کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۰۶۳۰
تاریخ خبر:

رصدخانه| ادبیات زشت خبرنگار و انتقاد مصطفی زمانی

روزنامه هفت صبح| ادبیات اشتباه روز: استفاده از کلمه وحشی‌گری مناسب خبرنگار درشهر است؟ فصل سوم سریال داستان یک شهر به قسمت‌های پایانی خود نزدیک شده است. این سریال برخلاف دو فصل قبلی نتوانست آنطوری که باید، در جذب مخاطب موفق عمل کند. شاید یکی از دلایل کم‌فروغ بودن این فصل به ترکیب بازیگران آن مربوط باشد. نقش اصلی سریال را دانیال عبادی بازی می‌کند. او نقش گزارشگر در شهر را دارد.

در قسمت بیست و هشتم این سریال او برای تهیه گزارشی از یک زورگیری به دادسرا می‌رود و با فرد زور‌گیر شروع به مصاحبه می‌کند. او ‌حین گفت‌وگو با فرد زور‌گیر او را وحشی خطاب می‌کند. معمولا گزارشگران تلویزیون در مصاف با خلافکاران از این دست کلمات به ندرت استفاده می‌کنند و اگر این کلمات مورد استفاده قرار بگیرد معمولا در زمان پخش ممیزی می‌شود. اینکه در سریال داستان یک شهر بازیگر نقش خبرنگار اینقدر صریح از کلمه وحشی استفاده کرده، کمی سوال‌برانگیز است.

جالب روز: مسئولیت‌های جالب در تیتراژ سریال دیوار و روزهای زندگی | چند روزی است که شبکه آی‌فیلم پخش سریال «دیوار» به کارگردانی سیروس مقدم را شروع کرده است. این در حالی است که از این کارگردان سریال «روزهای زندگی» هم در حال پخش است. سریال دیوار محصول سال ۱۳۹۱ است. در تیتراژ این سریال نام «برزو نیک‌نژاد» به عنوان دستیار اول و برنامه‌ریز آمده است.

نیک‌نژاد بعد از این پروژه وارد عرصه کارگردانی شد و سریال «دردسرهای عظیم» را ساخت و الان هم یکی از سریال‌سازهای فعال در تلویزیون و شبکه خانگی است. در تیتراژ سریال «روزهای زندگی» هم نکات جالبی در این زمینه دیده می‌شود. مثلا الهام غفوری به عنوان منشی صحنه در این سریال حضور دارد. او بعدها به عنوان برنامه‌ریز و سپس مدیر تولید و تهیه‌کننده به فعالیت خود ادامه داد. غفوری همسر سیروس مقدم است که در سریال دیوار تهیه‌کنندگی کار را برعهده دارد.

انتقاد روز: مصطفی زمانی معتقد است سریال‌های شبکه خانگی روزمره هستند| مصطفی زمانی که تجربه حضور در سریال‌های خانگی «نهنگ آبی» و «کرگدن» را دارد در گفت‌وگویی که به تازگی با روزنامه ایران انجام داده، به انتقاد از وضعیت سریال‌های شبکه نمایش خانگی پرداخته و گفته ‌ این سریال‌ها دچار روزمرگی شده‌اند.

او معتقد است پلتفرم‌ها ذائقه مخاطبان را تغییر داده‌اند و به سمت روزمرگی و عین‌حال سرگرم‌سازی و پارتنر و عشق و چیزهایی که از شکم سیری می‌آید، کشیده‌اند :« در این برهه بیش از هر زمانی به نقد درست منتقدهای سینمایی نیاز داریم؛ به‌خصوص در دوره‌ای که پلتفرم‌ها هم ذائقه مخاطب را تغییر داده‌اند و به سمت روزمرگی و در عین حال سرگرم‌سازی گروه سنی زیر ۲۰ سال کشانده‌اند؛ یعنی دغدغه‌هایی که در سریال‌ها مطرح می‌شود دغدغه‌های جوانان کمتر از ۲۰ سال است؛ پارتنر و عشق و چیزهایی که به نظرم یک ذره از شکم سیری می‌آید.»

کدخبر: ۴۷۰۶۳۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر