کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۱۲۳۲
تاریخ خبر:

طرح رتبه‌بندی معلمان پس از ۱۰سال انتظار به تصویب رسید

بالاخره پس از ده سال رتبه‌بنپی معلمان به سرانجام رسید و در مجلس تصویب شد.

تمایندگان مجلس ضمن تعیین شاخص‌ها و امتیازات در فرآیند رتبه بندی معلمان، مقرر کردند که دوره‌های ضمن خدمت تربیت دبیر، سنوات تحصیلی، مدیریتی و دانشگاه‌های تربیت دبیر و معلم نیز جزء این شاخص‌ها باشد. نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، با ماده ۴ لایحه رتبه بندی معلمان و اصلاحات آن موافقت کردند.

بر اساس ماده ۴ این لایحه؛ فرآیند رتبه بندی برای کلیه معلمان بر مبنای امتیازات ناشی از دوره های ضمن خدمت، سنوات تحصیلی در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر و شهید رجایی، شایستگی های عمومی، تخصصی و حرفه ای، عملکرد رقابتی، دانش تخصصی- تربیتی، پژوهشی، خلاقیت و نوآوری، سنوات تجربه معلمی، سوابق مدیریتی در آموزش و پرورش، آخرین مدرک تحصیلی و کسب امتیازات لازم در نظام رتبه بندی معلمان در یکی از رتبه های ماده (۳) این قانون و مطابق آیین نامه اجرایی این قانون، حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۰ انجام می شود. براساس تبصره این ماده افرادی که با عناوین شغلی مندرج در بند (۱) ماده (۲) این قانون، در پست های اداری وزارت آموزش و پرورش اشتغال دارند، کماکان معلم هستند.

وضعیت حقوق و درآمد معلمان چه می‌شود؟

به گزارش خبرآنلاین، با اجرایی شدن این لایحه حقوق معلمان اضافه خواهد شد. ماده شش لایحه رتبه بندی معلمان که به افزایش حقوق آن‌ها اشاره دارد به شرح زیر است.
«در اجرای بند (۶) سیاست های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری و تبصره (۳) ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، حقوق و مزایای معلمان پس از اعمال رتبه های مندرج در ماده (۳) این قانون، به شکل زیر می باشد:

۱- ‌برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم ده درصد(۱۰%)، مربی معلم پانزده درصد(۱۵%) علاوه بر افزایش رتبه قبلی، استادیار معلم دوازده درصد(۱۲%) علاوه بر افزایش رتبه های قبلی، دانشیار معلم ده درصد(۱۰%) علاوه بر افزایش رتبه های قبلی و استاد معلم پنج درصد(۵%) علاوه بر افزایش رتبه های قبلی، به مجموع حقوق، مزایا و فوق العاده های مستمر و ارقام مندرج در احکام کارگزینی معلمان، افزوده می شود.

۲- ‌پس از اعمال بند (۱) این ماده، چنانچه حقوق و فوق العاده های هریک از معلمان از هشتاد ‌درصد(۸۰%) مجموع حقوق و فوق العاده های هیات علمی مربی پایه یک دانشگاه تهران، کمتر باشد، مابه التفاوت تا سقف مذکور تحت عنوان «تفاوت تطبیق» در احکام کارگزینی آنان درج خواهد شد.

تبصره ۱- ‌افرایش پرداختی ناشی از اجرای این قانون، تحت عنوان «فوق العاده رتبه بندی» و «تفاوت تطبیق» همه ساله متناسب با تغییرات حقوق و فوق العاده های هیات علمی مربی پایه یک دانشگاه تهران محاسبه می شود و مشمول کسور بازنشستگی نیز می گردد.

تبصره ۲- ‌دولت مکلف است همه امتیازات و درصدهای موضوع فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را برابر سایر کارکنان دولت، به مشمولین این قانون اختصاص دهد و فوق العاده رتبه بندی موضوع این ماده علاوه بر امتیازات و درصدهای مزبور می باشد.

تبصره ۳- افرایش پرداختی ناشی از اجرای این قانون، از تاریخ ۳۱/۶/۱۴۰۰ در سقف یکصد و بیست و پنج هزار میلیارد ریال (۱۲۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) پرداخت می شود و از ابتدای سال ۱۴۰۱ منوط به پیش بینی بار مالی در قوانین بودجه سنواتی، به صورت کامل اعمال خواهد شد.»

توضیحات رییس مجلس درمورد تصویب لایحه

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که در لایحه رتبه بندی معلمان منزلت و معیشت معلمان در نظر گرفته شده است، گفت: این لایحه پس از یک دهه فراز و نشیب سرانجام در مجلس یازدهم و دولت سیزدهم به تصویب رسید. رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که در لایحه رتبه بندی معلمان منزلت و معیشت معلمان در نظر گرفته شده است، گفت: این لایحه پس از یک دهه فراز و نشیب سرانجام در مجلس یازدهم و دولت سیزدهم به تصویب رسید. «محمدباقر قالیباف» در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی و پس از تصویب همه مواد لایحه رتبه‌بندی معلمان در سخنانی گفت: به نمایندگان مجلس، کمیسیون آموزش و تحقیقات خدا قوت گفته که با تلاش خود لایحه رتبه‌بندی معلمان را که قریب به یک دهه در فراز و نشیب بود در مجلس یازدهم و دولت سیزدهم با تامین بار مالی آن به نتیجه رساند.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: البته اینکه بررسی این لایحه کمی زمان برد به دلیل تلاش برای کار کارشناسی دقیق بود تا مسائل قانون اساسی را رعایت کند هم اینکه منزلت و معیشت معلمان هم مدنظر قرار داده شود و سبب ارتقاء و کیفیت آموزش، تحصیلات و شایسته سالاری شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ دانش آموزان، فرزندان دلبند این سرزمین هستند که برای آموزش در اختیار معلمان بوده و آینده کشور در گرو این دانش آموزان است. البته معلمان عزیز مطمئن باشند که دغدغه اول مجلس شورای اسلامی و مجموعه حاکمیت معلمان هستندکه بتوانند در تربیت و آموزش فرزندان این سرزمین با امنیت کامل با احساس و شعف خوبی ان شاالله کار آموزش را پیش ببرند.

کدخبر: ۴۳۱۲۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر