کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۸۸۱۳
تاریخ خبر:

راهنمای خرید از تهران در تعطیلات نوروز

روزنامه هفت صبح، گروه بازار| ‌سفر به تهران از اغلب شهرهای کشور با هواپیما از ۸۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تمام می‌شود. اگر کسی بخواهد با قطار به پایتخت سفر کند باید به‌طور متوسط ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان پول بلیت بدهد. قیمت بلیت بیشتر اتوبوس‌ها زیر ۲۰۰ هزار تومان است. البته در مسیرهای شیراز و اهواز به تهران، قیمت می‌تواند چند هزار تومانی بیشتر از ۲۵۰ هزار تومان باشد. هزینه هر شب اقامت در هتل پنج ستاره چیزی بین سه تا پنج میلیون تومان خواهد بود.

اگر هتل چهار ستاره انتخاب کنید باید حدودا شبی دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کنید و هتل‌های کوچک سه و دو ستاره بین یک تا دو میلیون تومان برای هر شب قیمت دارند. همچنین با نزدیک ۹۰۰ هزار تومان می‌توانید به هتل سنتی بروید. شاید انتخابتان هاستل باشد که برای هر شب اقامت در آن باید ۵۰۰ هزار تومان پول پرداخت کنید. در پایتخت می‌توانید از بازار تجریش در شمال تهران و بازار بزرگ در جنوب تهران از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را پیدا کنید. البته هر منطقه بورس خرید خاصی دارد.

مثلا در خیابان قدیمی لاله‌زار می‌شود لوستر و آباژور خرید یا برای خرید وسایل شیشه‌ای به شوش رفت و پرده‌ها را از مولوی یا زرتشت خرید. برای ناهار یا شام رستوران‌های قدیمی مانند مسلم و نایب می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند. درصورتی که از پاساژگردی خوشتان بیاید می‌توانید به ایران‌مال یا بام‌لند در غرب تهران بروید و یا در شمال تهران از روشه و پالادیوم و ارگ دیدن کنید. هزینه تاکسی‌های اینترنتی از شمال تا جنوب تهران بسته به ترافیک و ساعت حرکت اغلب بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان است. در مسیرهای کوتاه‌تر می‌توان با ۵۰ هزار تومان هم سفر کرد.

‌بلیت سفر به تهران چقدر است؟
خرید بلیت سفر هوایی از اهواز به سمت تهران قبل از شروع تعطیلات نوروز حدود ۹۵۰ هزار تومان است. اما اگر بخواهید بعد از سال تحویل سفر کنید، باید برای چنین پروازی بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کنید. بلیت هواپیما از شیراز به تهران نزدیک به یک میلیون تومان است و این سفر یک ساعت و ۲۵دقیقه طول می‌کشد. کسانی که از مشهد به سمت تهران می‌آیند باید بین ۹۲۸ هزار تومان تا یک میلیون و ۳۰ هزار تومان هزینه کنند.

قیمت بلیت سفر هوایی از اصفهان به تهران یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و مسافران یک ساعت و ۵۰دقیقه در راه خواهند بود. اهالی بندرعباس برای رسیدن به پایتخت باید یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بپردازند و هزینه خرید بلیت از تبریز به تهران ۸۸۳ هزار تومان است. قیمت بلیت قطار از مشهد به سمت تهران از ۱۵۵ هزار تومان شروع می‌شود که مربوط به قطارهای اتوبوسی است. اگر بخواهید قطارهای سریع‌تر و لوکس‌تری سوار شوید ممکن است مجبور شوید تا ۷۲۰ هزار تومان هم هزینه کنید.

قیمت بلیت یزد به تهران برای قطار از ۱۲۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۱۳۰ هزار تومان بالا می‌رود. بلیت سفر ریلی از بندرعباس به تهران از ۲۳۱ هزار تومان تا ۴۷۵ هزار تومان است و مسافرانی که از تبریز با قطار به تهران می‌آیند باید نزدیک به ۲۰۰ هزار تومان برای بلیت هزینه کنند. قیمت بلیت قطار به سمت پایتخت از مقصد شیراز ۳۵۱ هزار تا ۳۶۰ هزار تومان تعیین شده و از مقصد اصفهان نزدیک به ۱۹۰ هزار تومان است.

کسانی که بخواهند از اهواز به سمت تهران بیایند باید بلیت خود را حوالی ۲۵۰ هزار تومان بخرند. بلیت اتوبوس از اصفهان تا تهران ۹۶ هزار تومان تا ۱۲۲ هزار تومان است. آنهایی که از تبریز راه می‌افتند و با اتوبوس به پایتخت می‌آیند بابت هر نفر باید بلیت را ۱۶۸ هزار تومان بخرند. بلیت اتوبوس شیراز به تهران ۲۵۲ هزار تومان است.

هزینه اقامت در تهران
هتل اسپیناس پالاس در تهران پنج ستاره است و اتاق‌های یک تخته و دو تخته را پنج میلیون و۱۰۰ برای هر شب اجاره می‌دهد. این هتل حوالی سعادت‌آباد تهران قرار دارد و به‌مرکز و شمال پایتخت نزدیک است. اگر بخواهید هتلی چهارستاره بروید، گزینه‌ای مانند رامتین در اطراف پارک ساعی وجود دارد که اتاق‌های دو تخته را دو میلیون و ۱۴۰ هزار تومان می‌گوید و قیمتی مشابه با هتل مشهور هما دارد. دسترسی هر دو این گزینه‌ها به ویژه در ایام نوروز که پایتخت خلوت‌تر است به مرکز شهر آسان است.

در بین سه ستاره‌ها، یک گزینه پامچال است که هزینه هر شب اقامت در آن یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تمام می‌شود. اگر بخواهید هتل آپارتمان بروید، باید شبی سه میلیون و ۴۶۰ هزار تومان پول بدهید. البته در هتل آپارتمان می‌توانید تا چهار نفر هم با همین پول اقامت داشته باشید. هتل سنتی پهلوان رزاز در خیابان امیرکبیر، شبی ۸۶۰ هزار تومان از مهمانانش دریافت می‌کند. بوتیک هتل نظامیه در میدان بهارستان که به بافت سنتی شهر نزدیک است و فاصله آن تا فرودگاه و ایستگاه اتوبوس و قطار بیش از نیم ساعت نمی‌شود، برای هر شب اقامت دو نفر سه میلیون و ۱۵۰ هزار تومان پول می‌گیرد.

هاستلی در مرکز شهر که خودمونی نام دارد، برای هر شب اقامت قیمت ۵۰۰ هزار تومان را تعیین کرده است. مهمانپذیر کرگدن که شباهت زیادی به مهمانپذیرهایی که در فیلم‌ها می‌بینیم ندارد، برای اقامت شبی ۸۵۰ هزار تومان پول می‌گیرد. با این حساب اگر بخواهید سه روز در تهران و هتل پنج ستاره بمانید ممکن است هزینه‌هایتان تا ۱۵ میلیون هم بالا برود. اقامت در هتل‌های چهار ستاره حدود هفت میلیون می‌شود و اگر جاهایی مانند هتل‌های سنتی، بوتیک هتل‌ها و مهمان‌پذیرها بروید، برای سه روز باید حدود سه تا چهار میلیون تومان خرج ماندنتان در تهران کنید.

‌مراکز خرید مشهور پایتخت
پاساژ قائم در تجریش، بیشتر بوتیک دارد که اجناسشان قیمت‌های نجومی ندارند اما ارزان هم نیستند. در این پاساژ می‌توانید کیف و کفش و طلا و لباس و روسری و… بخرید. اگر دسترسی شما به غرب تهران نزدیک است، می‌توانید به مرکز خرید کورش بروید که تقریبا همه چیز در آن پیدا می‌شود و قیمت‌های متنوعی هم دارد. میلادنور در شهرک غرب واقع شده و در آن می‌توانید از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را پیدا کنید. البته اگر سلیقه کمی غیرمنتظره فروشندگان را بپسندید.

