کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۷۶۲۶
تاریخ خبر:

رسانه‌های خارجی در مورد مذاکرات وین چه می‌گویند؟

همه نگاه‌ها به وین دوخته شده تا بلکه مشخص شود مذاکرات ایران با طرف‌‌های اروپایی و آمریکا چه نتیجه‌ای خواهد داشت. در ۴۸ساعت گذشته رسانه‌های خارجی هم گمانه‌زنی‌هایی در این رابطه منتشر کرده‌اند. افت قیمت دلار در دو روز گذشته برمبنای همین گمانه‌زنی‌ها رخ داده است:

انریکه مورا، جانشین جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا و دبیر سیاسی سرویس اقدامات خارجی اروپا پس از جلسه کمیسیون مشترک برجام در توییتی نوشت: «کمیسیون مشترک برجام سومین هفته‌ گفت‌وگوها در وین را به پایان رساندند. پیشرفت‌های متوسطی حاصل شد؛ اما جزئیات بیشتر، پیچیدگی‌های بیشتری را نیز به همراه دارد. ما برای ادامه کارها هفته‌ آینده گردهم می‌آییم.»

یک‌ منبع دیپلماتیک اروپایی هم گفته: «ما کار زیاد داشته و زمان کمی در اختیار داریم. امیدوار بودیم که این هفته به پیشرفت‌های بیشتری برسیم. ما هنوز درخصوص مهم‌ترین مسائل به تفاهم نرسیده‌ایم.» وی در ادامه مدعی شد که موفقیت در این گفت‌وگوها همچنان امکان‌پذیر است اما تضمین‌ شده نیست.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز درباره آخرین دور مذاکرات در صفحه توییترش نوشت: «شاهد پیشرفت ثابتی هستیم، اگرچه هنوز مسائل حل نشده زیادی باقی مانده است. کمیسیون مشترک برجام دوباره در هفتم مه(جمعه) جلسه خواهد داشت. در این بین، کارشناسان به فعالیت در زمینه متن توافق آتی ادامه خواهند داد.»

از دیگر سو در حالی که شبکه المیادین به نقل از منابع ایرانی گفت که آمریکا قصد دارد به‌زودی ضمن آزادی چهار ایرانی بازداشت شده در خاک این کشور، هفت میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران را نیز آزاد کند، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هر گونه دستیابی به توافق با ایران درباره تبادل زندانیان را رد کرد. پرایس اضافه کرد: «گزارش‌ها در این باره که توافق تبادل زندانیان (با ایران) حاصل شده، صحیح نیست. همان‌طور که گفتیم، ما همیشه موضوع زندانیان بازداشتی یا مفقودشده در ایران را مطرح می‌کنیم و تا زمانی که آنها را به خانواده‌هایشان برسانیم، توقف نخواهیم کرد.» شبکه المیادین همچنین به نقل از منابع ایرانی خبر داد که مذاکرات امنیتی میان ایران و انگلیس انجام گرفته و دولت لندن به‌زودی ۴۰۰ میلیون پوند از دارایی‌های مصادره شده ایران را آزاد خواهد کرد.

همچنین به نوشته روزنامه تایمز آو اسرائیل، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه در کاخ سفید با هیات اطلاعاتی- امنیتی رژیم صهیونیستی که چند روزی است در واشنگتن به سر می‌برند، دیدار کرده است. در این دیدار که از پیش برنامه‌ریزی نشده بود، یوسی کوهن، رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) و مقامات شورای امنیت ملی آمریکا نیز در کنار بایدن حضور داشته و دو طرف درباره تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران گفت‌وگو کرده‌اند.

کدخبر: ۳۸۷۶۲۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر