کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۵۲۷۰
تاریخ خبر:

راهنمای عبور کم‌خطر از اسفند پرریسک بورس

روزنامه هفت صبح | سازمان بورس در هفته‌های گذشته برای بهبود وضعیت بازار دو تصمیم مهم گرفت؛ انتشار EPS شرکت‌های تولیدی به‌منظور پیش‌بینی سود سال ۹۹ توسط سهامداران و تعیین دامنه نامتقارن کردن برای سود و زیان. با این حال تا پایان بهمن هیچ یک از دو اقدام، به بهبود وضعیت بازار کمک نکرد.

پیمان حدادی کارشناس بورس در گفت وگو با ایرنا توصیه‌هایی به سهامداران کرده تا شاید بتوانند جلوی زیان سنگین در روزهای باقی مانده از سال را بگیرند. به‌گفته او انتشار EPS شرکت‌های تولیدی باعث شد بازار متوجه شود بخشی از سهام شرکت‌ها نسبت به سودهایی که پیش‌بینی شده، ارزشمند است.

تغییر دامنه نوسان به مثبت شش و منفی دو هم تلاشی بود تا مانع فروش‌های هیجانی شود اما شاهد بودیم در بهمن شاخص بورس در محدوده یک میلیون و ۱۰۰هزار واحد تا یک میلیون و ۲۵۰هزار واحد نوسان داشت.

پیمان حدادی می‌گوید اخبار سیاسی برجام، مباحث مربوط به بودجه ۱۴۰۰ و رفت‌وبرگشت لایجه بودجه، منتفی شدن افزایش نرخ بهره‌ بانکی، تغییرات قیمت جهانی نفت و فلزات و… و کاهش قیمت ارز در ابتدای ماه از جمله مواردی بودند که بهمن ماه امسال روی بورس اثرگذار بودند اما سهامداران باید بدانند ممکن است با وجود تکرار این عوامل بنیادی که برخلاف بهمن ماه در اسفند بر مسیر معاملات بازار تاثیر بگذارد تا از این طریق آخرین ماه از سال ۹۹ سالی پر فراز و نشیب برای بورس باشد و شاخص با بازدهی معقول به‌کار خود پایان دهد.

به‌نظر من تاثیر برخی از عوامل در بازار مانند دامنه نامتقارن در کنار دیگر عوامل می‌تواند در اسفند ماه تاثیری مثبت روی بازار داشته باشد اما سهامداران نباید منتظر روند صعودی پرشتاب شاخص بورس باشند بلکه در کل می‌توان اعلام کرد که برآیند بازار سرمایه در اسفند ماه مثبت خواهد بود.

حدادی با اشاره به اینکه نقدینگی موجود در بورس بین صنایع کوچک و بزرگ چرخش خواهد داشت، می‌گوید احتمال اینکه در روزهای آخر اسفند به دلیل تسویه اعتبارات تا حدودی بخش عرضه در بازار افزایش پیدا کند، وجود دارد اما در ماه‌های پایانی سال حقوقی‌ها چندان در وقعیت خرید قرار نمی‌گیرند و حتی اقدام به فروش سهم‌هایی می‌کنند که سودآور نیست

. همچنین از ۲۷اسفند ماه تا اولین روز کاری سال آینده، بازار ۱۰روز متوالی تعطیل است به‌همین دلیل پیش‌بینی می‌شود در هفته پایانی اسفند بر وزن فروش بازار اضافه شود اما بازار در سه هفته ابتدایی اسفند، متعادل و به سمت مثبت خواهد بود.

پیشنهاد من به سهامداران این است که ۵۰درصد از پرتفوی خود را سهم و ۵۰درصد دیگر را به سمت خرید اوراق با درآمد ثابت پیش ببرند و فقط در ۵۰درصد از سهام خود ریسک کنند تا در صورت ریزش بازار متحمل ضرر و زیان سنگین نشوند.

کدخبر: ۳۷۵۲۷۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر