کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۷۷۸۵
تاریخ خبر:

راهنمای خرید الحاقیه بیمه بدنه خودرو

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | قیمت خودرو مدام در حال افزایش است و در طول سال ممکن است میلیون‌ها تومان گران شود. این موضوع شامل حال خودرویی که داخل پارکینگ گذاشته‌اید یا با آن در شهر رفت و آمد می‌کنید هم می‌شود. در چنین شرایطی اگر خدایی نکرده تصادف کنید و از بیمه بدنه‌تان خسارت بخواهید، هزینه‌ها بر اساس قیمتی که در زمان صدور بیمه‌نامه اعلام کردید محاسبه خواهد شد. مثلا اگر سال پیش برای پراید ۴۰میلیونی بیمه بدنه خریده باشید، حالا ارزش آن احتمالا به ۶۰میلیون تومان رسیده و اگر به خودرو شما خسارتی وارد شود، شرکت بیمه ارزش ۴۰میلیون تومان را مبنای محاسبات خود قرار خواهد داد.

مگر اینکه در زمان خرید بیمه بدنه پوشش نوسان قیمت را هم خریداری کرده باشید. اگر اینطور باشد دیگر لازم نیست نگران فرمول‌های محاسبه خسارت باشید. در طرف مقابل اگر پوشش نوسان قیمت را در زمان صدور بیمه‌نامه فعال نکرده‌اید، هنوز فرصت دارید. بیمه مرکزی در ابلاغیه‌ای به شرکت‌های بیمه اعلام کرده تا در صورت تمایل مشتری، در ازای پرداخت مبلغی پوشش نوسان قیمت را به بیمه‌نامه‌های قبلی الحاق کنند. در این گزارش شرایط پوشش نوسان قیمت را در بیمه بدنه خودروها بررسی کردیم تا ببینیم خرید این پوشش چقدر هزینه دارد و در طرف مقابل تا چه حد برایمان ضروری است.

*** پوشش نوسان قیمت چطور به کمک‌مان می‌آید؟
اگر سال‌ها پیش درباره پوشش نوسان قیمت در بیمه بدنه سوال می‌کردیم، اغلب می‌گفتند چنین پوششی زیاد به دردتان نخواهد خورد و صرفا پول اضافه است. حالا شرایط خیلی فرق کرده. ارزش خودروها در طول سال کلی افزایش پیدا می‌کند و این موضوع باعث شده پوشش نوسان قیمت در بیمه بدنه بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کند. مثلا اگر سال گذشته بیمه بدنه خریده‌اید و ارزش خودروتان را ۵۰میلیون تومان اعلام کردید، موقع محاسبه خسارت دیگر ارزش روز خودرو شما ملاک نخواهد بود و همان ارزش ۵۰میلیون تومانی اعلام شده در بیمه‌نامه مبنای محاسبه قرار می‌گیرد. در حالی که خودرو ۵۰میلیونی پارسال، حالا حداقل ۷۰میلیون تومان ارزش دارد.

پوشش نوسان قیمت در چنین مواقعی به کمکتان خواهد آمد. اگر در زمان خرید بیمه‌نامه، ارزش خودروتان را به نرخ واقعی اعلام کرده باشید و بیمه‌نامه‌تان پوشش نوسان قیمت داشته باشد، در صورتی که حادثه‌ای اتفاق بیفتد بیمه بدنه خسارت وارد شده را بر اساس قیمت روز خودرو محاسبه خواهد کرد. البته سقف پوشش نوسان قیمت در بیمه‌های مختلف متفاوت است. برخی شرکت‌ها نوسان قیمت را تا سقف ۲۵درصد پوشش می‌دهند و برخی دیگر سقف ۱۰۰درصدی برای پوشش نوسان قیمت در نظر می‌گیرند. اگر بیمه بدنه را بدون پوشش نوسان قیمت خریده باشید، حالا می‌توانید با پرداخت حق بیمه در حد ۲۰۰ تا ۷۰۰هزار تومان، این پوشش را به بیمه‌نامه خود اضافه کنید.

*** پوشش نوسان قیمت بیمه بدنه چقدر خرج دارد؟
بیمه مرکزی در ابلاغیه‌ای به شرکت‌های بیمه شرایط صدور الحاقیه پوشش نوسان قیمت را اعلام کرده است. در این ابلاغیه آمده هزینه لازم برای الحاق پوشش نوسان قیمت به میزان حداکثر ۲۵درصد نسبت به ارزش اعلام شده خودرو در بیمه‌نامه، ۱۵درصد حق بیمه پایه در نظر گرفته می‌شود. این یعنی اگر خودرو شما در زمان خرید بیمه‌نامه ۱۰۰میلیون تومان قیمت داشت، در صورت افزایش ارزش آن تا ۱۲۵میلیون تومان، خسارت بر اساس ارزش روز تعیین خواهد شد. از آنجا که حق بیمه پایه برای خودروهای چهار سیلندر یک میلیون و ۵۶۴هزار تومان است، هزینه خرید این الحاقیه ۲۳۴هزار تومان خواهد بود. البته پراید و پیکان حق بیمه پایه کمتر و یک میلیون و ۳۳۱هزار تومانی دارند و هزینه خرید پوشش نوسان قیمت برای آنها ۲۰۰هزار تومان محاسبه می‌شود.

به همین شکل پوشش نوسان قیمت تا سقف ۵۰درصد معادل ۲۵درصد حق بیمه پایه یعنی ۳۳۲هزار تومان برای پراید و پیکان و ۳۹۱هزار تومان برای بقیه خودروهای چهار سیلندر به بیمه‌نامه الحاق می‌شود. هزینه خرید پوشش نوسان قیمت تا سقف ۱۰۰درصد هم معادل ۴۰درصد حق بیمه پایه یعنی ۵۳۲هزار تومان برای پراید و پیکان و ۶۲۵هزار تومان برای بقیه خودروهای چهار سیلندر خواهد بود. اگر پوشش نوسان قیمت تا سقف ۱۰۰درصدی را بخرید، حتی با دو برابر شدن ارزش خودرو همچنان قیمت روز ماشینتان مبنای محاسبه خسارت بیمه بدنه خواهد بود. همچنین اگر خودرو بالای چهار سیلندر دارید، حق بیمه پایه برای شما یک میلیون و ۷۵۰هزار تومان خواهد بود و این یعنی هزینه پوشش نوسان قیمت تا سقف ۲۵درصد ۲۶۲هزار تومان، تا سقف ۵۰درصد ۴۳۷هزار تومان و تا سقف ۱۰۰درصد ۷۰۰هزار تومان در نظر گرفته می‌شود.

*** قیمت بیمه بدنه برای خودروهای ۵۰ تا ۲۰۰میلیونی
بیمه بدنه در شرکت‌های مختلف قیمت متفاوتی دارد و مثل بیمه شخص ثالث نیست که همه شرکت‌های بیمه صرفا یک قیمت را به شما پیشنهاد کنند. آنها پوشش‌های متفاوتی برای بیمه بدنه دارند. مثلا برخی پوشش نوسان قیمت را تا سقف ۲۵درصد در نظر می‌گیرند و برخی دیگر تا سقف ۱۰۰درصد. موارد اینچنینی می‌تواند در قیمت بیمه بدنه هر کدام از شرکت‌ها تاثیرگذار باشد. برای همین صرفا ارزان بودن بیمه بدنه یک شرکت نمی‌تواند ملاک مناسبی برای انتخاب باشد. توجه داشته باشید که این قیمت‌ها بدون احتساب تخفیف‌هایی مثل عدم خسارت بیمه شخص ثالث است و برای یک خودرو چهارسیلندر بدون سابقه بیمه محاسبه شده است.

*** قیمت بیمه بدنه خودروهای ۵۰میلیونی؛ ۶۲۰هزار تا ۱٫۱میلیون
خودروهای دست‌دوم عموما در محدوده ۵۰میلیون تومان قیمت دارند و اگر بخواهید برایشان بیمه بدنه بخرید، باید حداقل ۶۲۰هزار تومان هزینه کنید. این رقم پوشش نوسان قیمت را هم در کنار بقیه پوشش‌ها شامل می‌شود. بیمه تعاون یکی ارزان‌ترین‌ها است و برای یک سال بیمه بدنه خودرو شما، ۶۱۸هزار تومان حق بیمه دریافت می‌کند. بیمه دانا، سینا و کوثر با حق بیمه ۶۴۷هزار تومانی در رتبه دوم تا چهارم قرار دارند. حق بیمه بدنه خودرو ۵۰میلیونی در بیمه پارسیان ۶۸۷هزار تومان، آسیا ۷۱۱هزار تومان، ملت ۷۴۵هزار تومان و ما ۷۹۶هزار تومان است. شرکت‌های بیمه البرز، ایران و رازی گران‌ترین بیمه بدنه را دارند. طوری که بیمه البرز حق بیمه ۸۸۰هزار تومانی از مشتریان بیمه بدنه دریافت می‌کند. بیمه ایران یک میلیون و ۵۲هزار تومان حق بیمه می‌گیرد و رازی بیمه بدنه را یک میلیون و ۷۷هزار می‌فروشد.

*** قیمت بیمه بدنه خودروهای ۱۰۰میلیونی؛ یک تا ۱٫۸میلیون
اغلب خودروهای صفر یا مدل‌های جدید حدود ۱۰۰میلیون تومان قیمت دارند و خرید بیمه بدنه برای آنها حداقل یک میلیون خرج دارد. بیمه سینا ارزان‌تر از بقیه حساب می‌کند و حق بیمه خود را ۹۸۴هزار تومان در نظر می‌گیرد. پشت سر آن بیمه پارسیان ایستاده که حق بیمه یک میلیون و ۷۰هزار تومانی دریافت می‌کند. رتبه سوم هم در اختیار بیمه کوثر با حق بیمه یک میلیون و ۱۵۰هزار تومانی است. بیمه دانا و البرز هر کدام ۱۶۲ و ۱۶۷هزار تومان، تعاون یک میلیون و ۲۲۳هزار تومان، ملت یک میلیون و ۳۰۲هزار تومان و آسیا یک میلیون و ۴۲۲هزار تومان و ما یک میلیون و ۵۸۸هزار تومان حق بیمه می‌گیرند. نرخ حق بیمه بدنه ایران به یک میلیون و ۷۰۷هزار تومان می‌رسد و گران‌ترین بیمه بدنه متعلق به بیمه رازی با حق بیمه یک میلیون و ۸۰۶هزار تومانی است.

*** قیمت بیمه بدنه خودروهای ۱۵۰میلیونی؛ ۱٫۵ تا ۲٫۷میلیون تومان
بیمه بدنه برای خودروهای ۱۵۰میلیونی حداقل یک و نیم میلیون تومان هزینه دارد و بیمه سینا یکی از ارزان‌ترین بیمه‌ها را با حق بیمه یک میلیون و ۴۶۹هزار تومانی ارائه می‌کند. دو شرکت بیمه کوثر و پارسیان، با حق بیمه یک میلیون و ۵۱۱ و ۵۱۹هزار تومانی در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. هزینه خرید بیمه بدنه خودرو ۱۵۰میلیونی از بیمه دانا یک میلیون و ۷۳۹هزار تومان، البرز یک میلیون و ۷۴۸هزار تومان، تعاون یک میلیون و ۷۶۳هزار تومان، ما یک میلیون و ۸۸۰هزار تومان و ملت یک میلیون و ۹۲۸هزار تومان است. بیمه‌های آسیا، ایران و رازی در صدر گران‌ترین بیمه بدنه قرار دارند. بیمه آسیا حق بیمه را یک میلیون و ۹۸۱هزار تومان، بیمه ایران دو میلیون و ۱۰۰هزار تومان و بیمه رازی دو میلیون و ۶۹۲هزار تومان در نظر می‌گیرد.

*** قیمت بیمه بدنه خودروهای ۲۰۰میلیونی؛ ۱٫۸ تا ۳٫۶میلیون تومان
ارزان‌ترین خودروهای خارجی حدود ۲۰۰میلیون تومان قیمت دارند و خرید بیمه بدنه برای آنها حداقل یک میلیون و ۸۰۰هزار تومان خرج دارد. این رقم مربوط به بیمه کوثر است. بیمه سینا در رتبه دوم ارزان‌ترین‌ها قرار دارد و حق بیمه بدنه را یک میلیون و ۹۵۵هزار تومان در نظر می‌گیرد. بیمه پارسیان با حق بیمه یک میلیون و ۹۶۸هزار تومانی در مقام سوم ایستاده است. بیمه بدنه دانا دو میلیون و ۱۶۲هزار تومان، البرز دو میلیون و ۳۲۹هزار تومان، تعاون دو میلیون و ۳۴۰هزار تومان، ما دو میلیون و ۵۰۶هزار تومان و آسیا دو میلیون و ۵۳۱هزار تومان فروخته می‌شود. سه بیمه ملت، ایران و رازی در این زمینه گران‌ترین بیمه بدنه را دارند. بیمه ملت حق بیمه را دو میلیون و ۵۵۵هزار تومان، بیمه ایران دو میلیون و ۵۹۴هزار تومان و بیمه رازی سه میلیون و ۵۷۸هزار تومان در نظر می‌گیرد.

کدخبر: ۳۳۷۷۸۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر