کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۰۰۱۵
تاریخ خبر:

رقابت انتخاباتی فرزندان شهید و ‌فارغ‌التحصیلان شریف

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی| نگاهی به یک رقابت جذاب در ۱۴۰۰: دوقطبی ستاری-بذرپاش با حضور آذری‌جهرمی. می‌دانم که در این روزهای کرونایی، شاید حتی حوصله خودتان را هم نداشته باشید، چه رسد به اینکه بخواهید یک ستون سیاسی را بخوانید که قرار است در مورد انتخابات سال ۱۴۰۰ با شما صحبت کند ولی قول می‌دهد قصه برایتان جذاب باشد.

یکی‌ دو‌ شماره پیش بود که از جنگ پزشکان در آن انتخابات حرف زدیم و گفتیم شاید بهترین گزینه‌ها برای این ماجرا مثلث پزشکیان، نمکی و قاضی‌زاده از سوی اصلاح‌طلبان در برابر وحید دستجردی و باقری لنکرانی از سوی اصولگرایان باشد اما این تنها فرضیه برای انتخابات سال ۱۴۰۰ نیست.

یک فرضیه این است که با جدال همیشگی بزرگان روبه‌رو باشیم. مثلا قالیباف که به مجلس راه پیدا کرده دوباره هوس کند که شانس خود را برای ریاست‌جمهوری بیازماید یا علی لاریجانی که از مجلس فارغ شده، بعد از این ایام کرونایی عزم خود را جزم کند که باشکوه به سیاست ایران برگردد و یا اینکه اصلا افرادی مثل عارف یا جهانگیری از سوی اصلاح‌طلبان وارد گود شوند.

اما به نظر می‌رسد که داستان سیاست در ایران تغییر کرده و این نیاز وجود دارد که خون جدیدی در رگ‌های سیاست دمیده شود. خونی متناسب با عصر جدیدی که در جامعه و اقتصاد ایران جاری شده است. جامعه جوان‌شده و اقتصادی هرچه بیشتر مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات.

در این شرایط شاید بد نباشد که نگاهمان به‌سوی دوقطبی جوان‌های فعال در این عرصه برود.
یکی از آن‌ها، سورنا ستاری است. متولد سال ۱۳۵۱ که در انتخابات ۱۴۰۰، هنوز ۵۰سالش هم نشده است. دو دوره برای حسن روحانی معاون علمی‌ و فناوری رئیس‌جمهوری بوده و موتور محرکه استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان.

از آن‌سو، مهرداد بذرپاش می‌تواند مقابل ستاری قرار بگیرد. متولد ۱۳۵۹٫ و رئیس هیات‌مدیره بنیاد اجتماعی برکت احسان(وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام). ارتباط بذرپاش با فناوری اطلاعات بیش از هرچیز از طریق همراه اول است که سهامدار عمده آن ستاد اجرایی فرمان امام است و البته از طریق شرکت‌های ارزش افزوده یا همان وس مثل توسکا.

نکته جذاب در این رقابت این است که هردوی آن‌ها یعنی ستاری و بذرپاش دو ویژگی مشترک دیگر هم دارند. یکی اینکه در دانشگاه صنعتی شریف درس خوانده‌اند و دیگر اینکه فرزند شهید هستند. پدر ستاری، منصور ستاری بود و از خلبانان ارتش و پدر بذرپاش هم شهید منصور بذرپاش نام داشت.

البته ممکن است حضور یک ضلع دیگر این رقابت را به ‌نوعی رقابت مثلثی تغییر دهد. محمدجواد آذری‌جهرمی. متولد ۱۳۶۰، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعت آب و برق و برادر شهید. در کنار جنگ پزشکان و جنگ بزرگان، جنگ جوانان فناوری اطلاعاتی هم سناریوی محتمل و البته جذاب‌ترین سناریو برای انتخابات ۱۴۰۰ خواهد بود.

کدخبر: ۳۲۰۰۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • ksourtchi

    مصطفی آرانی عزیز ؛ همان حوصله خودمان را نداشته باشیم بهتر است ، حوصله بعضی از ای ن آقایانی که در گزارشتان بود ندارم . هیچ فرقی با دیگران ندارند ، فقط جوانند و بس . مهم چیز دیگری است که بعید می دانم داش ته باشند .