در شهرک غرب یک مرکز خرید با نام گلستان وجود دارد که سلیقه فروشندگانش جذاب است و می‌تواند تجربه خرید خوبی را برای شما به ارمغان بیاورد. اما قیمت‌های این پاساژ کمی بالاتر از حد معمول است. بازار نازی‌آباد در جنوب پایتخت قرار دارد وانواع پوشاک و کفش و کیف را می‌توان در آنجا با قیمت مناسب خرید. اگر از پاساژگردی خسته شدید، می‌توانید برای تهیه مانتو و لباس زنانه به هفت‌تیر بروید و یا به کوچه برلن سری بزنید.

همچنین شما همیشه می‌توانید راهی بازار تهران شوید. البته در ایام نوروز این بازار کمی سوت و کور است و همه فروشگاه‌هایش باز نیستند. اگر آن طرف‌ها رفتید، بازار رضا که بورس پوشاک است را از دست ندهید. در خیابان ولیعصر پوشاک و کیف و کفش به وفور پیدا می‌شود و قیمت‌ها متوسط و مناسب است. همچنین می‌توانید سری به بازار تجریش بزنید که هم فال و هم تماشاست و معماری سنتی زیبایی دارد.

کافه‌ها و رستوران‌های قدیمی و جالب تهران
رستوران مسلم یکی از مشهورترین غذاخوری‌های تهران است که اگر راهتان به سمت بازار افتاد بهتر است آن را از دست ندهید. در این رستوران کباب و غذاهای سنتی سرو می‌شود و قیمت‌ها خیلی زیاد نیستند. اگر مسلم را نپسندیدید می‌توانید در همان بازار به شرف‌الاسلام بروید که وضعیتی مشابه با همان دارد و ۸۴ سال از عمرش می‌گذرد. ته‌چین و کباب‌های هر دو این رستوران‌ها خوشمزه است و دو نفر اگر بخواهند خیلی پرخوری کنید با حدود ۲۰۰ هزار تومان سیر خواهند شد.

در صورتی که مرکز تهران اقامت دارید شاید بد نباشد که یک ناهار را در رستوران قدیمی موبی‌دیک بخورید. این رستوران دکور بامزه‌ای دارد و تجربه متفاوتی برای شما رقم می‌زند. شما می‌توانید آنجا از انواع غذاهای خارجی و ایرانی امتحان کنید. قیمت‌های این رستوران متوسط است و ارائه غذا به شکل سلف سرویس انجام می‌شود. گل رضاییه، از آن رستوران‌های مشهور تهران است که اگر بتوانید خودتان را ظهر به 30 ‌تیر برسانید و خوش‌شانس باشید، می‌توانید آنجا غذا بخورید.

قیمت‌های این رستوران کمی بالاتر از متوسط قیمت‌ها در منطقه است. البته اگر به شما گفتند که اینجا پاتوق صادق‌هدایت و فروغ فرخزاد بوده، خیلی موضوع را جدی نگیرید. کافه رستوران نادری از سال ۱۳۰۶ در خیابان جمهوری پابرجاست و قهوه‌ها و غذاهایی با کیفیت متوسط و قیمتی نه چندان ارزان به دستتان می‌دهد. حواستان باشد که گرچه این کافه مناسب احساس نوستالژی است، اما فقط تا ساعت هفت باز است و ممکن است بعد از خروج از آن کمی احساس سرخوردگی کنید.

در ضمن از همین حالا بگوییم که هر چند نادری پاتوق خیلی از روشنفکران بوده اما صادق هدایت اصلا از آنجا خوشش نمی‌آمده. برای خوردن غذاهای کبابی، شاید بخواهید رستوران‌های نایب را امتحان کنید که شعب گوناگونی دارند. این رستوران‌ها نسبتا گران به‌حساب می‌آیند و هر چند ستاره میشلن ندارند اما شهرتشان در ایران زیاد است. مثلا یک کباب کوبیده تک سیخ در نایب ۱۵۳ هزار تومان فروخته می‌شود و جوجه کباب بدون استخوان ۲۴۱ هزار تومان است. اگر بخواهید شیشلیک بخورید هم باید ۵۴۳ هزار تومان هزینه کنید.

‌بورس‌های خرید
بورس خرید پرده در تهران خیابان مولوی است. تنوع انواع پارچه و پرده در آنجا فراوان است و قیمت‌ها نسبتا کم هستند. البته اگر بخواهید پرده برای خانه بخرید و دغدغه مالی نداشته باشید، می‌توانید خیابان زرتشت را هم یک نگاهی بیندازید. برای پارچه هم علاوه بر مولوی، زرتشت و البته خیابان گاندی بورس به شمار می‌روند. دو گزینه آخر پارچه‌های گران‌تر و لوکس‌تری دارند. بورس مبلمان یافت‌آباد است. اگر از پاساژها خرید کنید، ممکن است قیمت‌ها کمی بالاتر از حد توقعتان باشند اما مغازه‌هایی که بیرون قرار گرفته‌اند قیمت مناسب‌تری دارند.

این بازار در جنوب تهران قرار گرفته. در شرق می‌توانید به دلاوران بروید که از نظر قیمت تفاوت چشمگیری با یافت‌آباد ندارد. اما کوچک‌تر است و تنوع کمتری به چشمتان می‌خورد. برای خرید آباژور و لوستر می‌توانید به بوسعید بروید که در جنوب پایتخت قرار گرفته یا راهی لاله‌زار شوید که در مرکز است. در غرب تهران هم بورس آباژور و لوستر در تهران‌ویلا قرار گرفته است. بورس موبایل در تهران خیابان جمهوری است. پاساژ علا‌ءالدین اغلب کمی شلوغ است.

اگر از آنجا ناامید شدید می‌توانید به پاساژ بزرگ چهارسو هم مراجعه کنید. برای خرید لپ‌تاپ و کامپیوتر و… می‌توانید به پاساژ رضا در چهارراه ولیعصر بروید یا از پایتخت در میرداماد دیدن کنید. برای خرید لوازم خانگی مانند بشقاب و لیوان و … می‌توانید به شوش بروید. اگر سراغ لوازم خانگی برقی را می‌گیرید، یک انتخاب برای شما راسته جمهوری است و همچنین می‌توانید از راسته خیابان شریعتی در شمال تهران دیدن کنید.

در امین‌حضور می‌توانید لوازم خانگی برقی با اکثر برندها را بخرید. خیابان چراغ گاز یا چراغ برق بورس لوازم خودرو است. البته شما می‌توانید نمونه کوچک‌تر چنین بورسی را در ستارخان هم پیدا کنید. پاساژ شانزه‌لیزه بورس لباس مجلسی زنانه است و خیابان سعدی و فردوسی بورس کیف و کفش چرم هستند.

مراکز خرید جدید و جالب تهران
ایران‌مال یکی از جدیدترین مراکز خرید پایتخت است که علاوه بر فروش انواع پوشاک و دکوراسیون و …، یک روز هم وقت شما را می‌گیرد تا از گوشه و کنارش دیدن کنید. بام‌لند هم هرچند به جدیدی ایران مال نیست اما در غرب تهران برای خودش بیا و برویی دارد و انواع برندها را می‌شود در آنجا پیدا کرد. همچنین اگر بخواهید غذایی بخورید یا کمی دور بزنید و حتی قایق سواری کنید، می‌تواند گزینه مناسبی برایتان باشد. در مرکز خرید گالریا با بزرگ‌ترین لوستر دست‌ساز خاورمیانه رو‌به‌رو خواهید شد.

این مرکز خرید، بیشتر برندها را پوشش می‌دهد و در خیابان ولنجک قرار گرفته. روشا یک مرکز خرید لوکس و جدید دیگر در پایتخت است که فروشگاه‌های آن مرز ندارند و بنا به تخصصشان دسته‌بندی شده‌اند. این مرکز خرید مشابه گالری لافایته پاریس است. اگر بخواهید گشتی در لواسان بزنید، می‌توانید به مرکز خرید جدید با نام اسکای سنتر هم بروید. این پاساژ مخلوطی از پاساژهای استانبول و پاریس است که برندهای گوناگونی را در خود جای داده و کافه رستوران‌های جالبی دارد.

پالادیوم یکی از مشهورترین مراکز خرید در تهران است. این مرکز در شمال شهر قرار دارد و می‌توانید علاوه بر خرید همانجا غذا یا یک فنجان قهوه هم بخورید. بد نیست بدانید که در پالادیوم به ندرت می‌شود اجناسی با قیمت متوسط پیدا کرد و بیشتر تجمع برندها و بوتیک‌هایی است که محصولات گرانقیمتی دارند. اگر در پالادیوم نتوانستید خرید کنید، در شمال شهر به ارگ هم می‌توانید سری بزنید که قیمت‌های مناسبی دارد و دور میدان تجریش قرار گرفته.

سینماهای مشهور
بلیت سینما در سال پیش‌رو ۶۰ هزار تومان تعیین شده.یعنی دو نفر با ۱۲۰ هزار تومان می‌توانند به تماشای یک فیلم بنشینند و هزینه یک سینما رفتن خانواده چهار نفره ۲۴۰ هزار تومان می‌شود. یکی از خوشنام‌ترین سینماهای پایتخت آزادی است که استاندارد خوبی دارد و می‌توانید اگر گرسنه شدید همانجا غذا بخورید و نگاهی هم به رفت و آمد مردم از بالای سرشان در خیابان داشته باشید. پردیس سینمایی ملت برای کسانی که از معماری مدرن خوششان می‌آید دیدنی هم هست.

اگر مشکلی با سینماهایی که داخل پاساژ‌ها قرار گرفته‌اند ندارید، می‌توانید بعد از خریدتان بلیت بگیرید و به تماشای یک فیلم بنشینید. مثلا ایران‌مال در غرب تهران دارای سینماست. سینمای مگامال در شهرک اکباتان هم در طبقه آخر پاساژی به همین اسم قرار گرفته است. پاساژ کورش و چارسو هم امکانات مشابهی را دارند. در صورتی که از سینماهای قدیمی‌تر خوشتان می‌آید، می‌توانید سراغ سینما فلسطین در خیابان فلسطین بروید یا سینما فرهنگ را در شریعتی انتخاب کنید. سینمای واقع در باغ‌فردوس هم هرچند کمی پیاده‌روی دارد اما انتخاب خوبی به حساب می‌آید و حتی می‌توانید گاهی در آنجا به تماشای فیلم‌های خارجی بنشینید.

هزینه تاکسی‌ اینترنتی
تاکسی‌های اینترنتی قیمت خود را به نسبت شلوغی و خلوتی مسیر و ساعت تعیین می‌کنند. اما شاید مروری بر قیمت‌ها در مناطق پررفت‌وآمد شما حدود قیمت را به دستتان بدهد. اگر بخواهید در ساعت عصری نسبتا شلوغ از میدان آزادی به سمت انقلاب و مرکز شهر بروید، باید حدودا ۵۰ هزار تومان هزینه کنید. شمال به جنوب پایتخت بین ۸۰۰ تا ۱۰۰ هزار تومان کرایه دارد و از فرودگاه مهرآباد تا مرکز شهر ممکن است مجبور شوید ۱۵۰ هزار تومان هم پرداخت کنید.

از میدان ولیعصر تا بازار تهران کرایه به‌طور متوسط ۱۰۰ هزار تومان است و از شرق تا غرب هم ممکن است هزینه‌هایتان تا ۱۲۰ هزار تومان هم برسد. البته درصورتی که در نوروز و زمان خلوتی بخواهید این مسیرها را طی کنید، احتمالا هزینه‌های کمتری را خواهید پرداخت. البته شما همیشه گزینه مترو و بی‌آرتی را هم برای خودتان دارید که می‌توانید به اغلب مناطق مهم پایتخت توسط آنها سفر کنید. هزینه بلیت مترو در سال آینده احتمالا برای هر سفر پنج هزار تومان خواهد بود.

کدخبر: ۵۰۸۸۱۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر