کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۴۹۳۳
تاریخ خبر:

راز جذابیت برنامه فوتبال ۱۲۰ در دوران کرونا

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | فوتبال ۱۲۰ درحالی هشت ساله شد که مسابقات فوتبال به دلیل کرونا تعطیل است. اسفندماه که برنامه تمام شد همچنان سوژه‌های زیادی برای ساخت برنامه وجود داشت اما شرایط بعد از نوروز متفاوت‌تر است. فوتبال ۱۲۰ امسال هم از سرگرفته شد و کیفیت خود را حفظ کرده است. با حمید محمدی مجری برنامه در این‌باره گفت‌وگو کرده‌ایم.

* چه انگیزه و هدفی تیم فوتبال ۱۲۰ را ترغیب به ساخت برنامه در روزهای تعطیلی لیگ‌ها کرده است؟
به‌نظرم حتی اگر به هر دلیلی فوتبال یک فصل تعطیل شود، اینقدر ظرفیت دارد که بتوان با آن ساعت‌ها برنامه جذاب ساخت. بحران کرونا باعث تعطیلی فوتبال شد ولی چون ادامه لیگ‌ها نامشخص است، نمی‌شود دست روی دست گذاشت. یعنی این تعطیلی با تعطیلی مرسوم لیگ‌ها فرق می‌کند و به همین خاطر برنامه‌هایی مثل فوتبال ۱۲۰، گزارش ورزشی و لذت فوتبال روی آنتن هستند.

* تفاوت فوتبال ۱۲۰ با بقیه برنامه‌ها این است که محتوا را در ساختار همیشگی‌اش ارائه می‌کند و به همین خاطر مخاطب با برنامه‌ای غریب مواجه نیست.
این تغییر در دیگر برنامه‌ها به چشم تان آمده است چون رویکردشان یعنی«پخش زنده» از بین رفته. فوتبال ۱۲۰ چون رسالت پخش زنده ندارد کلیت آن تغییر نکرد و با شرایط جدید همخوان شد.

* آیتم‌ها از یک برنامه خاص خارجی برداشته می‌شود یا آنچه می‌بینیم مجموعه‌ای از برنامه‌های مختلف است؟
تیم محتوای فوتبال ۱۲۰ همه شبکه‌ها را رصد می‌کند و به همین خاطر آیتم‌ها از یک منبع و یک تاریخ خاص نیست. ضمن این که برنامه دارای آرشیوی است که در حین گردآوری آیتم‌ها تکمیل شده و به اقتضای سوژه‌های هر برنامه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

* یکی از برگ برنده‌های فوتبال ۱۲۰ گفت‌وگوهای زنده است. این روند ادامه‌دار خواهد بود؟
بله. علاوه بر این که به دلیل مشغله مهمان‌ها و گاهی به خاطر عدم همخوانی زمانی، بعضی مصاحبه‌ها ضبط و پخش می‌شود. درکل گفت‌وگو به برنامه «جان» می‌دهد.

* مصاحبه‌هایی که شما انجام می‌دهید مطول نیست. مقید بودن به ریتم جزو شرط اساسی‌تان است؟
اگر یک برنامه این فاکتور را رعایت نمی‌کند باید از آن ایراد گرفت. این جزو استاندارد برنامه‌سازی است. در گذشته مصاحبه‌ها مطول بود و مجریان با حوصله صحبت می‌کردند.الان اگر کسی به آن شکل برنامه اجرا کند از او ایراد گرفته می‌شود. رسانه در هر دوره اقتضائات خود را دارد. مثلا شما الان به بعضی از طنزهای قدیمی مهران مدیری نمی‌خندید ولی برای زمان خودش عالی بوده است.

* یکی از دلایل به‌روز بودن فوتبال ۱۲۰ به تهیه‌کننده‌اش،عادل فردوسی‌پور،‌برنمی‌گردد؟
دقیقا. عادل فردوسی‌پور نبض مخاطب را در دست دارد و فرآیند اصلاح کردن برنامه را خوب انجام می‌دهد. عادل سرمایه ۲۰سال مخاطب را دارد.شما «نود»های اول را یادتان هست؟ سال‌ها فرمت آن، کارشناسی درباره بازی‌ها بود. یا مثلا بخش زیادی به تحلیل داوری می‌گذشت. این اواخر جوری شده بود که عادل می‌گفت داوری این بازی را نمی‌رسیم تحلیل کنیم. این روند اصلاحی است. جهان جهانی است که دیگر کسی کتاب چندین جلدی نمی‌تواند بخواند. جهان به سمت وبلاگ رفت و حالا حرف‌ها در مینیمالیستی‌ترین حالت ممکن در توئیتر بیان می‌شود.

* آمار شرکت‌کننده‌ها در مسابقه پیامکی بعد از تعطیلی فوتبال کم نشده؟
خیلی کم؛ ولی برنامه‌ای که پیامک آن در حمایت از کادر درمانی بود رکورد زد. ۳۶۰هزار پیامک داشتیم.

* هرچه جلو می‌آیید، اجرای‌تان روان‌تر شده. چه می‌کنید؟
من گاردم بسته نیست و اگر کسی نقدی داشته باشد واقعا حرفش را گوش می‌کنم. درباره بعضی انتقادها مثل این که چرا هیجان نداری، سراغ بازخورد عمومی می‌روم چون مثبت بوده است، درصدی که می‌گویند چرا تند نیستی را به حساب مقایسه می‌گذارم. قرار نیست همه مثل هم باشند.

* شما تند نیستید ولی وقت را هم هدر نمی‌دهید.
خب این حرف جدیدی است.شما می‌توانید تند حرف بزنید و وقت مخاطب را هم با اطلاعات نادرست بگیرید.

* اطلاعات و داده‌هایی که به مخاطب می‌دهید مکمل آیتم‌هاست. این فرآیند چگونه است؟
به هیچ عنوان فوتبال۱۲۰ یک نمایش فردی نیست. مجری ناقل حرف آخر یک تیم برنامه ساز است. محتوای خوبی در فوتبال ۱۲۰ توسط یک تیم خوب به دست من می‌رسد و من هم جزئی از آن هم هستم. ازبچه‌ها جدا نیستم و همه کاره هم نیستم.

کدخبر: ۳۲۴۹۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر