کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۹۷۸۸
تاریخ خبر:

رفتار خطرآفرین خسروی روی آنتن ‌‌زنده

روزنامه هفت صبح، مرجان فاطمی | در میان مجری‌های برنامه‌های مختلف تلویزیونی عادت‌های مختلف در استفاده از ماسک وجود دارد اما محمدجعفر خسروی، مجری برنامه «زنده‌باد زندگی» تنها مجری تلویزیونی است که هنوز هم دستکش به دست می‌کند.

این درحالی است که طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، پوشیدن دستکش خطر ابتلا به کرونا را بالا می‌برد و وزارت بهداشت ایران هم دست کردن دستکش را جزو پروتکل اصلی مرتبط با کرونا نمی‌داند. درواقع عملکرد خسروی بیشتر از اینکه آموزنده باشد برخلاف دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی است و نتیجه عکس دارد.

*** تغییر رفتار مجریان در قبال دستکش
چند ماه پیش زمانی که کرونا تازه شیوع پیدا کرده بود استفاده از دستکش بیشتر از ماسک عمومیت داشت. آن زمان برخی از مجریان تلویزیونی برای آموزش به مخاطبان هنگام صحبت کردن از دستکش استفاده می‌کردند اما به مرور زمان ثابت شد که استفاده از دستکش الزامی ندارد و شست‌وشوی مداوم دست‌ها و استفاده از الکل برای ضدعفونی کافی است.

بعد از این بود که استفاده از ماسک جایگزین دستکش شد. تا این اواخر و قبل از اینکه سازمان بهداشت جهانی درباره‌ خطرات ابتلا به کرونا به واسطه‌ استفاده از دستکش صحبت به میان بیاورد برخی مجریان از جمله نجمه جودکی هم در زمان اجرا آن را به دست می‌کردند اما درحال حاضر فقط محمدجعفر خسروی، مجری برنامه «زنده‌باد زندگی» هنگام اجرا از دستکش استفاده می‌کند.

*** خطر ابتلا به کرونا با دستکش
طبق دستورالعمل جدید سازمان بهداشت جهانی «‌پوشیدن دستکش خطر ابتلا به کرونا را بالا می‌برد چون احتمال می‌رود با لمس کردن سطوح آلوده بیشتر، ویروس به نقاط بیشتری منتقل شود. درآوردن نادرست دستکش و کمتر شستن دست‌ها هم به انتقال بیشتر ویروس منجر می‌شود. پوشیدن دستکش در فضای عمومی به هیچ عنوان نمی‌تواند جایگزین نیاز به بهداشت دست‌ها و ضدعفونی آن‌ها در برابر حفاظت از بیماری کرونا شود.

علاوه بر این استفاده از دستکش ممکن است منجر به انتقال عامل بیماری‌زا از یک سطح به سطح دیگر شده یا حتی به دلیل لمس صورت موجب انتقال عامل بیماری‌زا به دهان، بینی و چشم‌ها شود.» چیزی که دقیقا در یکی از قسمت‌های «زنده‌باد زندگی» اتفاق افتاد. خسروی دستش را ناخواسته به صورت زد و گفت که اشتباهی این کار را انجام داده و بعد اسپری الکل را برداشت و کل دستکش‌اش را ضدعفونی کرد؛

اتفاقی که نه تنها آموزنده نیست که انجام آن روی آنتن زنده فقط بدآموزی دارد و به مخاطبان اینطور القا می‌کند که می‌توانند به دستکش‌ها الکل بزنند. مسئله دیگر اینکه خسروی در طول گفت‌وگو با مهمان برنامه یا مخاطبان، بارها دست به سینه می‌نشیند و دستش را به وسایل اطراف می‌زند؛ دقیقا همان اشتباهی که استفاده از دستکش را به خاطر آن خطرناک دانسته‌اند.

*** استفاده اشتباه از ماسک
همانطور که پیش‌تر هم ذکر شد، محمدجعفر خسروی، جزو مجریانی است که از ابتدا تا انتهای برنامه ماسک بر صورت دارد و حتی زمانی که در شعاع پنج متری‌اش هیچ کسی وجود ندارد هم ماسک را از روی صورت برنمی‌دارد. در یکی از قسمت‌ها توضیح داد که کل استودیو ضدعفونی شده و فاصله‌ اجتماعی هم کاملا رعایت شده است.

اما با این حال از ماسک استفاده می‌کند برای اینکه بار آموزشی داشته باشد. این درحالی است که اکثر مجریان تلویزیونی زمانی که تنها هستند و با فاصله زیادی از فیلمبردارها ایستاده‌اند ماسک را برمی‌دارند تا از یک طرف جذابیت بصری در هنگام اجرا حفظ شود و از طرف دیگر صدایشان به درستی به گوش مخاطبان برسد. دلیل دیگرشان هم این است که به مخاطبان یادآوری کنند که چه زمان‌هایی باید از ماسک استفاده کنند. مثلا در فاصله‌های زیاد، نیازی به استفاده از ماسک نیست و فقط زمانی که قرار است مصاحبه‌ای انجام دهند و فاصله کمی با مهمان برنامه دارند از ماسک استفاده کنند.

*** حرکت اشتباه نمادین
دلیل اصلی استفاده مجریان از ماسک در برنامه‌های تلویزیونی گسترش استفاده از ماسک در جامعه و تلاش برای عادی‌سازی آن است اما به‌هرحال در همین مسئله آموزشی هم منطق حرف اول را می‌زند. مخاطبان نمی‌توانند بپذیرند یک مجری که به تنهایی با فاصله زیادی از سایرین ایستاده است ماسک به صورت داشته باشد و حرکت او را کاملا نمادین به حساب می‌آورند.

این حرکت نمادین نمی‌تواند تاثیر چندانی در تغییر رویه زندگی آنها داشته باشد. خسروی با این نوع پوشش قصد دارد اهمیت فراوان استفاده از وسایل بهداشتی را تذکر دهد اما حرکتش کاملا نتیجه عکس دارد و در مواردی حتی آسیب‌زننده است.

کدخبر: ۳۴۹۷۸۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1562581833

    اگزما داره