کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۶۳۸۳
تاریخ خبر:

رقابت نزدیک‌ ترامپ و بایدن ‌هشت روز مانده به انتخابات

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | سرانجام روند اتفاقات چند روز گذشته آمریکا شاهدی بر این ادعا شد که نتایج نظرسنجی‌ها و پیش‌بینی‌های متعددی که موسسات افکارسنجی و آماری ظرف چند ماه گذشته در آن خبر از پیروزی قطعی و آسان بایدن می‌دادند، بیش از پیش زیر سوال برود. به روزهایی از انتخابات رسیدیم که رقابت‌ میان دو نامزد بسیار نزدیک، حساس و غیر‌قابل پیش‌بینی شده است.

با مشارکت لحظه آخری سفیدپوستان کم‌سواد، روستایی‌ها و حاشیه‌نشین‌ها که اغلب حامیان ترامپ هستند، تقسیم‌بندی آرا در ایالت‌های شناور و حساس تغییر محسوس و معناداری کرده است. خبر بد و نگران‌کننده برای حامیان بایدن و حزب دموکرات این است که دونالد ترامپ در ایالت فلوریدا و ویسکانسین از بایدن پیشی گرفته است و احتمالا ۳۹ رای الکترال از آرای الکترال ایالت‌های شناور و حساس به ترامپ تعلق خواهد گرفت.

در مقابل حزب دموکرات در روزهای اخیر توانسته است با مشارکت و حضور باراک اوباما در یک تیزر تلویزیونی و بهره‌گیری از قدرت و نفوذ او در بسیج کردن مردم، از جوانان و آرای مردد برای حضور در انتخابات به نفع بایدن دعوت کند و مشارکت در انتخابات را بالا ببرد. تاکنون حدود ۶۰ میلیون نفر رای خود را ارسال کرده‌ یا به صندوق‌ها ریخته‌اند که ۲۵ درصد آنها، یعنی حدود ۱۵ میلیون نفر در انتخابات گذشته شرکت نکرده بودند و این افراد به طور غالب حامیان بایدن و حزب دموکرات هستند و این خبر خوبی برای کمپین بایدن است.

همچنین با توجه به آرایی که تاکنون ارسال شده‌ است، پیروزی بایدن در میشیگان قطعی به نظر می‌رسد، به علاوه بایدن توانسته ‌ اکثریت رای در کارولینای شمالی را هم به خود اختصاص دهد. در نتیجه بایدن نیز ۳۱ رای از آرای الکترال ایالت‌های شناور و حساس را از آن خود کرده است. به نظر می‌رسد در ادامه مسیر رای الکترال آریزونا به ترامپ و رای الکترال پنسیلوانیا به بایدن تعلق بگیرد.

اما باید این نکته را در نظر داشت که ترامپ و کمپین او با تمرکز بر تبلیغات منفی علیه طرح‌های بایدن در ایالت‌های حساس در حال تغییر نظر مردم نسبت به او هستند. برنامه‌های اقتصادی بایدن که شامل افزایش مالیات، جایگزین نمودن انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر به جای سوخت‌های فسیلی و تعطیلی فرکینگ می‌شود در ایالت‌هایی مانند پنسیلوانیا می‌تواند در لحظات آخر به نفع ترامپ تمام شود.

به علاوه با بررسی میزان محبوبیت دو نامزد در ایالت‌های شناور و حساس در می‌یابیم که این اتفاق چندان هم دور از ذهن نیست. به جز میشیگان که محبوبیت و مقبولیت بایدن در روزهای اخیر هم در آن افزایش داشته است، او در پنج ایالت دیگر در حالی با کاهش محبوبیت و مقبولیت دست و پنجه نرم می‌کند که ترامپ با شیب تندتری نسبت به او در حال پیشرفت و جای دادن خود در دل رای‌دهندگان است.

عجیب‌ترین اتفاق روزهای گذشته این بود که تمرکز ترامپ و کمپینش برای کسب آرای الکترال ایالت‌های شناور و حساس سبب شد که آنها از ایالت اصلی جمهوری‌خواهان یعنی تگزاس غافل شوند. افزایش بحران کرونا و نیز ایجاد تعمدانه شرایط سخت برای رای‌ دادن لاتین‌تبارها و رنگین‌پوستان در این ایالت سبب شد تا در آخرین نظرسنجی‌ها بایدن در تگزاس از ترامپ سبقت بگیرد.

آمار حاکی از آن است که تا‌کنون در میان افرادی که رای خود را ارسال کرده یا به صندوق‌ها ریخته‌اند، ۶۹ درصد از لاتین‌تبارها و رنگین‌پوستان و ۵۱ درصد از کل رای‌دهندگان در این ایالت به بایدن رای داده‌اند و ممکن است با ادامه یافتن این روند، ترامپ مهم‌ترین ایالت جمهوری‌خواهان را به بایدن ببازد. کمپین بایدن هم با حسن استفاده از این اتفاق طوری برنامه‌ریزی کرده که ‌ معاون جو بایدن، کامالا هریس که خود سیاه‌پوست و مهاجر است و نیز از مقبولیت خاصی بین مهاجران برخوردار است، به تگزاس سفر کند و اهالی این ایالت را بیش از پیش برای رای دادن به بایدن ترغیب کند.

اگر فرض کنیم بایدن به جز میشیگان که پیروزی در آن قطعی به نظر می‌رسد، پنج ایالت شناور و حساس دیگر را به ترامپ واگذار کند و در ادامه تنها تگزاس را ببرد روی هم رفته ۵۴ رای الکترال دیگر را از آن خود خواهد کرد. با توجه به اینکه تاکنون ۲۱۶ رای الکترال برای بایدن قطعی به نظر می‌رسد، او می‌تواند با کسب این ۵۴ رای، آرای الکترال خود را به ۲۷۰ برساند و برنده رقابت‌ها شود. رقابت‌ها همین‌قدر که می‌بینید نزدیک، شانه به شانه و حساس است و پیش‌بینی اتفاقات بسیار سخت شده و هر روز آبستن حوادثی است که می‌تواند نتیجه را تغییر دهد.

کدخبر: ۳۵۶۳۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر