کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۷۷۹۸
تاریخ خبر:

راهنمای قانونی فروش خودرو

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | این روزها بازار معاملات خودرو داغ است و به رغم گرانی اتومبیل‌ها، شلوغی مراکز تعویض پلاک نشان می‌دهد که مردم در حال فروش و خرید خودرو هستند. در این شرایط شاید بد نباشد که یک بار برای همیشه مرور کنیم که چطور می‌توانیم با خیال راحت خودروی خود را بفروشیم. البته این راه و روش‌ها برای وقتی است که خودتان اتومبیل را در اپلیکیشن‌ها بگذارید و بخواهید بفروشید:

* یک: اولین نکته یک ماجرای امنیتی است. وقتی کسی برای خرید خودرو تماس گرفت با او ترجیحا در روز، در یک منطقه مسکونی و شلوغ قرار بگذارید و برای احتیاط ترجیحا تنها هم نباشید. در عین حال وقتی فرد را دیدید حتما کارت ملی او را ببینید. طبیعتا هم اجازه ندهید که تست خودرو بدون حضور خودتان صورت بگیرد.

* دو: بعد از آن شما باید نوعی تعهدنامه برای حضور در مراکز تعویض پلاک تنظیم کنید. این تعهدنامه را به صورت قولنامه ننویسید. ترجیحا در یک برگه آچهار تمیز این جمله را بنویسید: «اینجانب (نام خریدار) متعهد می‌شوم در تاریخ …. / …. / …. در مرکز تعویض پلاک ……….. حضور پیدا کنم تا پس از دریافت مبلغ ……………. در ازای خودروی نقلیه ……………. به شماره پلاک ………………. این خودرو را به آقای / خانم ……………. منتقل کنم. ضمنا تایید می‌کنم که به عنوان بیعانه که بعدا جزو ثمن معامله حساب خواهد شد؛ مبلغ …………….. را از ایشان دریافت کردم.»

* سه: یادتان باشد که مبلغ بیعانه را باید بسیار مناسب انتخاب کنید و مثلا ۵۰۰ هزار تومان یا یک میلیون تومان برای یک ماشین معمولی در شرایط فعلی بیعانه بگذارید. خیالتان هم راحت باشد که آن برگه می‌تواند به عنوان یک سند تعهدآور بین طرفین به دادگاه ارائه شود. البته یادتان باشد که حتما برگه را امضا کنید، ترجیحا کپی کارت ملی طرفین را به آن ضمیمه کنید و از هر طرف، یک نفر هم به عنوان شاهد آن را امضا کنند.

* چهار: یک مسئله دیگر؛ اگر بین روز تنظیم تعهدنامه تا روز تنظیم سند فاصله باشد؛ بهتر است مشخصات خودرو را هم بنویسید. مثلا از میزان خلافی خودرو گرفته تا تصادف‌های احتمالی یا به قول معروف؛ خوردگی‌های ماشین.

* پنج: بعد از آن شما در روز موعود در مرکز تعویض پلاک حاضر خواهید شد و پلاک خودتان را فک خواهید کرد و اتومبیل از نظر انتظامی منتقل خواهد شد. حتما بعد از آن هم به دفتر اسناد رسمی مراجعه و سند خودرو را هم منتقل کنید چون هنوز هم بین این دو نهاد یعنی سازمان ثبت و نیروی انتظامی اختلافی وجود دارد و برای داشتن خیال آرام‌تر این کار را هم باید انجام دهید. طبیعتا در این مراحل، فک پلاک و انتقال سند بعد از پرداخت مسایلی مثل خلافی و مالیات صورت خواهد گرفت.

* شش: انجام دو مرحله فک پلاک و سند زدن خودرو می‌توان به صورت وکالتی انجام شود اما ترجیحا برای وکالتنامه خود زمانی محدود تعیین کنید تا فرد بلافاصله دنبال این دو کار برود و مسئولیت اقدامات کیفری صورت گرفته با خودرو (مثل یک سرقت احتمالی) از روی دوش شما برداشته شود.

* هفت: و در پایان اینکه ممکن است بعد از آنکه خریدار خودرو را پسندید، بدون اینکه بیعانه‌ای رد و بدل شود یا با بیعانه ناچیز ۵۰ تا ۱۰۰هزار تومانی قراری مثلا برای فردا بگذارید و به تعویض پلاک بروید. این دیگر نوعی تعهد اخلاقی است و نه حقوقی. آنچه گفتیم شکل حقوقی ماجرا بود وگرنه که می‌توانید کلید را هم دوستانه در اختیار خریدار بگذارید و او هم دوستانه آن را دیگر پس نیاورد!

*** پارکه قرار است هر هفته در روزهای دوشنبه آخرین تحولات حقوقی را که شهروندان به آن نیاز دارند گزارش کند و به پرسش‌های حقوقی آن‌ها پاسخ دهد. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید.

کدخبر: ۳۳۷۷۹۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر