کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۴۹۰۲
تاریخ خبر:

رقابت گران‌ترین‌ خانه‌های پایتخت‌‌ بااملاک ‌ازمیر‌ و‌ تورنتو

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | قیمت گران‌ترین خانه‌های تهران به بیش از ۷۰میلیارد تومان می‌رسد. این رقم مربوط به یک خانه لوکس در محله نیاوران است که ۳۰سال از ساخت آن گذشته اما همچنان آنقدری ارزش دارد که عنوان گران‌ترین خانه معامله شده در خردادماه را از آن خود بکند. طوری که مشتری حاضر شده برای هر مترمربع این خانه حدود ۱۶۳میلیون تومان پول بدهد و کل خانه را با قیمت ۷۳میلیارد و ۸۵۰میلیون تومان بخرد.

فهرست گران‌ترین خانه‌های تهران را اقتصاد آنلاین با بررسی معاملات ثبت شده در سامانه املاک کشور پیدا کرده. یک خانه ۵۰ساله در رتبه دوم فهرست قرار دارد. خانه‌ای ۵۱۲متری در محله قیطریه که هر مترمربع آن ۱۲۰میلیون تومان قیمت‌گذاری شده و با مبلغ ۶۱میلیارد تومان به فروش رفته است. یک واحد نوساز در الهیه رتبه سوم گران‌ترین خانه‌ تهران را از آن خود کرده. این خانه ۲۱۸مترمربع مساحت دارد و کار ساخت آن همین امسال به پایان رسیده.

سازنده‌اش برای هر مترمربع ۱۵۶میلیون تومان خواسته و در نهایتا خانه را به قیمت ۳۴میلیارد تومان فروخته است. ارقام میلیاردی دود از سرتان بلند کرده؟ احتمالا وقتی آنها را با قیمت خانه در خارج کشور مثل ترکیه و امارات مقایسه کنیم، بیشتر متعجب خواهید شد چراکه ما پس از مقایسه نتایج این گزارش با آگهی‌های فروش خانه در خارج کشور متوجه شدیم، ارزش گران‌ترین خانه در تهران معادل ۲۰واحد سه‌خوابه در شهر ازمیر ترکیه است.

با این پول همچنین می‌توان هفت واحد سه‌خوابه در دوبی امارات، ۱۰واحد سه‌خوابه در تفلیس گرجستان، دو واحد چهارخوابه در آتن یونان و یک خانه ویلایی لوکس در تورنتو کانادا خریداری کرد.احتمالا کسانی‌که سراغ خرید خانه در خارج کشور می‌روند،حداقل یک واحد مسکونی در ایران دارند. شاید یکی از همان گران‌ترین خانه‌ها که برایش میلیاردها تومان پول داده‌اند. برای همین بعید است کسی برای خانه‌دار شدن روی کشورهای خارجی حساب باز کند.

اغلب آنها به فکر خرج کردن حجم زیادی پول هستند که نمی‌دانند باید با آنها چه‌کار کرد. برای همین سراغ خرید خانه در ترکیه و امارات و… می‌روند تا بتوانند اقامت این کشورها را دریافت کنند. بعید است چنین کاری به قصد سرمایه‌گذاری باشد چراکه روش‌های بهتری برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. قیمت مسکن خارج کشور در این گزارش با بررسی فایل‌های مشاوران املاک به دست آمده و حدودی است. طبیعتا نمی‌توان عددی مشخص برای قیمت خانه در کل یک کشور در نظر گرفت.

*** قیمت خانه در ترکیه؛ حدود دو تا ۱۲میلیارد تومان
ازمیر، آلانیا و آنتالیا شهرهای محبوب برای ایرانی‌هایی هستند که سراغ خرید خانه در ترکیه می‌روند. بررسی فایل‌های فروش مسکن در ترکیه نشان می‌دهد اغلب فایل‌ها مربوط به ازمیر است. مثلا در یکی از پروژه‌های ساخت مسکن آپارتمان‌های یک‌خوابه ۹۸متری با قیمت دو میلیون و ۷۳۰هزار لیر معادل هفت میلیارد تومان به فروش گذاشته شده‌اند و آپارتمان‌های دوخوابه با متراژ ۲۸۰متر بعضا چهار میلیون و ۵۰۰هزار لیر معادل ۱۲میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان فروخته می‌شوند.

این ارقام یکی از گران‌ترین خانه‌ها در ازمیر هستند و در بین فایل‌های فروش مسکن در ترکیه خانه‌های ارزان‌تر پیدا می‌شود. کار ساخت یک پروژه انبوه‌سازی با هزار واحد مسکونی در ازمیر به‌تازگی تمام شده. در این پروژه، خانه‌های یک‌خوابه ۸۰متری با قیمت ۴۸۰هزار لیر معادل یک میلیارد و ۳۵۰میلیون قیمت‌گذاری شده. خانه‌های دوخوابه ۱۲۵متری با قیمت ۶۹۰هزار لیر معادل یک میلیارد و ۹۰۰میلیون تومان و خانه‌های سه‌خوابه با متراژ ۱۸۷مترمربع به قیمت ۹۹۰هزار لیر معادل دو میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان فروخته می‌شوند. موردی که نشان می‌دهد با پول گران‌ترین خانه تهران یعنی ۷۰میلیارد تومان می‌توان ۲۰واحد سه‌خوابه در ازمیر خرید.

شهر ساحلی آلانیا یکی دیگر از مقصدهای خریداران خارجی مسکن در ترکیه است. برای همین اغلب پروژه‌های مسکن در این شهر با یورو قیمت‌گذاری شده‌اند. مثلا در یکی از این پروژه‌ها آپارتمان دوخوابه ۱۱۵متری با قیمت ۱۴۵هزار یورو معادل چهار میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان و آپارتمان‌های سه‌خوابه پنت‌هاوس با قیمت ۲۷۸هزار یورو معادل هشت میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان فروخته می‌شوند. پروژه‌های انبوه‌سازی ارزان‌تر هم در آلانیا پیدا می‌شود. مثلا در منطقه کوناکلی آنالیا، آپارتمان‌های سه‌خوابه ۱۵۰متری با قیمت ۱۷۰هزار معادل پنج میلیارد تومان به فروش گذاشته شده و آپارتمان‌های دوخوابه ۸۰متری ۱۰۰هزار یورو معادل حدود سه میلیارد تومان فروخته می‌شوند.

*** قیمت خانه در دوبی امارات؛ شش تا ۱۵۰میلیارد تومان
یکی از گران‌ترین فایل‌های فروش مسکن در دوبی که دست مشاوران املاک ایرانی افتاده، مربوط به پروژه‌ای نوساز در شهرک جمیراست. قیمت هر واحد یک‌خوابه ۱۰۰متری در این پروژه حدود سه میلیون و ۸۰۰هزار درهم معادل ۲۵میلیارد تومان است.خانه‌های سه‌خوابه در پنت‌هاوس برج‌های این پروژه با متراژ ۵۰۰مترمربع به قیمت ۲۲میلیون درهم معادل ۱۴۵میلیارد تومان فروخته می‌شوند. این رقم دو برابر گران‌ترین خانه در تهران است.

توجه داشته باشید که دست روی یکی از گران‌ترین خانه‌های دوبی گذاشته‌ایم و خانه‌های ارزان‌تر در این شهر پیدا می‌شود. برای مثال واحدهای یک برج ۳۰طبقه در دوبی به تازگی فروش رفته. قیمت واحدهای کوچک ۵۰متری حدود یک میلیون درهم معادل شش میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان و خانه‌های سه‌خوابه ۱۲۷متری با قیمت یک میلیون و ۷۰۰هزار درهم معادل ۱۱میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان فروخته شده‌اند. این یعنی با پول ۷۰میلیاردی گران‌ترین خانه تهران می‌توان در دوبی هفت واحد سه‌خوابه خرید.

پروژه دیگری که به‌تازگی در دوبی به پایان رسیده و برای فروش گذاشته شده است، در منطقه دوبی‌لند قرار دارد. واحدهای یک‌خوابه ۵۰ تا ۸۰متری این آپارتمان با قیمت یک میلیون و ۱۸۰ تا یک میلیون و ۶۶۰هزار درهم معادل هفت میلیارد و ۸۰۰ تا ۱۱میلیارد تومان فروخته می‌شود. آپارتمان‌های دوخوابه ۱۱۵متری در همین پروژه دو میلیون و ۲۰۰هزار درهم معادل ۱۴میلیارد تومان قیمت دارند. ازجمله دیگر فایل‌های دوبی می‌توان به یک پروژه در شهرک جمیرا اشاره کرد.در این پروژه خانه‌های دوخوابه ۱۵۰متری با قیمت یک میلیون و ۷۰۰هزار درهم معادل ۱۱میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان فروخته می‌شود که معادل یک‌هفتم قیمت گران‌ترین خانه در تهران است.

*** قیمت خانه در گرجستان؛ حدود یک تا ۱۰میلیارد تومان
بندر باتومی بازار پررونق‌تری نسبت به پایتخت این شهر یعنی تفلیس دارد. اغلب مشتریان خارجی مسکن ازجمله ایرانی‌ها سراغ خرید خانه در این شهر می‌روند. به همین خاطر اغلب خانه‌ها به دلار فروخته می‌شوند و بعضا برای فروش خانه از مشتری لاری گرجستان می‌خواهند. همچنین قیمت خانه‌های گرجستان مثل ایران بر حسب مترمربع گفته می‌شود. مثلا یکی از فایل‌ها مربوط به یک برج ۱۵طبقه با ۶۴۰واحد مسکونی است که در آن واحدهای سه‌خوابه ۹۰متری به قیمت هزار و ۲۵۰دلار به ازای هر مترمربع به فروش گذاشته شده است. این یعنی برای خرید چنین واحدی باید ۱۱۲هزار دلار معادل دو میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان پول بدهید.

فایل دیگر مربوط به یک ساختمان ۱۴طبقه در مرکز باتومی است. آپارتمان‌های یک‌خوابه به قیمت ۴۴هزار دلار معادل یک میلیارد تومان، دو خوابه به قیمت ۴۶هزار دلار معادل یک میلیارد و ۱۰۰هزار تومان و سه‌خوابه به قیمت ۶۱هزار دلار معادل یک میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان فروخته می‌شود. این یعنی با پول گران‌ترین خانه در تهران یعنی ۷۰میلیارد تومان می‌توان حدود ۴۰واحد مسکونی سه‌خوابه در باتومی خرید. البته این واحدها چندان لوکس نیستند و بیشتر خانه‌های معمولی به‌حساب می‌آیند.

خانه‌های تفلیس گران‌تر هستند. مثلا در یکی از پروژه‌های نوساز مرکز تفلیس، واحدهای یک تا سه‌خوابه با متراژ ۶۰ تا ۳۰۰ متر به فروش گذاشته شده و قیمت هر مترمربع آن بین هزار و ۶۵۰ تا دو هزار و ۷۰۰دلار معادل ۴۰ تا ۶۵میلیون تومان است و این یعنی خرید یک واحد سه‌خوابه ۱۵۰متری با قیمت میانگین متری ۵۲میلیون در این شهر حدود هفت میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان سرمایه لازم دارد و با پول گران‌ترین خانه در تهران یعنی ۷۰میلیارد تومان می‌توان ۱۰واحد سه‌خوابه در مرکز تفلیس خرید.

*** قیمت خانه در کانادا؛ حدود ۳۰ تا ۹۰میلیارد تومان
یکی از لوکس‌ترین خانه‌ها در تورنتو کانادا با قیمت سه میلیون و ۸۵۰هزار دلار کانادا به فروش گذاشته شده. این خانه چهارخوابه، دو طبقه و ویلایی است و ۳۵۷مترمربع مساحت دارد. از آنجا که هر دلار کانادا حدود ۲۰هزار تومان است، خرید چنین خانه‌ای در تورنتو حدود ۷۶میلیارد تومان سرمایه لازم دارد که معادل همان گران‌ترین خانه در تهران است.

یکی دیگر از فایل‌های گران‌قیمت در تورنتو مربوط به یک واحد ویلایی لوکس و پنج خوابه است که ۶۵۰مترمربع مساحت دارد و با قیمت چهار میلیون و ۳۰۰هزار دلار کانادا معادل ۸۶میلیارد تومان به فروش گذاشته شده است. اغلب خانه‌های ویلایی تورنتو که برای مشتریان خارجی به فروش گذاشته شده‌اند شرایط مشابهی دارند و قیمت‌شان از ۶۰میلیارد تومان به بالاست. البته آپارتمان‌ها ارزان‌تر هستند. مثلا یک واحد سه‌خوابه ۱۱۰متری در مرکز تورنتو ۴۶۵هزار دلار کانادا معادل هشت میلیارد تومان به فروش گذاشته شده و با پول گران‌ترین خانه در تهران یعنی ۷۰میلیارد تومان می‌توان ۹واحد مشابه آن را خرید.

قیمت خانه‌ها در ونکوور کمی ارزان‌تر است. مثلا یک خانه ویلایی پنج‌خوابه ۳۰۰متری در برنابی ونکوور با قیمت یک میلیون و ۸۰۰هزار دلار کانادا معادل ۳۶میلیارد تومان به فروش گذاشته است. یک خانه ویلایی ۱۰۰متری و دوخوابه در جنوب این شهر یک میلیون و ۶۰۰هزار دلار کانادا معادل ۳۲میلیارد تومان قیمت دارد و برای خرید یک خانه سه‌خوابه ۱۶۰متری باید دو میلیون و ۲۰۰هزار دلار کانادا معادل ۴۴میلیارد تومان سرمایه داشته باشید.

*** قیمت خانه در یونان؛ حدود شش تا ۵۰میلیارد تومان
فایل‌های فروش مسکن در یونان که برای مشتریان خارجی به فروش گذاشته شده‌اند، اغلب خانه‌های کوچک ۶۰ تا ۱۰۰متری هستند و به‌ندرت خانه‌های بزرگ‌تر پیدا می‌شود. یکی از آنها یک ویلای چهارخوابه در وولا آتن است که ۲۸۰مترمربع مساحت دارد و به قیمت یک میلیون و ۵۰۰هزار یورو معادل ۴۴میلیارد تومان به فروش گذاشته شده. با پول گران‌ترین خانه در تهران می‌توان دو ویلای مشابه خرید. خانه‌های آپارتمانی کوچک‌تر و ارزان‌تر هستند.

مثلا یک واحد دوخوابه ۷۷متری با قیمت ۲۶۰هزار یورو معادل هفت میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان فروخته می‌شود که البته چنین خانه‌ای از نظر متراژ و امکانات قابل مقایسه با گران‌ترین خانه تهران نیست. یک واحد دوخوابه ۱۱۲متری در آتیکا یونان حدود ۳۰۰هزار یورو قیمت دارد و خرید آن حدود هشت میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان سرمایه می‌خواهد. در بین فایل‌ها کلی خانه نقلی در حد ۵۰متر پیدا می‌شود که قیمت‌شان حدود ۲۰۰هزار یورو معادل شش میلیارد تومان است.

کدخبر: ۳۹۴۹۰۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر