنیم قیمت واقعی خودرو در چه مقطعی، چقدر است که مالیات آن را محاسبه کنیم؟ آیین‌نامه‌ای که ۲۰ روز پیش ابلاغ شده می‌گوید قیمت روز انواع خودرو را با توجه به تاریخ ساخت یا واردات آن باید سازمان امور مالیاتی تا پایان سال ۱۳۹۹ اعلام کند. در وهله بعد هم دارایی‌های مشمول مالیات ارزش آنها حداکثر تا پایان خردادماه ۱۴۰۰ را همین سازمان باید به اطلاع اشخاص مشمول برساند.

افرادی که به آنها ابلاغ شد تا بهمن ۱۴۰۰ مهلت دارند که مالیات خود را پرداخت کنند. کسانی که تخلف و تعلل کنند هم مجوز‌ نقل و انقال خودرو و … را از دست می‌دهند تا زمانی که مالیاتش را تسویه کنند. از این آیین‌نامه اینطور بر می‌آید که سازمان امور مالیاتی یکسری قیمت که احتمالا قیمت‌های رسمی در بازارهای جهانی خواهند بود می‌گذارد جلوی رویش و مالیات آنها را طبق جدول محاسبه می‌کند در حالی که به نظر می‌رسد فاکتورهای تعیین قیمت خودرو خیلی متعدد و متنوع‌تر از این حرف‌ها باشد.

مثلا خودروی سه میلیارد تومانی که یک تصادف سنگین داشته می‌تواند چند صد میلیون افت قیمت داشته باشد یا مثلا یک خودرو که در بازار جهانی دو میلیارد تومان قیمت دارد به دلیل کمیاب بودن در بازار ایران یا حتی آپشن‌هایی که خود خریدار به آن اضافه کرده، قیمت بسیار بالاتری پیدا کند. به همین دلیل هم به نظر می‌رسد ‌ سازمان امور مالیاتی باید قیمتی را که برای شرکت‌های بیمه‌ای بعد از بررسی خودرو روی آن می‌گذارند ملاک عمل قرار دهد.

در واقع حتی می‌توان از خوداظهاری صاحبان خودرو در قراردادهای بیمه‌ای استفاده کرد چرا که پایین گفتن قیمت خودرو آن‌هارا از شرایط ضعیفتر بیمه ای برخوردار خواهد کرد. اما در آیین‌نامه اجرایی این قانون خبری از چنین سیاستی نیست. این آیین‌نامه ایرادات دیگری هم دارد؛ مثل اینکه اصلا کاری به میزان آلایندگی خودروها و مصرف سوخت آنها ندارد در حالی که در تمام کشورهای توسعه‌یافته که نظام مالیاتی دقیق دارند، یکی از اصلی‌ترین معیارها برای تعیین مالیات مصرف سوخت و میزان آلایندگی خودرو است.

انتقاد دیگری که به این آیین نامه می‌شود این است که سازمان امور مالیاتی سالی یک بار باید قیمت خودروها ‌ و مالیات آنها را اعلام کند در حالی که در بازار خودروی ایران قیمت‌ها به صورت هفتگی و ماهانه جا‌به‌جا می‌شوند و یک اتفاق در آن طرف دنیا مثلا در وین و موقع مذاکرات می‌تواند قیمت ارز را به شدت بالا و پایین ببرد و این موضوع روی قیمت خودروها تاثیر خواهد گذاشت.

کسانی که از این آیین‌نامه دفاع می‌کنند می‌گویند ‌ یکی از اصلی‌ترین اهداف قانون مذکور مقابله با دلالی و سفته‌بازی است و چنین جزئیاتی دیگر اهمیت نخواهد داشت در حالی که کارشناس‌ها می‌گویند کسی که در بازار خودرو دلالی می‌کند، اصلا خودرویی را به نام نمی‌زند که بشود از او مالیات گرفت.

کدخبر: ۴۳۵۶۸۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر