کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۹۴۹۷
تاریخ خبر:

راهنمای ساده خرید گوشت در ۳۰ثانیه

روزنامه هفت صبح | قبل از اینکه ۱۱۵هزار تومان برای شقه گوساله و ۱۴۰هزار تومان برای شقه گوسفندی هزینه کنید،بهتر است نکاتی را درباره تشخیص گوشت قرمز خوب و همچنین بهترین گوشت‌ها برای انواع غذا بدانید.

*** راه‌های تشخیص گوشت خوب
اولین قدم در خریداری گوشت قرمز توجه به مهر سازمان دامپزشکی است. قدیمی‌ها می‌گویند هر چقدر گوشت روشن‌تر باشد،بهتر است و راحت‌تر هضم می‌شود ولی این تصور درست نیست.مثلا گوشت گوساله جوان رنگ روشنی دارد ولی باید بدانید هضم این گوشت اصلا آسان نیست. اگر گوشت دارای رشته‌های عضلانی باشد، یعنی حیوان ذبح شده پیر بوده است.گوشت خوب به رنگ روشن زنده است و چربی آن سفید یا کمی زرد است.سختی گوشت هم می‌تواند معیاری برای خرید بهتر باشد.اگر گوشتی شل باشد یعنی باید به آن مشکوک باشید.
اصطلاحاتی که در قصابی‌ها می‌شنوید

روی تابلوی بزرگ موجود در قصابی‌ها اصطلاحاتی به چشم می‌خورد که به شکلی عجیب می‌تواند تازه‌کارها را گیج کند اما نگران نباشید چون پس از این معنی و مفهوم همه آنها کف دست‌تان است. شقه نصف بدن یک گوسفند، راسته گوشت دو طرف ستون فقرات، سردست یک‌سوم گوشت قسمت‌های گردن، دست جلو و دنده‌ها، کف‌دست گوشت یک تکه سینه و قلوه‌گاه، ماهیچه گوشت لخم بدون چربی عضلات، فیله گوشت پشت کمر و پشت جگر سفید، سیرابی شکمبه گوسفند و گاو و پاچه گوشت عضلات ساق پای حیوان است.

*** آنچه باید درباره خرید گوشت یخ‌زده و بسته‌بندی بدانید
قوانین فروش گوشت قرمز یخ‌زده کاملا خشک و بدون انعطاف است؛ پس از اینکه این گوشت در دمای منفی ۴۵درجه فریز شد، تا لحظه رسیدن به دست مصرف‌کننده نباید دمای محل نگهداری آن گرم‌تر از منفی ۱۸درجه برسد. گوشت بسته‌بندی شده که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌بینیم در حقیقت گوشت تازه هستند که می‌توان تا ۷۲ساعت آنها را در یخچال نگهداری کرد. تقلب در این نوع گوشت‌ها شیوه‌های مخصوص به خود را دارد. برای اینکه اسیر چنین شگردی نشوید، بهتر است گوشت‌های بسته‌بندی را از مارک‌ها و برندهای شناخته شده انتخاب کنید.

*** آنچه باید درباره خرید گوشت چرخ‌کرده بدانید
بیشتر مردم به گوشت‌های چرخ‌ کرده مشکوک هستند. وقتی شما قیمت یک کیلو گوشت چرخ‌ کرده را با یک کیلو گوشت معمولی مقایسه می‌کنید این شک کاملا بجا و درست است. از نظر فنی کارشناسان هم توصیه می‌کنند از خرید گوشت چرخ کرده در قصابی‌ها خود‌داری کنید مگر اینکه قصابی قابل اعتماد باشد و عملیات چرخ کردن گوشت را مقابل چشمان خودتان انجام دهد.

***‌ رازهایی درباره قطعه‌بندی گوشت گوسفند
گوشت شانه در حقیقت نیمه پایینی تنه گوسفند است. این برش بزرگ، جایگزین ارزان قیمتی برای ران است.می‌توان این قسمت را کباب کرد یا آن را در تکه‌های کوچک خرد شده داخل خورش پخت.گوشت اطراف گردن و صورت حیوان برای سوپ، آبگوشت،بیف همبرگر وکتلت مناسب است.

گوشت سردست برای انواع خورشت‌ها وگوشت ران برای ژیگو و رست بیف خوب است.گوشت راسته که اطراف ستون فقرات است را برای انواع کباب‌ها کنار بگذارید.استخوان قلم حیوان برای سوپ وآبگوشت و قسمت بالاتر بازو تا شانه برای انواع خوراک‌ها مانند تاس کباب مناسب است. گوشت دنده نازک و نرم و پرچرب است، ترد وخوش طعم است و برای آبگوشت و باقلا پلو انتخاب خوبی به حساب می‌آید.

ران و سردست شامل قلم ماهیچه‌های پا و دست و شانه است و برای تهیه خورش‌ها و باقلا پلو کاربرد دارد.از ماهیچه می‌توان در سوپ و آبگوشت استفاده کرد ولی برای تاس کباب هم خوب است. قلوه‌گاه سفت‌ترین قطعه لاشه بوده و برای تهیه حلیم یا هلیم بادمجان و آبگوشت و حلیم یا مخلوط چرخ کرده برای تهیه کباب کوبیده به کار می‌رود.

کدخبر: ۳۷۹۴۹۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر