کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۷۸۷۷
تاریخ خبر:

رای معنادار در کشور دوست اوکراین

روزنامه هفت صبح| حزب اصلاحات استونی به رهبری کایا کالاس،‌ نخست‌وزیر این کشور که از حامیان سرسخت کمک‌ نظامی به اوکراین به شمار می‌رود در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه به پیروزی رسید. البته کالاس، نخست وزیر استونی به رغم پیروزی حزبش در انتخابات باید برای ماندن در قدرت با یک یا چند حزب دیگر دولت ائتلافی تشکیل دهد.

بر اساس نتایج شمارش آرا ۴۰۲ حوزه از ۴۰۵ حوزه انتخابیه، حزب اصلاحات استونی با کسب ۳۱.۶ درصد آرا به راحتی مقابل رقیب اصلی دست راستی خود حزب محافظه‌کار «خلق استونی» که ۱۶ درصد آرا را به خود داد پیروز این انتخابات شد. شهروندان استونی روز یکشنبه برای انتخاب اعضای جدید پارلمان و تعیین دولت آینده در این کشور به پای صندوق‌های رای رفتند.

شعبه‌های اخذ رای به گفته مقامات دولتی در ساعت ۲۰ شب به وقت محلی بسته شدند و نتایج انتخابات در آخرین ساعات شامگاه یکشنبه اعلام شد.کمیسیون انتخابات، مشارکت مردمی در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه پنجم مارس را ۶۳.۷ درصد اعلام کرده بود.
یورو نیوزگزارش داد، موضوع اوکراین و حمایت از این کشور در برابر تهاجم روسیه که استونی یکی از پیشگامان آن در اروپا محسوب می‌شود به دلیل تقابل دو دیدگاه مختلف بر این انتخابات سایه انداخته بود.

دولت استونی برآمده از یک حزب راست‌ میانه به رهبری کایا کالاس از سرسخت‌ترین حامیان اروپایی اوکراین به شمار می‌رود؛ حال آنکه حزب راست افراطی رقیب سوار بر موج خشم‌ ناشی از بالا رفتن نرخ تورم و افزایش هزینه‌های زندگی درصدد جلوگیری از پذیرش بیشتر پناهجویان اوکراینی بود.

حزب پوپولیستی و راست افراطی اِکرِ که در انتخابات سال 2019 ، تقریباً 18 درصد آرا را کسب و به سومین حزب بزرگ کشور تبدیل شد، با ورود به جریان اصلی سیاست کشور در انتخابات اخیر نیز با کسب 16.1 درصد آرا به عنوان دومین حزب وارد پارلمان شده و 17 کرسی را به دست آورد.

استونی که از اعضای اتحادیه اروپا و ناتو به شمار می‌رود سال گذشته از جمله پیشگامان کشورهای غربی در همراهی با فراخوان‌های انجام شده برای افزایش کمک‌های نظامی به اوکراین در مواجهه با تهاجم روسیه بود.کمک‌های نظامی استونی به اوکراین در حال حاضر با بیش از یک درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور برابری می‌کند که این خود بزرگترین سهم در میان دیگر کشورها به نسبت بزرگی اقتصاد هر کشور است.

کایا کالاس، نخست وزیر استونی هفته گذشته در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه درباره برنامه سیاسی حزب تحت رهبری خود گفت: «ما طرفدار یک کشور باز، با رویکرد دوستانه، به سبک غربی، با مشخصات اروپایی و هوشمند هستیم.» وی افزود: «بزرگترین رقیب من فکر می‌کند که ما نباید به اوکراین کمک کنیم، ما نباید از اوکراین حمایت کنیم، بلکه فقط باید به دنبال منافع شخصی خود باشیم.»

این انتخابات در شرایط سخت اقتصادی حاکم بر استونی برگزار شد؛ کشوری که در حال حاضر یکی از بالاترین نرخ‌های تورم در اتحادیه اروپا را دارد. نرخ تورم سالانه ثبت شده در ماه ژانویه گذشته در استونی رقم ۱۸.۶ درصد را نشان می‌دهد که برای این کشور اروپایی بسیار بالا است.

پس از استقلال از اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 که به عضویت ناتو و اتحادیه اروپا درآمد، دولت فعلی این کشور با جمعیت 1.3 میلیون نفر علاوه بر حزب کالاس با ائتلاف حزب محافظه کار وطن مادری و سوسیال دموکرات‌ها تأسیس شد. (ایرنا و تی آر تی)

کدخبر: ۵۰۷۸۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر