کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۱۷۶۷
تاریخ خبر:

راهنمای خرید تلویزیون با اعمال شاقه

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | ‌خرید تلویزیون حداقل ۱۰میلیون تومان بودجه لازم دارد. با بودجه‌های کمتر می‌توان تلویزیون پیدا کرد اما این مدل‌ها یا خیلی کوچک هستند یا کیفیت تصویر پایینی دارند یا رابط هوشمند ندارند. هر کدام از این موارد می‌تواند تاثیر زیادی در انتخاب بهترین تلویزیون بگذارد. هرچند در حال حاضر تنوع تلویزیون‌های موجود در بازار لوازم خانگی آنقدری بالا نیست که انتخاب را برای مشتری سخت کند.

برای همین است که می‌گوییم برای خرید یک تلویزیون خوب حداقل ۱۰میلیون تومان بودجه لازم دارید. این قیمت‌ها سقف ندارد. مثلا ممکن است با گشتن بین مدل‌های مختلف، با یک تلویزیون ۱۹۰میلیون تومانی مواجه شوید! تلویزیونی که خرید آن به اندازه یک سمند ال‌ایکس بودجه لازم دارد. در بازار کم‌تنوع تلویزیون، پیدا کردن خیلی از مدل‌ها چندان کار ساده‌ای نیست.

مثلا پیدا کردن تلویزیون خمیده حالا تبدیل به یک ماموریت غیرممکن شده. چراکه برندهای ایرانی چنین تلویزیون‌هایی به بازار عرضه نکرده‌اند و صرفا باقی‌مانده محصولات برندهای کره‌ای در ایران این ویژگی را دارند. یکی از برندها دو مدل تلویزیون QLED روانه بازار کرده و تلویزیون OLED محدود به محصولات ال‌جی است. در شرایطی فعلی تنها می‌توانیم برای ابعاد تلویزیون، کیفیت تصویر ۴K یا Full HD و رابط هوشمند حق انتخاب داشته باشیم.

*** قیمت انواع تلویزیون‌های ۴K
باکیفیت‌ترین انواع تلویزیون‌های موجود در بازار از نظر وضوح تصویر، تلویزیون‌های ۴K هستند. کیفیت تصویر در تلویزیون‌های ۴K چهار برابر تلویزیون‌های Full HD یا همان تمام اچ‌دی است و رزولوشن آنها ۲۱۶۰ در ۳۸۴۰ پیکسل است. فناوری ۴K صرفا در تلویزیون‌های بزرگ‌تر از ۴۹ یا ۵۰ اینچ به کار گرفته می‌شود و بعید است تلویزیون‌های ۳۲ یا ۴۳اینچی با کیفیت تصویر ۴K پیدا کنید.

چراکه در ابعاد کوچک این تلویزیون‌ها تصاویر Full HD هم کیفیت خوبی دارند. هرچند تلویزیون‌های ۴۳اینچی ال‌جی و سامسونگ هم با کیفیت ۴K عرضه شده‌اند. قیمت آنها در محدوده ۱۵ تا ۱۸میلیون تومان است. تلویزیون‌های ۴۹اینچی ۴K برندهای داخلی در بازار حداقل ۹میلیون تومان قیمت دارد و نهایتا به ۱۱میلیون تومان می‌رسد اما تلویزیون‌های ۴۹اینچ ۴K ال‌جی و سامسونگ حداقل ۲۰میلیون تومان قیمت دارند. طبیعتا هرچه ابعاد صفحه بزرگ‌تر شود، قیمت تلویزیون هم بالاتر می‌رود.

برای مثال تلویزیون‌های ۵۵اینچی که بیشترین طرفدار را در بازار دارند، با کیفیت تصویر ۴K بین ۱۱ تا ۱۳میلیون تومان فروخته می‌شوند و قیمت مدل‌های کره‌ای از ۲۵میلیون تومان شروع می‌شود و در برخی موارد به ۴۰میلیون تومان می‌رسد. تلویزیون‌های ۴K با ابعاد ۶۵اینچ از برندهای ایرانی حداقل ۱۷میلیون تومان قیمت دارند و پیدا کردنشان چندان کار راحتی نیست.

مدل‌های خارجی سخت‌تر از آنها در بازار پیدا می‌شوند و قیمت‌شان حداقل ۴۰میلیون تومان است. بزرگ‌ترین‌ تلویزیون‌های موجود در بازار ۷۵اینچی هستند و برندهای ایرانی این تلویزیون‌های ۴K را بین ۳۰ تا ۳۵میلیون تومان می‌فروشند. این تلویزیون‌ها در حال حاضر گران‌تر مدل‌های ایرانی موجود در بازار هستند. مدل‌های کره‌ای تلویزیون ۷۵اینچی ۴K حداقل ۸۰میلیون تومان قیمت دارند و بعضا قیمت آنها به ۱۸۵میلیون تومان می‌رسد.

*** قیمت انواع تلویزیون‌های Full HD
تلویزیون‌های Full HD رزولوشن ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ دارند. بزرگ‌ترین تلویزیون‌هایی که با این کیفیت تصویر به بازار عرضه شده‌اند، ۵۵اینچی هستند و بعید است بتوان تلویزیون بزرگ‌تر از Full HD پیدا کرد. چراکه کیفیت پایین تصویر در تلویزیون‌های بزرگ بیشتر به چشم می‌آید. برای همین برندهای کره‌های این نوع تلویزیون‌ها را نهایتا در ابعاد ۴۹اینچی تولید می‌کنند و برای انواع بزرگ‌تر از کیفیت تصویر ۴K استفاده می‌کنند. قیمت این سری تلویزیون‌ها حداقل پنج میلیون و ۶۰۰هزار تومان است که مربوط به یک تلویزیون ۴۰اینچی است.

قیمت تلویزیون‌های ۴۳اینچی با کیفیت Full HD از شش میلیون تومان شروع می‌شود و به هفت میلیون و ۵۰۰هزار تومان می‌رسد. این تلویزیون‌ها حدود سه میلیون تومان از مدل‌های مشابه ۴K ارزان‌تر هستند. تلویزیون‌های ۴۳اینچی با کیفیت Full HD برندهای خارجی در محدوده ۱۲میلیون تومان فروخته می‌شوند. مدل‌های ۴۹اینچی تلویزیون‌های Full HD برندهای ایرانی از حدود هشت میلیون تومان شروع می‌شود و گران‌ترین‌شان ۱۰میلیون تومان قیمت دارد.

قیمت همین مدل تلویزیون‌های ۴۹اینچی Full HD از برندهای کره‌ای بعضا به ۲۰میلیون تومان می‌رسد و دو برابر گران‌ترین مدل‌های داخلی قیمت دارند. بزرگ‌ترین تلویزیون‌ها با کیفیت تصویر Full HD ابعاد ۵۵اینچی دارند. این تلویزیون‌ها به سختی در بازار پیدا می‌شوند و مشتری چندانی ندارند چراکه این کیفیت تصویر برای ابعاد ۵۵اینچی خیلی پایین به نظر می‌رسد. تلویزیون‌های ۵۵اینچی Full HD در محدوده ۱۰ تا ۱۱میلیون تومان فروخته می‌شوند.

*** قیمت انواع تلویزیون‌های HD
کوچک‌ترین تلویزیون‌ها با ابعاد ۲۴ و ۳۲اینچی که عموما به درد محیط‌های کوچک می‌خورد، عموما کیفیت تصویر HD دارند. رزولوشن آنها ۷۲۰ در ۱۲۸۰ است و در حال حاضر پایین‌‌ترین کیفیت تصویر در بین تلویزیون‌ها به حساب می‌آید. برای همین قیمت این مدل‌ها بسیار پایین است و برای کسانی که به فکر خرید تلویزیون با کمترین هزینه هستند، می‌تواند یکی از گزینه‌ها باشد. مدل‌های ۳۲اینچی این تلویزیون‌ها حدود سه تا چهار میلیون تومان و مدل‌های کوچک‌تر ۲۴اینچی، حدود دو تا سه میلیون تومان قیمت دارند.

*** قیمت انواع تلویزیون‌های خمیده
برندهای کره‌ای قبل خروج‌شان از بازار لوازم خانگی ایران، یادگاری به نام تلویزیون‌های خمیده از خودشان به جا گذاشتند. برندهای ایرانی هنوز سراغ این مدل تلویزیون‌ها نرفته‌اند و برای همین پیدا کردن‌شان در بازار لوازم خانگی چندان کار ساده‌ای نیست. حتی اگر بتوانید بازماندگان ال‌جی و سامسونگ را پیدا کنید، احتمالا هزینه زیادی برای خرید آنها باید بپردازید.

هرچند بعضی فروشگاه‌ها این تلویزیون‌ها را از طریق قاچاق وارد و می‌فروشند. ارزان‌ترین تلویزیون‌های خمیده در حال حاضر حداقل ۱۶میلیون تومان قیمت دارند. این قیمت مربوط به یک مدل تلویزیون ۴۹اینچی سامسونگ با کیفیت تصویر Full HD است که نسبت به نمونه مشابه تخت آن چهار میلیون تومان گران‌تر است. قیمت تلویزیون‌های خمیده ۵۵اینچی سامسونگ در برخی فروشگاه‌ها حداقل ۲۶میلیون تومان است و برای برخی مدل‌ها به ۳۶میلیون تومان می‌رسد.

این تلویزیون‌ها نسبت به مدل‌های مشابه تخت تقریبا هفت میلیون تومان گران‌تر هستند. این رقم، هزینه‌ای است که شما برای خمیده بودن صفحه نمایش‌تان پرداخت می‌کنید. بزرگ‌ترین‌ تلویزیون‌های خمیده که همچنان می‌توان بعد از گذشت دو سال از خروج برندهای کره‌ای، رد و نشان‌شان را در برخی فروشگاه‌ها پیدا کرد، ۶۵اینچی هستند و قیمت آنها از ۶۰میلیون تومان شروع می‌شود و به ۷۵میلیون تومان می‌رسد.

*** قیمت انواع تلویزیون ۵۵اینچ
پرطرفدارترین تلویزیون‌های موجود در بازار، انواع ۵۵اینچ هستند. اغلب مشتریان بازار لوازم خانگی بهترین گزینه را تلویزیون‌های ۵۵اینچی می‌دانند و از نظر آنها تلویزیون‌های کوچک‌تر ارزش خرید ندارد و تلویزیون‌های بزرگ‌تر بودجه خیلی بیشتری لازم دارند. قیمت این مدل تلویزیون‌ها از برندهای داخلی بین ۱۰ تا ۱۴میلیون تومان است و اگر بخواهید سراغ بازماندگان برندهای کره‌ای بروید، حداقل ۲۵میلیون تومان بودجه لازم دارید.

*** قیمت انواع تلویزیون‌های هوشمند
رابط هوشمند می‌تواند تلویزیون شما را به یک تبلت بزرگ اندرویدی تبدیل کند. تلویزیون‌های هوشمند قابلیت اتصال به اینترنت از طریق wifi دارند و با این کار می‌توانید اپلیکیشن‌های مخصوص تلویزیون را روی آنها نصب کنید. هوشمند بودن یک تلویزیون برای خیلی از خریداران قابلیت کلیدی محسوب می‌شود و به آن مثل یک مرز بین نسل امروزی تلویزیون‌ها و مدل‌های قدیمی نگاه می‌کنند.

چراکه اگر یک تلویزیون رابط هوشمند نداشته باشد، نمی‌توان از آنها انتظاری جز تماشای فیلم و اجرای فایل از روی فلش مموری و هارد اکسترنال داشت. رابط هوشمند به کاربر این امکان را می‌دهد تا با اتصال ماوس و کیبورد بی‌سیم، در تلویزیون خود وب‌گردی کند. هرچند حافظه پایین آنها، باعث شده چنین قابلیتی چندان کارایی نداشته باشد و صرفا برای تماشای فیلم از تلویزیون‌های اینترنتی به کمک‌تان خواهد آمد.

شاید همین موضوع باعث می‌شود بعضی مشتریان بازار لوازم خانگی قید هوشمند بودن تلویزیون را بزنند و با هزینه کمتر سراغ مدل‌های غیرهوشمند بروند. برای مثال در بین تلویزیون‌های ۴۳اینچی، ارزان‌ترین مدل‌های هوشمند حداقل هفت میلیون تومان قیمت دارند اما تلویزیون‌های غیرهوشمند را می‌توان با بودجه شش میلیون خرید. ارزان‌ترین تلویزیون‌های ۴۹ یا ۵۰ اینچی که رابط هوشمند ندارند حدود هشت میلیون تومان فروخته می‌شوند اما اگر بخواهید یک تلویزیون هوشمند در این ابعاد بخرید، باید بیشتر از ۹میلیون تومان بودجه کنار بگذارید.

در بین تلویزیون‌های ۵۵اینچی اختلاف تلویزیون‌های هوشمند و غیرهوشمند همچنان یک میلیون تومان است. طوری که ارزان‌ترین تلویزیون‌های ۵۵اینچی ۱۰میلیون تومان قیمت دارند و قیمت ارزان‌ترین مدل‌های هوشمند از ۱۱میلیون تومان شروع می‌شود. برای همین بعضا ترجیح می‌دهند به جای خرید یک تلویزیون هوشمند، سراغ مدل‌های غیرهوشمند بروند و با یک میلیون تومانی که صرفه‌جویی کرده‌اند یک اندرویدباکس بخرند و تلویزیون‌شان را هوشمند کنند.

*** قیمت انواع تلویزیون‌های QLED
تلویزیون‌های QLED از جدیدترین فناوری در تولید پنل‌ها استفاده می‌کنند. این مدل تلویزیون‌ها نسبت به انواع OLED رنگ واضح‌تری دارند و برای همین تصاویر واقعی‌تری را به نمایش می‌گذارند. خرید تلویزیون‌های QLED سامسونگ حداقل ۴۰میلیون تومان بودجه لازم دارد. این رقم مربوط به یک تلویزیون ۵۵اینچی است.

قیمت یک تلویزیون QLED در برخی موارد ممکن است به ۱۹۰میلیون تومان برسد که در حال حاضر یکی از گران‌ترین تلویزیون‌های موجود در بازار است. در بین ایرانی‌ها، تنها یکی از برندها دو مدل تلویزیون QLED روانه بازار کرده است. قیمت تلویزیون ۷۵اینچی QLED این برند ۳۳میلیون تومان است. مدل ۵۵اینچی این تلویزیون OLED در فروشگاه اصلی این برند ناموجود است و در دیگر فروشگاه‌ها هم نمی‌توان آن را پیدا کرد.

*** قیمت انواع تلویزیون‌های OLED
تلویزیون‌های OLED نسل جدیدتر پنل‌های LED هستند. اگر درباره تفاوت‌شان بپرسید، باید بگوییم پیکسل‌های تلویزیون OLED هر کدام به طور جداگانه روشن و خاموش می‌شوند و به طور مستقل رنگ مخصوص خودشان را دارد. این مورد باعث می‌شود کنتراست تصویر افزایش پیدا کند. همچنین تلویزیون‌های OLED پاسخگویی سریع‌تری نسبت به تلویزیون‌های LED دارند.

برای مثال موقع تماشای فوتبال وقتی توپ با سرعت زیاد حرکت می‌کند، در تلویزیون‌های LED تار می‌شود و در تلویزیون‌های OLED به وضوح قابل مشاهده است. این تلویزیون‌ها می‌توانند رنگ مشکی مطلق نشان دهند و این مورد امتیاز برتری آنها در برابر پنل‌های QLED است. در بازار ایران به سختی می‌توان تلویزیون OLED پیدا کرد و گزینه‌ها محدود به مدل‌های باقی‌مانده بعد از خروج برندهای کره‌ای است. تلویزیون‌های ۵۵اینچی OLED ال‌جی بین ۳۰ تا ۴۰میلیون تومان و تلویزیون‌های ۶۵اینچی OLED ال‌جی حداقل ۶۰میلیون تومان فروخته می‌شوند.

کدخبر: ۳۶۱۷۶۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر