کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۸۶۰۷
تاریخ خبر:

رایحه لاله‌ نارنجی در مراسم فیفا!

روزنامه هفت صبح | پس از ۲۲ سال یک هلندی شانس اول انتخاب به عنوان بهترین بازیکن سال فیفاست.فیفا روز دوشنبه در ورزشگاه سن‌سیروی میلان از نامزدهای نهایی جوایز مراسم برترین‌های خود (The Best) در سال ۲۰۱۹ رونمایی کرد و مطابق انتظار لیونل مسی، کریستیانو رونالدو و ویرجیل فن‌دایک سه نامزد نهایی برترین بازیکن سال فیفا هستند.

این مراسم در روز ۲۳ سپتامبر در همین شهر برگزار خواهد شد و احتمالا مثل مراسم پنجشنبه یوفا در موناکو، دوباره شاهد نشستن این سه ستاره در کنار یکدیگر خواهیم بود. شش روز قبل هم این سه بازیکن برای جایزه برترین بازیکن فصل اروپا جنگیدند و در حضور دو فوق‌ستاره دنیای فوتبال در یک دهه گذشته، این ویرجیل فن‌دایک بود که به نخستین هلندی برنده این جایزه بدل شد.

حضور فن‌دایک در بین نامزدهای نهایی برترین بازیکن سال فیفا قطعا موجب افتخار فوتبال هلند خواهد بود، چرا که لاله‌های نارنجی برای دیدن چنین لحظه‌ای ۲۲ سال انتظار کشیده‌اند. مراسم The Best فیفا با فرمتی جدید (بعد از جدا شدن دوباره جوایز توپ طلای فرانس فوتبال و فیفا) از سال ۲۰۱۶ به این سو برگزار شده و در سه سال اخیر، لیونل مسی (آرژانتین)، کریس رونالدو (پرتغال)، آنتوان گریزمان (فرانسه)، نیمار (برزیل)، لوکا مودریچ (کرواسی) و محمد صلاح (مصر) در بین سه نامزد نهایی این جایزه حضور داشته‌اند.

پیش از ابداع این جایزه، فیفا در سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۹ جایزه‌ای تحت عنوان «بازیکن سال دنیا» را اهدا می‌کرد؛ جایزه‌ای که با درخشش بازیکنان برزیل و فرانسه در این دو دهه معمولا سهم این دو کشور می‌شد.زین‌الدین زیدان با سه بار بردن این جایزه در سال‌های ۱۹۹۸، ۲۰۰۰ و ۲۰۰۳، پرافتخارترین فرد تاریخ این عنوان محسوب شده و یک دومی (۲۰۰۶) و دو عنوان سومی (۱۹۹۷ و ۲۰۰۲) آمار او را دست‌نیافتنی‌تر کرده است. برزیل نیز با پنج بار فتح این عنوان توسط دو بازیکنش، پرافتخارترین کشور در این زمینه محسوب می‌شود. رونالدو در سال‌های ۱۹۹۶، ۱۹۹۷ و ۲۰۰۲ این جایزه را کسب کرد و رونالدینیو هم در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ بر بام فوتبال دنیا ایستاد.

در این سال‌ها اما فوتبال هلند نتوانست درخشش چندانی در مقابل رقبای خود در فوتبال جهان داشته باشد. بعد از عنوان مارکو فن‌باستن (میلان) در سال ۱۹۹۲، هیچ هلندی‌ای نتوانسته جایزه برترین بازیکن فیفا را کسب کند و در سال‌های بعد هم تنها دنیس برگ‌کمپ (اینترمیلان و آرسنال) توانسته دو بار (۱۹۹۳ و ۱۹۹۷، مشترکا با زین‌الدین زیدان) در رده سوم این رده‌بندی حضور یابد. به عبارتی بعد از سومی برگ‌کمپ در رده‌بندی بازیکن سال ۱۹۹۷، هیچ هلندی‌ای نتوانسته بین سه بازیکن برتر جهان حضور داشته باشد تا اینکه بالاخره این طلسم توسط فن‌دایک شکست شد.

فیفا در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ جایزه خود را با توپ طلای فرانس فوتبال ادغام کرد و جایزه‌ای تحت عنوان «توپ طلای فیفا» را اهدا می‌کرد اما در این شش دوره نیز هیچ هلندی‌ای نتوانست در بین سه نامزد پایانی حضور داشته باشد. البته یکی از نکات جنجالی این جایزه در سال‌های اهدایش، به یک بازیکن هلندی مربوط می‌شود.

وسلی اسنایدر ستاره اینترمیلان ژوزه مورینیو در راه کسب سه‌گانه فصل ۱۰-۲۰۰۹ بود و بعد از آن نیز به همراه هلند به فینال جام جهانی ۲۰۱۰ رسید اما در نهایت جایی در بین سه نامزد پایانی توپ طلای ۲۰۱۰ نداشت و لیونل مسی، آندرس اینی‌یستا و ژاوی هرناندز بالاتر از او قرار گرفتند. این اتفاق انتقادات زیادی را به جایزه تازه دو نهاد قدرتمند دنیای فوتبال وارد آورد و هنوز هم از آن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین حق‌های ضایع شده فوتبال یاد می‌شود.

(اسنایدر با ۱۴٫۴۸ درصد آرا در رده چهارم قرار گرفت. در حالی که ژاوی با ۱۶٫۴۸ درصد از آرا توانست روی سکو برود) فوتبال هلند بعد از دو ناکامی و نرسیدن به یورو ۲۰۱۶ و جام جهانی ۲۰۱۸، روزهای خوبی را سپری می‌کند و اخیرا توانسته به فینال رقابت‌های لیگ ملت‌های اروپا راه یابد. نمایش‌های فوتبال ملی هلند و حضور فن‌دایک، این امید را به طرفداران لاله‌های نارنجی داده که دیگر قرار نیست برای دیدن بازیکنان‌شان در بین برترین‌های دنیا، به اندازه ۲۲ سال صبر کنند.

*** فن‌باستن چگونه این جایزه را تصاحب کرد؟
فوق‌ستاره دوست‌داشتنی فوتبال هلند، در سال ۱۹۹۲ بهترین بازیکن سال فیفا شناخته شد. او در این مقطع، عضو تیم آث‌میلان بود. او در این تیم روزهای فوق‌العاده‌ای را سپری کرد. در فصل ۹۲-۹۱ فن‌باستن با ۲۵ گل آقای گل سری A شد. او این عنوان را در شرایطی به دست آورد که رقبایی مثل روبرتو باجو، کارکا، گابریل باتیستوتا، کارل هاینس ریدله، جیان لوکا ویالی، جیان فرانکو زولا و… را داشت اما در نهایت نزدیک‌ترین رقیب او در این فصل باجو بود که ۱۸ گل زد.

او در همین فصل در بازی مقابل گوته‌بورگ سوئد در جام باشگاه‌های اروپا هر چهار گل تیمش را به ثمر رساند که آن گل قیچی‌برگردان معروفش که تیتراژ برنامه‌های ورزشی زیادی هم بود یکی از این چهار گل بود. فن‌باستن در این فصل با شش گل بعد از روماریوی هفت گله دومین گلزن جام باشگاه‌های اروپا هم شد. درخشش همزمان او در سری A و جام باشگاه‌های اروپا بود که باعث شد در سال ۹۲ به عنوان بهترین بازیکن سال فیفا انتخاب شود.

کدخبر: ۲۷۸۶۰۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر