کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۷۵۸۱
تاریخ خبر:

رازهای بازار کار در سال‌۱۴۰۰؛ چقدر حقوق بگیریم؟

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | اگر می‌خواهید با پیروزی از مصاحبه شغلی بیرون بیایید یا نیروی کار جدید استخدام کنید باید حتما در جریان شرایط کلی بازار باشید.اینکه افراد در سایر شرکت‌ها چقدر حقوق دریافت می‌کنند و حقوق مورد انتظار نیروی کار برای سال ۱۴۰۰ چقدر است،می‌تواند تا حد زیادی به این موضوع کمک کند.

دیگر خیلی از کارفرماها نمی‌توانند توقع داشته‌ باشند نیروهایشان با حقوق پایین کنار بیایند و کارکنان هم آنقدر فشار خرج زندگی روی دوششان سنگینی می‌کند که قادر نیستند با هر میزان حقوقی بسازند. جاب‌ویژن برای روشن شدن وضعیت بازار کار یک نظرسنجی از مخاطبان خود انجام داده که حدود ۴۰هزار نفر در آن شرکت کرده‌اند. هر کدام آنها گفته‌اند در چه شهری مشغول به کار هستند،در چه موقعیتی از نظر سطح شغلی قرار دارند و برای سال جدید چه میزان حقوق می‌خواهند.

*** میزان حقوق درخواستی کارکنان بر اساس ویژگی‌ها
زندگی تهرانی‌ها خرج بیشتری دارد و شاید به همین خاطر است که در تهران کارکنان حقوق بالاتری نسبت به دیگر شهرها درخواست می‌کنند.کارکنان تهرانی که در نظرسنجی جاب‌ویژن شرکت کرده‌‌اند،گفته‌اند به طور متوسط ماهی چهار میلیون و ۵۰۰هزار تومان درآمد داشتند و حقوق درخواستی آنها برای سال جدید شش میلیون تومان است و دلشان افزایش حقوق ۳۳درصدی می‌خواهد.

شرایط در شهرهای دیگر متفاوت است.کارکنان در شهرهای بزرگ مثل کرج، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز و اهواز می‌گویند سال گذشته حقوقشان به طور میانگین سه میلیون و ۵۰۰هزار تومان بوده و می‌خواهند این رقم برای سال ۱۴۰۰ به چهار میلیون و ۵۰۰هزار تومان برسد.در شهرهای کوچک کارکنان سال گذشته مثل شهرهای بزرگ سه میلیون و ۵۰۰هزار تومان حقوق می‌گرفتند اما برای سال جدید حقوق درخواستی‌شان بالاتر و چهار میلیون و ۶۰۰هزار تومان است.

*** توقع مردان برای دریافت حقوق بیشتر
نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد مردان نه تنها حقوق بالاتری نسبت به خانم‌ها دریافت می‌کنند، بلکه توقعشان هم بالاتر است.آنها در نظرسنجی اعلام کرده‌اند که سال ۹۹ میانگین حقوقشان چهارمیلیون و ۵۰۰هزار تومان بوده و می‌خواهند برای سال جدید با افزایش ۳۳درصدی، حقوقشان به شش میلیون تومان برسد.خانم‌ها قانع‌تر هستند.آنها گفته‌اند پارسال به طور میانگین سه میلیون و ۵۰۰هزار تومان حقوق می‌گرفتند و می‌خواهند حقوقشان برای سال جدید ۲۸درصد افزایش پیدا کند و به چهار میلیون و ۵۰۰هزار تومان برسد. یعنی رقمی که آقایان در سال ۹۹ می‌گرفتند.

*** تفاوت میزان حقوق درخواستی در یک شرکت
میزان حقوق همه کارکنان در یک شرکت طبیعتا یکسان نیست.کارمندان و کارکنان پایه که کمترین حقوق را می‌گیرند،اعلام کرده‌اند که سال ۹۹ میانگین دریافتی‌شان سه میلیون تومان بوده و انتظار دارند برای سال جدید حقوقشان با افزایش ۳۰درصدی به سه میلیون و ۹۰۰هزار تومان برسد.یعنی حقوقی که کارشناس‌ها در سال گذشته می‌گرفتند.

کارشناس‌ها هم انتظار دارند حقوقشان از سه میلیون و ۹۰۰هزار به چهار میلیون و ۹۰۰هزار تومان برسد و یک میلیون به حقوقشان اضافه شود.کارشناسان ارشد یعنی آنهایی که یک رده پایین‌تر از مدیران قرار دارند، می‌گویند پارسال به طور میانگین پنج میلیون و ۵۰۰هزار تومان حقوق می‌گرفتند و حقوق درخواستی‌شان برای سال جدید ۳۱درصد بالاتر و حدود هفت میلیون و ۲۰۰هزار تومان است.

مدیران و کسانی که بالاترین حقوق را در یک شرکت دریافت می‌کنند، به طور متوسط اعلام کرده‌اند پارسال هفت میلیون و ۴۰۰هزار تومان حقوق می‌گرفتند و انتظارشان از سال جدید، حقوق ۹میلیون و ۶۰۰هزار تومانی است.البته تفاوت حقوق بین مدیران بیشتر از این حرف‌هاست. مدیران ارشد در شرکت‌های بزرگ که بین ۲۵درصد بیشترین حقوق‌بگیران قرار دارند، گفته‌اند سال گذشته ماهی ۱۸میلیون حقوق می‌گرفتند و می‌خواهند این رقم برای سال جدید به ماهی ۲۴میلیون تومان برسد.

*** ادامه تحصیل؛ راز درآمد بالاتر
اگر ادامه تحصیل بدهید،ممکن است حقوقتان دو برابر شود.دیپلمه‌هایی که در نظرسنجی بازار کار شرکت‌ کرده‌اند،گفته‌اند پارسال به طور میانگین سه میلیون تومان حقوق می‌گرفتند و برای سال جدید انتظار دارند حقوقشان به چهار میلیون و ۱۰۰هزار تومان برسد.آنهایی که مدرک لیسانس دارند،به طور میانگین پارسال چهار میلیون تومان حقوق می‌گرفتند و اعلام کرده‌اند حقوق درخواستی‌شان در سال جدید به پنج میلیون و ۲۰۰هزار تومان برسد.

آنهایی که فوق‌‌لیسانس دارند و مقطع کارشناسی ارشد را به پایان رسانده‌اند،پارسال پنج میلیون تومان حقوق می‌گرفتند و امسال انتظار حقوق شش میلیون و ۳۰۰هزار تومانی دارند.آنهایی که مدرک دکترا دارند، بالاترین حقوق را می‌خواهند.آنها سال گذشته به طور میانگین شش میلیون و ۵۰۰هزار تومان حقوق می‌گرفتند و برای سال جدید انتظار دارند حقوقشان به هشت میلیون و ۴۰۰هزار تومان برسد. این رقم بیش از دو برابر حقوق درخواستی دیپلمه‌هاست.

*** اتحاد دانشگاه‌های سراسری و آزاد
احتمالا شما هم در زمان انتخاب رشته و دانشگاه به مدرکتان اهمیت زیادی می‌دادید اما نتیجه نظرسنجی بازار کار نشان می‌دهد تفاوتی بین فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های دولتی و آزاد از نظر حقوق دریافتی و درخواستی وجود ندارد.هر دو گروه گفته‌اند در سال ۹۹ به طور میانگین چهار میلیون و ۲۰۰هزار تومان حقوق می‌گرفتند و انتظار دارند در سال جدید دریافتی‌ آنها با رشد ۳۶درصدی به پنج میلیون و ۷۰۰هزار تومان برسد.

البته شرایط بازار کار فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های آزاد و دولتی کمی با دانشگاه‌های علمی‌کاربردی، پیام‌نور و غیرانتفاعی متفاوت است چراکه فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها گفته‌اند پارسال به طور میانگین چهار میلیون تومان حقوق می‌گرفتند و حقوق درخواستی آنها برای سال جدید پنج میلیون و ۲۰۰هزار تومان است.

*** پاداش سال‌ها زحمت کشیدن
اگر تازه‌کار هستید، نگران نباشید.شرایط همیشه به همین‌ شکل باقی نمی‌ماند و با افزایش سابقه‌تان حقوق بیشتری دریافت خواهید کرد. آنهایی که کمتر از دو سال است وارد بازار کار شده‌اند،می‌گویند سال ۹۹ سه میلیون تومان حقوق می‌گرفتند و انتظارشان برای سال جدید ماهی سه میلیون و ۹۰۰هزار تومان است.

زمانی که سابقه کار به دو تا پنج سال برسد، انتظار از حقوق دریافتی یک میلیون تومان بالاتر خواهد بود. چنین افرادی گفته‌اند پارسال سه میلیون و ۷۰۰هزار تومان حقوق می‌گرفتند و امسال می‌خواهند حقوقشان به چهار میلیون و ۹۰۰هزار تومان برسد. حقوق درخواستی کارکنان با سابقه پنج تا ۱۰سال میانگین شش میلیون و ۱۰۰هزار تومان و سابقه بالاتر از ۱۰سال میانگین هفت میلیون و ۵۰۰هزار تومان است. این رقم تقریبا دو برابر میانگین حقوق درخواستی افراد تازه‌کار است.

*** میزان حقوق درخواستی کارکنان برای هر شغل
شرکت‌کنندگان در نظرسنجی بازار کار جاب‌ویژن هرکدام در رشته کاری خودشان گفته‌اند چقدر حقوق می‌گرفتند و چه انتظاری از سال جدید دارند.در اینجا شرایط بازار کار برای کارشناس هر کدام از رشته‌ها بررسی شده و طبیعتا کارشناسان ارشد و مدیران حقوق بالاتر و کارمندان ساده و کارکنان پایه حقوق کمتری می‌گیرند.

*** وضعیت بازار کار مالی و حسابداری
آنهایی که در سطح کارشناس مشغول به امور مالی و حسابداری هستند،گفته‌اند پارسال به طور میانگین چهار میلیون تومان حقوق می‌گرفتند و برای سال جدید حقوق پنج میلیون و ۴۰۰هزار تومانی می‌خواهند.البته این ارقام مربوط به تهران است.در دیگر شهرهای بزرگ،کارشناس‌های مالی و حسابداری پارسال سه میلیون و ۷۰۰هزار تومان حقوق می‌گرفتند و امسال انتظار حقوق چهار میلیون و ۷۰۰هزار تومانی دارند.

*** وضعیت بازار کار فروش و بازاریابی
میانگین حقوق دریافتی یک کارشناس فروش و بازاریابی در شهر تهران پارسال چهار میلیون تومان بوده و برای سال جدید کارکنان این حوزه به دنبال حقوق پنج میلیون تومانی هستند. در شهرهای بزرگ حقوق کارشناسان فروش و بازاریابی پارسال سه میلیون و ۱۰۰هزار تومان بود و امسال حقوق درخواستی آنها به حدود چهار میلیون و ۲۰۰هزار تومان رسیده است.

*** وضعیت بازار کار مهندسی مکانیک
یک کارشناس مهندسی مکانیک در تهران پارسال به طور میانگین چهار میلیون تومان حقوق می‌گرفت. حقوق درخواستی مهندسان مکانیک در سطح کارشناس برای سال جدید پنج میلیون و ۵۰۰هزار تومان است.در شهرهای به غیر از تهران، یک مهندس مکانیک به طور میانگین چهار میلیون تومان حقوق می‌گرفت و برای امسال به دنبال حقوق پنج میلیون تومانی است.

*** وضعیت بازار کار مهندسی صنایع
مدیریت تولید، عملیات، پروژه یا به طور کلی کسانی که در قامت یک کارشناس مشاغل مرتبط با مهندسی صنایع فعالیت می‌کنند، پارسال در تهران به طور میانگین چهار میلیون تومان حقوق می‌گرفتند و حقوق درخواستی آنها برای سال جدید حدود پنج میلیون و ۳۰۰هزار تومان است. در دیگر شهرهای بزرگ حقوق مهندسی صنایع پارسال سه میلیون و ۵۰۰هزار تومان بود و امسال به طور میانگین به چهار میلیون و ۸۰۰هزار تومان رسیده است.

*** وضعیت بازار کار مهندسی برق
آنهایی که در حوزه مهندسی برق کار می‌کنند، امسال خیلی بیشتر از سال گذشته به دنبال حقوق بالاتر هستند. کارشناسان مهندسی برق در تهران پارسال چهار میلیون تومان حقوق می‌گرفتند و امسال دنبال حقوق پنج میلیون و ۶۰۰هزار تومانی هستند.در شهرهای بزرگ حقوق یک مهندس برق پارسال سه میلیون و ۵۰۰هزار تومان بوده و برای سال جدید مهندسان برق حقوق چهارمیلیون و ۶۰۰هزار تومانی می‌خواهند.

*** وضعیت بازار کار مهندسی عمران
اگر در حوزه مهندسی عمران مشغول به کار هستید باید بدانید کارشناسان عمران گفته‌اند پارسال به طور میانگین چهار میلیون و ۲۰۰هزار تومان حقوق می‌گرفتند و امسال حقوق درخواستی آنها پنج میلیون و ۶۰۰هزار تومان است.البته این ارقام مربوط به تهران است. در دیگر شهرهای بزرگ، کارشناس مهندسی عمران حدود سه میلیون و ۵۰۰هزار تومان حقوق می‌گرفته و برای سال جدید به دنبال حقوق چهار میلیون و ۸۰۰هزار تومانی است.

*** وضعیت بازار کار اداره منابع انسانی
کارکنان منابع انسانی از جمله گروه‌هایی هستند که حضور پرشوری در نظرسنجی بازار کار داشتند. آنها گفته‌اند حقوق یک کارشناس مشغول در این حوزه به طور میانگین چهار میلیون تومان بوده و برای سال جدید حقوق درخواستی حدود پنج میلیون و ۶۰۰هزار تومان است. البته این ارقام به شهر تهران مربوط می‌شود و در دیگر شهرهای بزرگ کاشناسان منابع انسانی پارسال سه میلیون و ۳۰۰هزار تومان حقوق می‌گرفتند و امسال به دنبال حقوق چهار میلیون و ۵۰۰هزار تومانی هستند.

*** وضعیت بازار کار روابط عمومی
کارشناسان پشتیبانی و روابط عمومی شرکت‌ها در تهران پارسال به حقوق سه میلیونی رضایت داده بودند اما امسال به دنبال حقوق چهار میلیون تومانی هستند.در دیگر شهرهای بزرگ میانگین حقوق کارشناسان روابط عمومی و پشتیبانی مشتریان پارسال میانگین دو میلیون و ۸۰۰هزار تومان بوده و امسال حقوق درخواستی این کارکنان به سه میلیون و ۶۰۰هزار تومان رسیده.این رقم یکی از پایین‌ترین شرایط شغلی در بین حوزه‌های کاری پرتقاضا به حساب می‌آید.

*** وضعیت بازار کار تدریس
آموزش و تدریس در تهران ماهانه سه میلیون تومان درآمد دارند. حقوق درخواستی افرادی که در این حوزه مشغول به کار هستند، برای سال جدید به طور میانگین سه میلیون و ۸۰۰هزار تومان است. در دیگر شهرهای بزرگ تدریس و آموزش درآمد دو میلیون و ۵۰۰هزار تومانی دارد و برای سال جدید مدرس‌ها به دنبال حقوق سه میلیون و ۳۰۰هزار تومانی هستند.

*** وضعیت بازار کار امور حقوقی
شرایط کار برای کارشناسان حقوقی به این شکل است که آنها در شهر تهران گفته‌اند به طور میانگین پارسال ماهی پنج میلیون و ۱۰۰هزار تومان حقوق می‌گرفتند و امسال انتظار افزایش ۴۰درصدی دارند و می‌خواهند حقوقشان به هفت میلیون و ۲۰۰هزار تومان برسد. در دیگر شهرها کارشناسان حقوقی انتظار کمتری دارند. آنها پارسال ماهی چهار میلیون تومان درآمد داشتند و امسال حقوق درخواستی آنها به طور میانگین پنج میلیون و ۳۰۰هزار تومان است.

کدخبر: ۳۸۷۵۸۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر