کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۰۶۱۴
تاریخ خبر:

راهنمای بازار لوازم خانگی برای محمدحسین مهدویان

روزنامه هفت صبح، گروه بازا‌ر| فیلم درخت گردو، ساخته محمدحسین مهدویان در همان دقایق اول یک گاف بزرگ دارد که شاید از چشم سینمایی‌ها دور بماند اما از نظر اقتصادی نمی‌توان نادیده‌اش گرفت. درباره همان سکانس‌های ابتدایی حرف می‌زنیم، وقتی قادر مولان‌پور قهرمان قصه، رو به احتضار است و جمعیت جلوی خانه‌اش صف کشیده‌اند و زیر لب ذکر می‌گویند، تماشاچی‌ها تعدادی کولبر می‌بینند که با رنج و مشقت از میان برف‌ها عبور می‌کنند تا محموله‌ای را از آنطرف مرز به داخل کشور بیاورند.

روی دوش این گروه، کارتن‌های بزرگ یخچال‌فریزر با برند دیپوینت را می‌بینیم در حالی‌که صاحب این برند، با نام شرکت گل‌آسای سرما یک تولیدکننده داخلی یخچال‌فریزر در منطقه پاکدشت است و هیچ راهی ندارد که تولیداتش توسط کولبرها از مرز غربی به ایران منتقل شوند. نام دیپوینت همچنین بین امضاکنندگان نامه معروف به رهبری که با هدف توقف واردات لوازم خانگی به کشور نوشته شده بود، به‌چشم می‌خورد. به همین مناسبت همراه هم سری به بازار لوازم خانگی می‌زنیم تا جلوی موارد دیگری از این دست که امکان دارد بقیه فیلمسازان و خریداران بازار لوازم خانگی را به اشتباه بیندازند، بگیریم.

ضمن اینکه نباید شیطنت‌های احتمالی توسط برخی فروشنده‌ها را هم دست‌کم گرفت. همان‌هایی که در فروشگاه‌های سطح شهر ممکن است به خریداران دیپوینت بگویند با برندی کره‌ای طرف هستند یا لوازم خانگی هاردستون را ساخت و تولید انگلیس معرفی می‌کنند. مطمئن باشید این داستان سر درازی دارد و باید با احتیاط قدم به بازار بگذارید.

‌شماره یک‌|‌ کندی،‌کرال و زیرووات
شرکت پاکشوما یکی از امضاکنندگان نامه درخواست اعمال ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی است. این تولیدکننده در هفته‌های گذشته و پس از رونمایی از تبلیغات محیطی جدید و گسترده خود مورد انتقاد قرار گرفت. تبلیغاتی که در آن شعار «تنها اصالت است که می‌ماند» به‌چشم می‌خورد، اما در یکی از آنها مردم به خرید جاروبرقی‌ای دعوت شده‌اند که نمونه‌ای کاملا کپی‌برداری شده از محصول برند خارجی بوش است.

پاکشوما سابقه‌ای طولانی در بازار لوازم خانگی ایران دارد؛ روی سایتشان نوشته‌اند «بیش از ۴۵ سال» و اگر در بازار لوازم خانگی یکی از محصولاتش چشمتان را بگیرد، بعید است پیش خودتان فکر کنید با محصولی غیرایرانی طرف‌حساب هستید اما مشکل از جای دیگری شروع می‌شود. این تولیدکننده علاوه بر عرضه محصولات با برند پاکشوما، لوازم خانگی با برند مایدیا، کندی، کرال Coral و زیرووات هم تولید می‌کند که ایرانی یا خارجی بودنشان لااقل از اسم و رسمشان مشخص نیست. به‌عنوان مثال جاروبرقی کرال مدل VSC- 5250 و جاروبرقی زیرووات مدل KZV 2500 از دیگر محصولاتی هستند که ظاهر و ژنتیک محصولات اصلی برند بوش را به ارث برده‌اند.

پاکشوما در حال حاضر روی سایت اینترنتی خود یخچال‌فریزر، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، جاروبرقی و کولر را به‌صورت فروش آنلاین عرضه می‌کند. زیرووات اسمی شبیه ایتالیایی‌ها دارد اما الان می‌دانیم که کاملا در ایران تولید می‌شود. رگ و ریشه کندی شاید آمریکایی به‌نظر برسد و احتمالا بتوانید نشانه‌هایی از آن در فیلم‌های قدیمی پیدا کنید اما داستان تولید، عرضه و فروش‌اش کاملا با سوژه این گزارش منطبق است.

‌شماره دو| اسنوا، دوو و بقیه
گروه صنعتی انتخاب، تولیدکننده محصولات لوازم خانگی با برند دوو و اسنوا این روزها زیر فشار سنگین انتقادات قرار دارد. آنها یک مجموعه بزرگ صنعتی در اصفهان هستند و نامشان میان امضاکنندگان نامه به رهبری دیده می‌شود اما مشکل کجاست؟ آنجا که تصویر بیلبوردهای تبلیغاتی‌شان خارج شدن برندهای کره‌ای ال‌جی و سامسونگ را هدف گرفت و با نیش و کنایه نوشتند اما دوو در ایران می‌ماند. برند دوو یکی از غول‌های مهم صنعت کره‌جنوبی بود که چرخ روزگار یکی‌یکی دندان‌هایش را کشید تا مجبور شوند خط تولید خودروهایشان را کنار بگذارند و بعد بی‌خیال فروش لوازم خانگی شوند.

ظاهرا در خلال این اتفاقات گروه صنعتی انتخاب تلاش کرده به‌خاطر تصویر خوبی که از دوو در ایران وجود دارد، خط تولید محصولات دوو را خریداری کند (خودشان که اینطور ادعا می‌کنند) اما به‌خاطر تحریم‌ها کار به مشکل می‌خورد و طرف ایرانی تصمیم می‌گیرد لااقل با اجاره کردن برند کارش را دنبال کند (باز هم به ادعای خودشان) اما همان اشتباه استراتژیک روی بیلبوردها در روز و روزگاری که فضای جامعه از برندهای کره‌ای عاصی و عصبانی است، کار دست گروه صنعتی انتخاب می‌دهد. سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان مدتی قبل در نامه به مقامات
وزارت صنعت خواستار روشن شدن قصه شده و گفته وجود برند کره‌ای دوو روی محصولات تولید داخل،‌ خریداران ایرانی را به اشتباه می‌اندازد.

از این طرف صاحبان برند اسنوا می‌گویند برند دوو را تنها روی محصولاتی استفاده می‌کنند که تا ۷۰‌درصد داخلی‌سازی شده است. آنها باید در روزهای آینده مسئله را باز هم شفاف‌سازی کنند. تا آن‌موقع شما حواستان باشد که دوو دیگر کره‌ای نیست و از خودمان است. فعالان بازار می‌گویند برندهای بُست و حایر هم توسط گروه صنعتی انتخاب روانه بازار می‌شوند؛ از شهر اصفهان، شهرک صنعتی مورچه‌خورت. محصولات بُست را می‌توان در قالب تلویزیون، یخچال‌فریزر، لباسشویی، ظرفشویی، اجاق گاز، مایکروویو، جاروبرقی و… در بازار پیدا کرد.

شماره سه| ایکس‌ویژن و TCL
مادیران را به‌عنوان برندی قدیمی می‌شناسیم. تقریبا از دهه ۷۰ که به‌کار واردات، تولید و ارائه خدمات پس از فروش مانیتورهای کره‌ای LG در ایران مشغول بود. آنها سال‌ها بعد کارشان را گسترش دادند و در قدم اول گیرنده‌های دیجیتال تلویزیونی، تلویزیون‌های کوچک خانگی و مانیتور به بازار فرستادند. با خروج برندهای کره‌ای و شکل‌گیری موج جدیدی از فعالیت برندهای ایرانی در بازار لوازم خانگی، حالا ایکس‌ویژن موفق شده مجموعه‌‌‌ای کامل از تولیداتش را در بازار معرفی کند.

این دایره از تلویزیون‌ها‌ی QLED، یخچال‌فریزر، ماشین لباسشویی و… تشکیل شده تا سیستم‌های تهویه مطبوع (کولرگازی). در بازار می‌توان همین محصولات را با برند TCL پیدا کرد که اگر اهل جست‌وجوی اینترنتی باشید، حتما می‌توانید داستان‌های زیادی درباره ریشه خارجی آنها پیدا کنید اما در حال حاضر هم ایکس‌ویژن، هم TCL با تلاش کارگران و مهندسان زحمت‌کش ایرانی به بازار عرضه می‌شوند. محمدحسین مهدویان عزیز باید مراقب باشد در فیلم بعدی این اسم‌ها و املای خارجی قشنگ‌شان کار دستش ندهد.

‌شماره چهار| جی‌پلاس
واقعا توقع نداریم بعد سه، چهار سال فعالیت هنوز در مورد جی‌پلاس و اصالت ایرانی آن دچار شک و تردید شوید. گروه گلدیران به‌عنوان شریک تجاری ال‌جی چند سال پیش تلاش کرد به ‌شکلی شرافتمندانه برخی محصولات برند کره‌ای را در داخل کشور تولید کند. مذاکرات تا جایی پیش رفت که با سرمایه‌گذاری داخلی سوله‌ها و خط تولید به ایران بیایند و آرام آرام قطعات در داخل کشور ساخته شوند. بعد از اینکه ال‌جی به‌خاطر تحریم‌ها اعلام کرد ایران را ترک می‌کند، با آن خط تولید عظیم چه کاری می‌شد انجام داد؟

پس گلدیران تصمیم گرفت کارش را ادامه دهد و بخشی از قطعات را عوض کره‌ای‌ها از قطعه‌سازان چینی بگیرد، بخشی از آنها را در داخل تامین کند و در نهایت برندی به اسم جی‌پلاس با لوگوی GPlus با یک پلاس اضافی خلق کند. در بخشی از تبلیغات این برند هنوز هم می‌توان اشاره‌هایی به ال‌جی پیدا کرد. فروشگاه‌های معروف ال‌جی هم به‌نرمی خودشان را با محصولات جی‌پلاس نونوار کردند اما اگر کسی گفت جی‌پلاس خارجی است شما حرفش را باور نکنید.

شماره پنج‌| برند سام
هرچیزی در شماره چهار، درباره جی‌پلاس گفتیم را دقیقا واو به‌ واو باید درباره سام و سامسونگ تکرار کرد. فروشگاه‌های سام هم در تبلیغات و چینش خود یادآور برند سامسونگ هستند و از رنگ آبی استفاده می‌کنند. ارزان‌ترین محصولات این تولیدکننده ایرانی فعلا سشوارهای مسافرتی کوچک و کتری برقی با قیمت ۲۰۰، ۳۰۰ هزار تومان است اما یخچال‌فریزر دوقلو ۲۰ میلیونی، ماشین ظرفشویی ۱۲ تا ۱۴ میلیونی، جاروبرقی و جاروشارژی، پنکه و آبمیوه‌گیری و حتی پلوپز هم می‌توان با برند سام پیدا کرد. حواستان باشد کسی آنها را به اسم خارجی به شما قالب نکند. سام ایرانی است و بعید به‌نظر می‌رسد از این قضیه دلخور باشد.

شماره شش| هاردستون
هاردستون شبیه اسامی انگلیسی است؛ همچنین بخشی از تصور غلط درباره این برند به‌فروشنده‌هایی غیررسمی برمی‌گردد که سه سال پیش قصد داشتند با زرنگی از آب گل‌آلود ماهی بگیرند ولی هاردستون کاملا ایرانی است. قبلا یخچال‌فریزر تولید می‌کرد و الان می‌توان چیزی مثل ماشین لباسشویی هم در بازار با همین برند پیدا کرد. بخشی از تولیدات این برند هم در بخش لوازم خانگی برقی و کوچک آشپزخانه دسته‌بندی می‌شوند. چیزهایی مثل مولتی‌کوکر، جاروبرقی، فن‌هیتر، پلوپز، چای‌ساز و ساندویچ‌ساز، آب‌ مرکبات‌گیر، مخلوط‌کن، قهوه‌ساز، چرخ‌گوشت، بخارپز، اتوبخار و…

بقیه اسامی که شاید درباره‌شان اشتباه کنید
فهرست ما با اسامی دیگری تکمیل می‌شود که ممکن است در بازار لوازم‌خانگی شما را گیج و سردرگم کنند. یکی از آنها برند اینترنشنال آنیل خواهد بود اما قبل از اینکه عقب‌ عقب بروید و پس بیفتید بهتر است بدانید شرکت مکث الکترونیک مهدیشهر صاحب سه برند اینترنشنال آنیل، پارس‌آنیل و مکث از سال ۱۳۸۵ در بازار ایران حضور دارد و بیشتر به ساخت ماشین لباسشویی‌های دوقلو نیمه‌اتوماتیک مشغول است. جنرال آدمیرال هم داستانی مشابه دارد ولی لباسشویی تمام‌اتوماتیک هم می‌فروشد. داستان فریدولین، ریتون، لایف، وست‌پوینت و…

کدخبر: ۴۳۰۶۱۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر