کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۲۱۰۲
تاریخ خبر:

راهنمای دریافت وام پنج میلیونی تا پنج میلیاردی

روزنامه هفت صبح، گروه بازار|‌ بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور تا پایان بهار امسال سه‌هزار و ۷۰۷ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند که در مقایسه با سه ماه زمستان سال قبل، حدود پنج درصد رشد داشته است. تسهیلات قرض‌الحسنه ۹‌درصد از کل تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات اعتباری قرض‌الحسنه را تشکیل می‌دهد. همچنین در طول شش‌ ماهی که از ابلاغ بخشنامه پرداخت وام بدون ضامن می‌گذرد، ۱۳ بانک دولتی موفق شده‌اند رقمی معادل ۱۶‌هزار میلیارد تومان را به ۴۷۵‌هزار و ۴۴۸ متقاضی پرداخت کنند که سهم هر نفر به‌طور متوسط حدود ۳۳‌میلیون تومان است.

یک: وام خرید خانه؛ ۲۰۰ میلیون تا ۱٫۵ میلیارد
وام خرید مسکن هنوز مهمترین تسهیلات قابل پرداخت در نظام بانکی کشور به‌حساب می‌آید. حتی با اینکه بعضی‌ها مدام بحث قیمت مسکن در تهران را پیش می‌کشند و می‌گویند قدرت تسهیلات خرید مسکن افت کرده، بررسی‌ها نشان می‌دهد در شهرستان‌ها هنوز می‌توان روی وام خرید مسکن برای صاحبخانه شدن حساب باز کرد. سقف قابل پرداخت وام خرید مسکن به متقاضیان متاهل ساکن تهران، رقم ۴۸۰ میلیون تومان است. در کلانشهرها به زوج‌های جوان ۴۰۰‌میلیون تومان وام می‌دهند و در سایر شهرها که جمعیت‌شان زیر ۲۰۰‌هزار نفر است، ۳۲۰‌میلیون تومان وام خرید مسکن تعلق می‌گیرد.

مجردها هم می‌توانند برای دریافت وام خرید مسکن اقدام کنند. به مجردهای ساکن تهران، نفری ۲۸۰‌میلیون تومان وام پرداخت می‌شود. به مجردهایی که در کلانشهرها زندگی می‌‌کنند، برای خرید خانه ۲۴۰‌میلیون وام تعلق می‌گیرد و در شهرستان‌ها رقم وام خرید مسکن ۲۰۰‌میلیون تومان خواهد بود. سریع‌ترین راه دریافت تسهیلات خرید خانه از بانک مسکن، خرید اوراق تسهیلات از فرابورس است. بابت این کار در حال حاضر متاهل‌های ساکن تهران باید همان اول کار حدود ۱۳۰‌میلیون تومان پول خرج کنند.

هزینه خرید اوراق تسه در کلانشهرها برای متقاضیان متاهل و مجرد به‌ترتیب ۸۶‌میلیون و ۴۰۰‌هزار تومان و ۴۳‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان است. بازپرداخت وام خرید مسکن حدود ۱۲‌سال زمان می‌برد و سود تسهیلات آن را با نرخ ۱۷.۵‌درصد محاسبه می‌کنند. با این حساب زوج ساکن تهران قبل از اقدام برای خرید اوراق تسهیلات مسکن و دریافت وام ۴۸۰‌میلیون تومانی خرید خانه، باید استطاعت پرداخت اقساط حدود هشت میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان در هر ماه را داشته باشد.

بانک سامان هم وامی با عنوان وام خرید مسکن با رقم حداقل ۵۰۰‌میلیون تا حداکثر ۱٫۵‌میلیارد تومان پرداخت می‌کند. اگر قصد خرید مسکن یا تعویض منزل مسکونی خود را دارید، می‌توانید حداکثر تا ۵۰‌درصد ارزش ملک خریداری‌شده را از بانک وام دریافت کنید. سقف وام در تهران قابل پرداخت است. در کلانشهرها رقم وام مسکن بانک سامان ۷۵۰‌میلیون تومان و در شهرستان‌ها حداکثر ۵۰۰ میلیون تومان است. برای گرفتن این وام، علاوه بر داشتن حساب و سپرده در بانک سامان و همچنین داشتن سند ملک به‌عنوان ضامن، باید بین سه تا شش ماه میانگین حساب داشته باشید.

بعد از دریافت وام، ۱۵‌درصد از مبلغ وام نزد بانک مسدود می‌شود. این وام سود ۱۸‌درصدی دارد. علاوه بر سود ۱۸‌درصد تسهیلات، سه‌درصد بیمه نظارت و سه‌درصد سود ریسک اعتباری نیز شامل این تسهیلات می‌شود. در واقع سود واقعی تسهیلات خرید مسکن بانک سامان ۲۴‌درصد خواهد بود. هزینه‌های جانبی دریافت این وام نیز، حدود ۴۹‌میلیون و ۷۰۵ هزار تومان شامل بیمه، تشکیل پرونده و حق کارشناسی است.

‌دو: وام فوری خرید کالا؛ ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون
وام فوری خرید کالا در شرایط خاص و ظرف مدت دو یا چهار روز کاری پرداخت می‌شود. بانک ملی از‌جمله بانک‌هایی است که نسبت به پرداخت وام فوری اقدام می‌کند. برای دریافت این وام نیاز است ابتدا، یک حساب قرض‌الحسنه باز کنید و سپس درخواست خود را ارائه دهید. اگر رتبه اعتباری خوبی داشته باشید، می‌توانید با یک ضامن به‌راحتی ۵۰ میلیون تومان وام فوری بگیرید. حداکثر مبلغ وام ۲۰۰‌میلیون تومان است که برای دریافت آن باید سه ضامن داشته باشید.

ضامن‌ها نباید دارای چک برگشتی و قسط معوق باشند. این وام در قالب کارت اعتباری داده می‌شود و متقاضی باید یک درصد از مبلغ وام را که هزینه آبونمان سالانه است، به بانک بدهد. همچنین ۱۰‌درصد از مبلغ وام، نزد بانک مسدود می‌شود. حداکثر زمان بازپرداخت وام فوری بانک ملی ۶۰ ماه به همراه سود ۱۸درصدی است. اگر وام‌گیرنده حداکثر مبلغ وام (۲۰۰ میلیون تومان) را دریافت کند، باید هر ماه حدود پنج میلیون و ۸۰ هزار تومان قسط پرداخت کند.

بانک کارآفرین هم در قالب طرح صبا تا سقف ۲۰۰‌میلیون تومان وام فوری به متقاضیان پرداخت می‌کند. وام‌گیرنده باید نرخ سودی ۲۴درصدی را بسته به مبلغ وام دریافتی، ظرف مدت حداکثر ۶۰‌ماه پرداخت کند. هر قسط وام ۲۰۰‌میلیونی، با سررسید بازپرداخت ۶۰‌ماهه، پنج میلیون و ۷۵۰هزار تومان خواهد بود. در نتیجه کل مبلغ بازپرداخت در پایان سررسید، به بیش از ۳۴۶‌میلیون و ۱۷۵‌هزار تومان خواهد رسید. متقاضی، برای دریافت این وام تا سقف ۶۰‌میلیون تومان، نیاز به دو ضامن رسمی دارد. بانک کارآفرین برای تضمین وام‌های بیش از ۶۰‌میلیون تومان نیز، سند ملک دریافت می‌کند.

سه: وام ازدواج؛ ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون
رقم قابل پرداخت وام ازدواج در سال ۱۴۰۱ برای زوج‌های جوان حداقل ۱۲۰‌میلیون تومان و حداکثر ۱۵۰‌میلیون تومان به‌ازای هر نفر است. در ابلاغیه بانک مرکزی شرایط دریافت وام ازدواج در سال ۱۴۰۱ کمی تسهیل شده است و بانک‌ها مکلف شده‌اند مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، حداکثر با اخذ سفته از متقاضی یا یک ضامن معتبر به پرداخت تسهیلات اقدام کنند. طبق قانون تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از تاریخ اول فروردین سال ۱۳۹۷ بوده است، ۱۲۰‌میلیون تومان و با دوره بازپرداخت ۱۰‌ساله درنظر می‌گیرند.

همچنین تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای مردان زیر ۲۵‌سال و زنان زیر ۲۳‌سال، رقم ۱۵۰‌میلیون تومان خواهد بود.
داشتن تابعیت ایرانی، کارت ملی و کدپستی محل سکونت، از شرایط عمومی دریافت وام ازدواج است. تاریخ عقد متقاضی باید بعد از روز اول فروردین ۱۳۹۷ باشد و هر ایرانی تنها یک‌بار می‌تواند از تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج استفاده کند. این تسهیلات با کارمزد چهار درصد و بازپرداخت ۱۰‌ساله داده می‌شود و اقساط آن تقریبا یک میلیون تومان در ماه است. ضمانت‌های مورد قبول بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات ازدواج سال ۱۴۰۱، از طریق اعتبارسنجی، سفته و یک ضامن معتبر است.

چهار: وام مستاجران؛ ۴۰ تا ۱۰۰ میلیون
تسهیلات ودیعه مسکن سال ۱۴۰۱ یا همان وام مستاجران، در تهران رقم ۱۰۰‌میلیون تومان است. در سایر کلانشهر‌ها که شامل کرج، قم، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز، اهواز می‌شود، رقم تسهیلات قابل‌پرداخت به مستاجران ۷۰‌میلیون تومان خواهد بود. مستاجران سایر شهر‌ها و شهرستان‌ها امسال از بانک ۴۰‌میلیون تومان وام دریافت می‌کنند. امسال برای نظارت بر پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن مستاجران و جلوگیری از شانه خالی‌کردن بانک‌ها از پرداخت وام، برای هر بانک سهمیه‌ای در نظر گرفته شده است. اما میزان این سهمیه‌ها الزاما به‌معنای شانس بیشتر برای دریافت تسهیلات نخواهد بود.

مدت بازپرداخت تسهیلات ودیعه مسکن مستاجران پنج سال خواهد بود. پیش از این، نرخ سود وام مستاجران ۱۸‌درصد ذکر شده بود که به‌تازگی اعلام کردند، با پنج درصد کاهش، نرخ سود به ۱۳‌درصد می‌رسد. با نرخ سود ۱۳‌درصد، مبلغ اقساط ماهانه تسهیلات ۱۰۰‌میلیون تومانی برای مستاجران تهرانی به دو میلیون و ۲۷۵ هزار تومان می‌رسد. مستاجران ساکن کلانشهر‌ها که موفق به دریافت تسهیلات ودیعه ۷۰‌میلیون تومانی می‌شوند باید خودشان را برای پرداخت اقساط یک میلیون و ۵۹۲ هزار تومانی در ماه آماده کنند. کسی که تسهیلات ۴۰‌میلیون تومانی دریافت می‌کند و در سایر شهر‌های کشور ساکن است، ماهانه ۹۱۰ هزار تومان قسط پرداخت خواهد کرد.

پنج: تسهیلات بافت فرسوده بانک مسکن؛ ۴۰ تا ۱۳۰ میلیون
تسهیلات بافت فرسوده بانک مسکن، تا سقف ۱۳۰‌میلیون قابل‌پرداخت است و کمترین میزان آن ۴۰‌میلیون است. اگر با قرارداد عاملیت وام دریافت کنید، حداکثر ۵۰‌میلیون تومان دست‌تان را می‌گیرد. با خرید اوراق ممتاز امکان پرداخت ۱۳۰‌میلیون تومان فراهم می‌شود و از محل بدون سپرده نیز حداکثر ۱۲۰‌میلیون تومان قابل پرداخت است. برای دریافت وام بافت فرسوده بانک مسکن باید از سند ملک برای ضمانت استفاده کرد. دریافت این وام همچنین نیاز به افتتاح سپرده قرض‌الحسنه دارد.

در اولین قدم، باید معرفی‌نامه از طرف شرکت بازآفرینی شهری یا اداره راه‌و‌شهرسازی فراهم کنید. حداکثر زمان بازپرداخت وام بافت فرسوده ۳۰‌ماه است. اگر وام شما سود ۹‌درصدی و ۳۰‌ماه زمان برای بازپرداخت داشته باشد، باید ماهانه مبلغ یک میلیون و ۸۶۷ هزار و ۵۰۰ تومان قسط بدهید. برای وام با سود ۱۶‌درصد و ۳۰‌ماه زمان بازپرداخت با سقف ۱۳۰میلیون تومان، رقم اقساط به پنج میلیون و ۲۸۶ هزار تومان می‌رسد. برای سود ۱۸درصد و مهلت بازپرداخت ۳۰‌ماهه در حالتی‌که سقف قابل پرداخت وام ۱۲۰میلیون تومان باشد، باید ماهی دو میلیون و ۹۹۰ هزار تومان قسط پرداخت کرد. هزینه جانبی دریافت وام بافت فرسوده حداکثر ۷۸۵‌هزار تومان برآورد می‌شود که شامل تشکیل پرونده و حق کارشناسی ملک است. البته این هزینه بنابر سقف وام دریافتی تغییر می‌کند.

شش: وام نقدی؛ ۱۰ تا ۴۰۰ میلیون
بانک‌های مختلف نسبت به پرداخت تسهیلات نقدی با شرایط متفاوت به مشتریان خود اقدام می‌کنند. به‌عنوان مثال بانک ایران‌زمین در قالب طرح انتخاب، وام نقدی پرداخت می‌کند. در این طرح، متقاضی وام در ابتدا سپرده قرض‌الحسنه افتتاح می‌کند و حداقل سه ماه دارای میانگین حساب می‌شود. سپس مشتریان می‌توانند به میزان دو‌برابر موجودی حسابشان و تا سقف ۱۰۰‌میلیون تومان وام بگیرند. حداقل سپرده‌گذاری متقاضی وام در این طرح، پنج میلیون تومان است. به‌عبارت دیگر، حداقل مبلغ این وام ۱۰‌میلیون تومان است. سود این تسهیلات بر‌اساس دوره بازپرداخت و خواب سپرده بین ۱۰ تا ۱۸‌درصد است.

حداقل زمان بازپرداخت هم ۱۲‌ماه و حداکثر آن ۲۴‌ماه است. به این ترتیب هر قسط وام ۱۰۰ میلیون تومانی، با دوره بازپرداخت ۱۲‌ماهه و سود ۱۰‌درصد معادل هشت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد بود. بنابراین کل مبلغ بازپرداخت وام گیرنده به بانک، به ۱۰۵ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان می‌رسد. به‌علاوه وام‌گیرنده باید مبلغ ۱۰۰‌هزار تومان به‌عنوان هزینه‌های جانبی پرداخت وام، به بانک پرداخت کند. همچنین به‌ازای دریافت هر ۲۰‌میلیون تومان از بانک، یک ضامن رسمی باید بازپرداخت این وام را ضمانت کند. به‌عبارت دیگر، متقاضی برای دریافت وام ۱۰۰‌میلیون تومانی، به پنج ضامن نیاز دارد.

دریافت وام نقدی طرح تندیس بانک کارآفرین، برخلاف بانک ایران‌زمین نیازی به ضامن رسمی ندارد و این وام به پشتوانه سپرده پرداخت می‌شود. بانک کارآفرین تا ۹۰‌درصد میزان سپرده و تا سقف ۴۰۰‌میلیون تومان به متقاضیان وام پرداخت می‌کند. یعنی متقاضی وام ۴۰۰‌میلیون تومانی باید حدود ۴۴۵‌میلیون تومان در بانک کارآفرین سپرده‌گذاری کند. سود این تسهیلات پنج‌درصد است. اما وام‌گیرنده از سپرده‌گذاری خود سودی هشت درصدی دریافت می‌کند. حداکثر مدت ‌زمان بازپرداخت اقساط تسهیلات تندیس بانک کارآفرین نیز، ۲۴‌ماه تعیین‌ شده است. حداقل مانده این سپرده ۲۵‌میلیون تومان است. یعنی حداقل میزان وام دریافتی، حدود ۲۲‌میلیون تومان خواهد بود.

هفت: وام فوری تولیدکنندگان؛ یک تا پنج میلیارد
بانک ملی به تولیدکنندگان متقاضی دریافت وام‌ فوری، تا سقف پنج میلیارد تومان تسهیلات اعطا می‌کند. سقف این وام برای تولیدکنندگان دارای پروانه جواز کسب، پنج میلیارد تومان، پزشکان، مهندسان، وکلا، قضات، اعضای هیات علمی دانشگاه، مدیران ارشد شرکت‌های خصوصی و دولتی، دو میلیارد تومان و برای سایر مشاغل، یک میلیارد تومان است. نرخ سود این وام ۱۷‌درصد و زمان بازپرداخت آن ۶۰‌ماهه است.

بنابراین متقاضیان وام پنج میلیاردی، ماهانه قسطی معادل ۱۲۴ میلیون تومان پرداخت خواهند کرد. به این ترتیب مجموع بازپرداخت متقاضی به بانک، معادل هفت میلیارد و ۴۵۵ میلیون تومان خواهد شد. البته پرداخت هزینه‌های جانبی این وام که معادل ۱۰۰‌هزار تومان است هم بر‌عهده مشتری است. متقاضیان این وام برای ضمانت بازپرداخت آن، باید سپرده‌ای بلندمدت در بانک ملی افتتاح کنند. این سپرده که سودی ۱۸‌درصدی را به مشتری پرداخت می‌کند، تا زمان تسویه کامل، مسدود می‌شود. لازم به ذکر است که وام‌گیرنده نباید به بانک بدهکار یا دارای چک برگشتی باشد.

وام‌هایی که ممکن است در آینده پرداخت شوند

هشت: وام ۱۵۰ میلیونی سربازی
وام سربازی پارسال تصویب شد اما مشکلاتی در مسیر پرداخت آن به‌وجود آمد. با این حال امسال دوباره قول داده‌اند این وام پرداخت شود و مبلغ آن را هم افزایش داده‌اند. فرمانده قرارگاه مهارت‌آموزی ستاد کل نیروهای مسلح گفته مبلغ وام سربازی به ۱۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند. وام قرار است به‌صورت قرض‌الحسنه پرداخت شود و با توجه به کارمزد دو تا چهار درصدی نه سود زیادی خواهد داشت و نه رقم اقساط آن بالا خواهد رفت. هنوز جزئیات مدت‌ زمان بازپرداخت وام سربازی و اقساط آن اعلام نشده است. تنها افرادی مشمول این وام می‌شوند که دوره‌های مهارت‌آموزی را طی کرده باشند.

۹ : وام ازدواج دهه شصتی‌ها
انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور هفته گذشته از ارائه تسهیلات ازدواج برای دهه شصتی‌ها خبر داد. سال گذشته این طرح برای روستائیان اجرا شد، چون در روستاها تجرد دو‌برابر بود. احتمالا امسال این طرح در شهرها نیز اجرا خواهد شد. سال گذشته افرادی که از آغاز هفته روستا و عشایر (۱۵‌مهر ۱۴۰۰) تا پایان سال ۱۴۰۰ ازدواج کردند، جمعا ۱۰۰ میلیون (نفری ۵۰ میلیون) تسهیلات گرفتند اما با توجه به اینکه فعلا نه جزئیات وام ویژه دهه شصتی‌ها اعلام شده و نه حتی کلیات و اعتبارات آن تصویب شده، تنها می‌توان بر‌اساس گفته‌ها و شنیده‌ها قضاوت کرد و در حالت خوشبینانه فرض کرد در صورت تحقق وعده معاون رئیس‌جمهوری، یک زوج دهه شصتی علاوه بر ۲۴۰ میلیون تومان وام ازدواج معمول، مشمول دریافت ۱۰۰ میلیون وام اضافی ویژه متولدان دهه ۶۰ شود و در مجموع ۳۴۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کند.

۱۰: وام ودیعه مسکن فرزند سوم
ثبت‌نام وام ودیعه مسکن ۲۰۰ میلیون تومانی متقاضیان صاحب فرزند سوم فاقد مسکن، در شش بانک انجام می‌شود. این تسهیلات در قانون بودجه ۱۴۰۱ دیده شده و مختص خانواده‌هایی است که فرزند سوم آنها از سال ۱۳۹۹ به‌بعد متولد شده‌اند و البته فاقد مسکن هستند. بخشنامه بانک مرکزی فقط به شش بانک مسکن، کشاورزی، توسعه تعاون، صادرات، تجارت و پست‌بانک ابلاغ شده است.

۱۱: تسهیلات فرزندآوری
پدرانی که فرزند آنها متولد تاریخ اول فروردین ۱۴۰۰ به‌بعد است، طبق قانون حداکثر تا دو سال پس از تاریخ تولد فرزند می‌توانند نسبت به ثبت‌نام در سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند اقدام کنند. پرداخت این تسهیلات به پدر، یک‌بار برای هر فرزند متولد شده امکان‌پذیر است. متقاضیان باید ابتدا در سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری ثبت‌نام کنند. مبلغ این تسهیلات به‌ازای فرزند اول، ۲۰‌میلیون تومان و به‌ازای فرزند دوم، ۴۰‌میلیون تومان و به‌ازای فرزند سوم، ۶۰‌میلیون تومان و به‌‌ازای فرزند چهارم، ۸۰‌میلیون تومان و به‌ازای فرزند پنج به‌بعد، ۱۰۰‌میلیون تومان است. کارمزد تسهیلات فرزندآوری حداکثر چهار درصد به‌صورت سالانه است و پرداخت آن مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، با اخذ سفته از متقاضی یا یک ضامن معتبر است. تسهیلات فرزند به افرادی تعلق می‌گیرد که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند، بالای ۲.۵ نباشد.

کدخبر: ۴۷۲۱۰۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر