کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۵۱۶۷
تاریخ خبر:

رقابت برندهای قدرتمند ایرانی در بازار ماکارونی ‌

روزنامه هفت صبح | پای ماکارونی یا همان رشته‌های محبوبی که با آرد گندم تولید می‌شوند و نسل جدید به آن می‌گویند پاستا، اولین بار ۸۶ سال پیش به ایران باز شد، آن هم با نام تجاری «لوبل» که با دستگاهی ابتدایی و ساده روزی ۲۰ تا ۳۰ کیلو ماکارونی تولید می‌کرد.

تولیدات «لوبل» صاف می‌رفت برای مصرف سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های خارجی و آن دسته از کسانی که با این مجموعه‌ها یا خود لوبل در ارتباط بودند، شاید برای همین هم قدیمی‌تر‌ها به ماکارونی می‌گفتند رشته فرنگی! بعد از ۱۰سال کم کم «ایتاماکارون» و بعد هم «پارس ماکارون» شروع به تولید این رشته‌های فانتزی کردند.

اما آنها هم تولیدات محدودی داشتند و خانواده‌های سطح بالا تا همین ۳۰ سال پیش بیشتر ماکارونی‌های ترکیه‌ای مصرف می‌کردند تا اینکه اولین واحد تولید صنعتی ماکارونی در سال ۱۳۷۴ شروع به کار کرد و این رشته‌های زردرنگ رسما وارد سفره ایرانی‌ها شدند. حالا شش برند و شرکت صنعتی بزرگ در ایران ماکارونی تولید می‌کنند و همیشه رقابت شدیدی بین آنها برای کشیدن بازار به سمت خودشان جریان دارد.

*** اولین و متنوع‌ترین
«یک روز آقای مهندس نعمت‌زاده که در آن زمان وزیر صنایع بودند، از دوستان ما که در صنایع آرد فعال بودند دعوت کرده بود و گفته بود: «یک روز تعطیل در منزل بودم و همسرم ماکارونی می‌پخت. ماکارونی که محصول ترکیه بود. به خودم نهیب زدم که من وزیر صنایع یک کشور باشم و ماکارونی نتواند در کشورم تولید شود؟ چرا باید از ترکیه ماکارونی وارد کنیم؟»

بعد هم با لحن خاص خودشان خطاب به حاضران گفتند «یک مرد پیدا نمی‌شود که این ماکارونی‌های وارداتی را از کشور بیرون کند و در داخل کشور ماکارونی تولید کند؟» این دعوت آقای مهندس نعمت‌زاده را ما پذیرفتیم و بنیان کار گذاشته شد.» این روایت بنیان‌گذار کارخانه تک از راه‌اندازی این کارخانه به عنوان اولین واحد صنعتی تولید انبوه ماکارونی در ایران است. تک ماکارون هنوز هم حضور پرقدرتی در بازار ماکارونی و محصولات مشابه مثل لازانیا دارد.

شرکت تولیدی تک ماکارون، بنا به‌گفته سایت رسمی خودش در هر ساعت قادر به تولید حدود ۱۹ تن انواع ماکارونی و لازانیاست. تک ماکارون غیر از اینکه اولین کارخانه تولید ماکارونی در ایران محسوب می‌شود، از نظر تنوع محصول هم کارنامه پر و پیمان‌تری نسبت به خیلی از برندهای دیگر دارد مخصوصا در مورد سایز ماکارونی‌های رشته‌ای، سبد تک ماکارون از همه برندها پر و پیمان‌تر است.

*** مبدع ماکارونی‌های شکلی
برند مانا را می‌توان اولین تولید کننده ماکارونی‌هایی دانست که ایرانی‌ها به شکل و شمایل‌شان عادت نداشتند مثلا ماکارونی پروانه‌ای، تا قبل از ورود مانا به این حوزه، فقط زر ماکارون بود که ماکارونی صدفی تولید می‌کرد و در بازار ایران فقط دو مدل رشته‌ای و صدفی دیده می‌شد

اما مانا اول ماکارونی پروانه‌ای را به بازار عرضه کرد و بعد هم سراغ انواع و اقسام شکل‌ها و فرم‌ها رفت و توانست دل مشتری ایرانی را که می‌خواست طعم قدیمی ماکارونی را در شکلی تازه تجربه کند، ببرد. نکته دیگری که عده‌ای را مشتری پر و پا قرص مانا می‌کند لازانیاهای نیمه آماده‌ای است که نیاز به قرارگرفتن در آب در حال جوش آن هم به مدت۱۰ دقیقه ندارند و با آب گرم و نیمه گرم و در زمانی به مراتب کوتاه‌تر آماده می‌شوند.

*** ادعای پرفروشی و محبوبیت
زر ماکارون شاید قدیمی‌ترین برند تولید کننده ماکارونی نباشد اما چون با فاصله کمی از تک،‌ کارش را شروع کرد برای سال‌ها در کنار رقیب قدیمی‌اش بازار را در اختیار داشت. حالا این شرکت ادعا می‌کند که بزرگ‌ترین صادرکننده ایرانی انواع ماکارونی است و از نظر میزان تولید در سکوی اول صنعت ماکارونی ایران قرار دارد.

خلاصه که زر ماکارون برند نامی و محبوبی است و تا به امروز، حضور مقتدرانه‌ای در بین سایر رقبای وطنی داشته. با مرور بازخوردهای کاربران دیجی‌کالا و نی‌نی‌سایت می‌شود فهمید که این برند واقعا بین ایرانی‌ها مخصوصا قدیمی‌ترهای ماکارونی پز؛ جایگاه خاصی دارد.

*** جدید و جمع و جور
سه برند قدیمی ماکارونی سال‌ها در حوزه تولید ماکارونی یکه تازی می‌کردند و به نظر می‌رسید که بازار چندان تمایل و کششی به تولد یک برند تازه ندارد اما وقتی برند مک کارش را شروع کرد چنان هزینه هنگفتی برای تبلیغات خرج کرد که توانست نظر مشتری‌ها را به خودش جلب کرده و جایش را در بازار پیدا کند اما در ادامه تولیدات این برند تنوع زیادی پیدا نکردند و در حال حاضر فهرست تولیدات این کارخانه به سه مدل ماکارونی رشته‌ای و ۱۰ مدل ماکارونی شکلی محدود می‌شود در حالی که مثلا تک ماکارون نزدیک به ۱۵ مدل ماکارونی رشته‌ای و همین تعداد ماکارونی فرمی دارد.

*** قدیمی و قانع
در راهروی ماکارونی و لازانیای فروشگاه‌های بزرگ که قدم بزنید احتمالا چشمتان به برند رشد هم می‌خورد اما توزیع و تنوع مدل‌های برند رشد در حوزه ماکارونی و لازانیا آنقدر محدود است که نمی‌توان آن را رقیب چندان جدی برای غول‌های ماکارونی و لازانیا محسوب کرد. این برند کلا ۱۰ مدل ماکارونی رشته‌ای و فرمی تولید می‌کند و در هر فروشگاه و سوپرمارکتی هم پیدا نمی‌شود.

*** حضور کم فروغ
بین شرکت‌های تولید کننده ماکارونی کم‌رنگ‌تر از رشد هم پیدا می‌شود و آن ماکارونی جهان است. ماکارونی جهان، محصول شرکت جهان ستاره آریا را در بعضی از فروشگاه‌ها می‌توانید پیدا کنید. در بین پاستاهای جهان انواع غنی‌شده به‌چشم نمی‌خورد.

اما در وب‌سایت ماکارونی جهان که گفته شده پاستاهای غنی‌شده با املاح، سبزیجات و سبوس گندم قرار است در آینده نزدیک به تولیدات این برند اضافه شوند. جای لازانیا هم در فهرست محصولات جهان خالی است، اما، درعوض، جهان را برای خرید نودل به خاطر بسپارید؛ نودل‌های جهان در طعم‌های مختلفی، ازجمله گوشت و مرغ، به بازار عرضه می‌شوند.

کدخبر: ۳۶۵۱۶۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر