کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۳۹۳۲
تاریخ خبر:

دوئل تازه ایرانی در بازار گوشی‌های تلفن همراه

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | اگر بگوییم شاهد دور تازه‌ای از رقابت بر سر واردات موبایل و خدمات گارانتی آن در ایران هستیم، اغراق نکرده‌ایم. نگاهی به در و دیوار شهر و چند ساعت نشستن پای تبلیغات تلویزیونی نشان می‌دهد از خاکستر آتشی که تا همین چند وقت پیش داغ و سوزان برافروخته بود، دو اسم جدید برآمده‌اند. یکی داریا همراه و دیگری دیجی‌سرویس. آنها را باید بازیگران اصلی حال حاضر بازار گوشی و تلفن همراه کشور بدانیم که فعلا قدرت خود را در تبلیغات محیطی و تبلیغات تلویزیونی به‌رخ هم می‌کشند و سعی می‌کنند بیشتر در دل مشتریان بازار جا بگیرند.

هر دوتا شرایط گارانتی و خدمات خود را روی سایت‌شان در معرض دید گذاشته‌اند تا قبل از خرید تصمیم بگیریم چرا و چطور دست به انتخاب بزنیم. در این گزارش تلاش کرده‌ایم همین موارد را بررسی کنیم تا با مقایسه خدمات این دو با هم ببینیم اگر روزی و روزگاری برای تعمیر موبایل کارمان به آنها افتاد، قرار است چطور برخوردی را شاهد باشیم، کدام گارانتی راحت‌تر زیر بار تعویض دستگاه با یک مدل نو و آکبند می‌رود؟

‌شرکت‌ها در چه شرایطی گوشی را گارانتی می‌کنند؟
فعال کردن گوشی در سامانه همتا، نقطه آغاز پوشش گارانتی و خدمات پس‌ از فروش موبایل است. از همان روز به بعد گوشی به‌مدت یک سال و نیم زیر پوشش گارانتی قرار می‌گیرد. درست طبق قانون وزارت صنعت! این مدت زمان برای همه شرکت‌های گارانتی یکسان است و دو شرکت داریا همراه و دیجی‌سرویس از این قاعده مستثنا نیستند. اگر در این مدت ۱۸ماهه مشکلی برای گوشی پیش بیاید، شرکت گارانتی باید آن را به رایگان رفع کند. البته اگر مشکل مورد نظر خارج مشمول موارد ابطال گارانتی باشد، تعمیر آن مشمول هزینه خواهد بود.

همچنین در این مدت امکان تعویض موبایل تحت شرایط خاصی وجود دارد که این شرایط برای هر شرکت گارانتی ممکن است متفاوت باشد. بعد از گذشت ۱۸ماه گارانتی دستگاه به پایان می‌رسد، اما همچنان پشتیبانی و تامین قطعات تا پنج سال از زمان خرید موبایل ادامه خواهد داشت و اگر در این مدت قطعه‌ای مورد نیاز باشد، شرکت‌های گارانتی ملزم هستند تا قطعه را تامین کنند. این شرایط برای هر دو شرکت داریا همراه و دیجی‌سرویس یکسان است و صرفا تفاوت‌هایی در جزئیات وجود دارد که نشان می‌دهد کدام گارانتی برای خریداران موبایل بهتر خواهد بود.

چه مواردی مشمول گارانتی نمی‌شود؟
شرایط ابطال گارانتی موبایل در اغلب شرکت‌ها یکسان است. دو شرکت گارانتی داریا همراه و دیجی‌سرویس دقیقا شرایط یکسانی را برای ابطال گارانتی در نظر گرفته‌اند و حتی متن موجود در سایت‌شان درباره شرایط ابطال گارانتی یکسان است. نگهداری نامناسب، استفاده نادرست یا هر آسیبی که باعث تغییر و خارج شدن محصول از شکل عادی شود، هرگونه تماس با مایعات، تغییر یا دستکاری شماره سریال IMEI و انقضای تاریخ گارانتی از شرایط جمله شرایط ابطال گارانتی هستند.

اگر در مدت گارانتی گوشی خود را روت کنید، برنامه‌های از شرکت‌ها متفرقه دانلود و اجرا کنید یا اگر تنها یک مرتبه گوشی‌تان را برای سرویس یا تعمیر به کسانی غیر از کارشناسان فنی و تعمیرکاران مجموعه شرکت گارانتی تحویل دهید، باید با گارانتی موبایلتان خداحافظی کنید. فهرست شعب و نمایندگی شرکت‌های گارانتی را می‌توان در سایت‌شان مشاهده کرد.در بین بندهای مختلف شرایط ابطال گارانتی، بند مربوط به روت کردن و دانلود و اجرای اپلیکیشن‌هایی که توسط شرکت سازنده تایید نشده باشد، احتمالا عامل اصلی ابطال گارانتی باشد و خیلی‌ها صرفا به‌همین دلیل ساده ممکن است از خدمات گارانتی موبایلشان محروم شوند. مثلا ممکن است بعضی شرکت‌های گارانتی یکی از اپلیکیشن‌های پرکاربرد را به‌عنوان یک اپلیکیشن غیررسمی بشناسد و آن را روی هر گوشی ببیند، گارانتی آن را باطل کند.

مدت زمان تعمیر موبایل توسط شرکت
سه روز نهایت زمانی است که دیجی‌سرویس برای پیدا کردن ایرادات موبایل لازم دارد. آنطور که در سایت گارانتی دیجی‌سرویس آمده، حداکثر زمان پاسخگویی اولیه به مشتریان در صورت وجود ایرادهای نرم‌افزاری دو ساعت، مشکلات سخت‌افزاری ۲۴ساعت و نیاز به بررسی بردهای فنی ۷۲ساعت خواهد بود. این گارانتی می‌گوید اغلب دستگاه‌های مراجعه‌کننده در همان روز اول عیب‌یابی، تعمیر و برای مشترکان ارسال می‌شوند. همچنین اعلام حدود هزینه‌ها قبل از آغاز تعمیرات از وظایف نمایندگی‌های دیجی‌سرویس است. در صورتی‌که حین تعمیر ایراد جدیدی پیدا شود، این موضوع نهایتا تا ۲۴ساعت به مشتری اطلاع داده می‌شود و هزینه به‌روزرسانی خواهد شد. البته اگر گوشی مشمول گارانتی باشد، هزینه تعمیر رایگان است.

اگر به هر دلیلی زمان انتظار برای تعمیر بیشتر از سه روز کاری طول بکشد، در صورت درخواست مشتری دیجی‌سرویس یک دستگاه به‌صورت امانی در اختیار مشتری می‌گذارد. همچنین اگر تعمیر دستگاه ارسالی بیشتر از هفت روز زمان ببرد، به‌ازای هر روز تاخیر، پنج روز به دوره‌ گارانتی دستگاه اضافه خواهد شد.داریا همراه گفته حداکثر زمان تعیین تکلیف و پاسخ‌دهی اولیه به مشتری حداکثر سه روز کاری است و در این بین تفاوتی بین ایرادات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در نظر نگرفته است. شرکت داریا همراه خودش را موظف کرده تا قبل از شروع تعمیرات، حدود هزینه را به مشتری اعلام کند و تنها با درخواست او تعمیر را شروع کند.

همچنین اگر حین تعمیرات، عیب جدیدی مشاهده شود، آن را حداکثر در سه روز کاری به مشتری اعلام می‌کند تا هزینه رفع ایراد جدید در هزینه اولیه در نظر گرفته شود. مدت زمان تعمیرات موبایل توسط گارانتی داریا همراه ممکن است طولانی‌تر شود. این شرکت گفته اگر تا دو هفته گوشی به مشتری برگردد اتفاق خاصی نمی‌افتد اما بعد از ۱۴روز، به ازای هر روز تاخیر شرکت، چهار روز به دوره گارانتی اضافه می‌شود.آنطور که دو شرکت گارانتی در سایت‌هایشان گفته‌اند، به‌نظر می‌رسد شرایط دیجی‌سرویس از نظر مدت زمان تعمیر گوشی بهتر باشد.

چراکه این شرکت گفته اگر تعمیر موبایل سه روز بیشتر طول بکشد، به مشتری گوشی امانی می‌دهد، ولی چنین بندی در شرایط داریا همراه نیست و همچنین داریا همراه تازه بعد از دو هفته تاخیر در تعمیر موبایل را به دوره گارانتی اضافه می‌کند. در حالی که این زمان برای دیجی‌سرویس یک هفته است. هر دو شرکت، خدمات ارائه شده توسط شعب و قطعات تعویض شده را تا شش ماه ضمانت می‌کنند.
این یعنی حتی اگر گارانتی گوشی تمام شده باشد و به یک شعبه برای تعمیر مراجعه کنید، در صورتی که بعد از تعمیر مجددا همان مشکل به وجود بیاید تعمیر دوباره آن رایگان خواهد بود.

شرایط تعویض موبایل غیرقابل تعمیر
اگر تعمیرات دستگاه بیش از ۱۴روز کاری طول بکشد، داریا همراه موظف به جایگزین کردن موبایل با یک دستگاه همسان و آکبند است. این مدت زمان در دیجی‌سرویس یک روز بیشتر و معادل ۱۵روز کاری است و بعد از آن گوشی به‌صورت رایگان با یک مدل آکبند تعویض می‌شود.
شرط دیگر تعویض موبایل دارای گارانتی این است که دو مرتبه تعمیر گوشی بابت یک ایراد مشخص جواب ندهد. در چنین شرایطی اگر برای بار سوم بابت همان ایراد به شرکت داریا همراه مراجعه کنید، این شرکت موظف به تعویض موبایل با یک مدل آکبند است.

آنطور که در سایت دیجی‌سرویس آمده، تعویض موبایل در صورتی انجام می‌شود که یک دستگاه تلفن همراه در طول مدت ضمانت، سه بار با ایراد یکسان برای تعمیر ارجاع داده شود. موردی که نشان می‌دهد از این نظر، شرایط تعویض موبایل در هر دو گارانتی داریا همراه و دیجی‌سرویس یکسان است. توجه داشته باشید که تعویض موبایل در صورتی انجام می‌شود که هر سه مرتبه، یک ایراد داشته باشد.
در شرایط تعویض دستگاه گارانتی دیجی‌سرویس و داریا همراه آمده اگر کارشناسان تشخیص دهند که دستگاه قابل تعمیر نیست و گوشی مشمول گارانتی باشد، شرکت دستگاه را تعویض خواهد کرد.

اگر معادل نو و آکبند دستگاه موجود نباشد، می‌توان با پرداخت مابه‌تفاوت مدل‌های بالاتر جایگزین کرد. در چنین شرایطی داریا همراه پیشنهاد بازپرداخت پول گوشی را ارائه می‌کند، اما دیجی‌سرویس صرفا گوشی را با همان مدل یا مدل‌های بالاتر و به ازای پرداخت مابه‌تفاوت تعویض خواهد کرد و خبری از بازپرداخت مبلغ آن نیست. در مجموع می‌توان گفت شرایط تعویض موبایل توسط گارانتی داریا همراه، کمی بهتر از گارانتی دیجی‌سرویس است. البته این تفاوت آنقدری نیست که به چشم بیاید و همچنین احتمال دارد در عمل، مواردی وجود داشته باشد که در سایت شرکت‌ها قابل بررسی نیست. بالاخره از حرف تا عمل فاصله است دیگر!

قیمت گارانتی انواع موبایل
داریا همراه و دیجی‌سرویس هردو گوشی‌هایی که وارد کرده‌اند را با اضافه کردن یک کارت به جعبه زیر پوشش خود قرار می‌دهند. بررسی‌های ما نشان می‌دهد در بازار احتمالا گوشی‌هایی که گارانتی داریا همراه داشته باشند را راحت‌تر می‌توان پیدا کرد. هرچند، پیدا کردن موبایل با گارانتی دیجی‌سرویس هم چندان کار سختی نیست. بالاخره قیمت گوشی‌ هم اهمیت دارد؛ نه؟ در جست‌وجوهای هفت‌صبح مشخص شد
سامسونگ Galaxy A12 با ظرفیت ۶۴گیگابایت و گارانتی دیجی‌سرویس با قیمت حدود سه میلیون و ۹۰۰هزار تومان فروخته می‌شود. همین گوشی با یک گارانتی ‌کم‌نام و نشان‌تر سه میلیون و ۷۷۰هزار تومان قیمت دارد.

برای گوشی‌های گران‌قیمت مثل آیفون ۱۲ با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت، گارانتی دیجی‌سرویس از بقیه ارزان‌تر است و این گوشی را با قیمت ۲۴میلیون و ۹۰۰هزار تومان می‌توان خرید. سامسونگ Galaxy A12 با ظرفیت ۶۴گیگابایت به‌عنوان یکی از گوشی‌های پرفروش اقتصادی بین سه میلیون و ۶۰۰ تا سه میلیون و ۸۰۰هزار تومان فروخته می‌شود. همین مدل با گارانتی داریا همراه سه میلیون و ۷۰۰هزار تومان است. همچنین سامسونگ Galaxy A72 با ظرفیت ۱۲۸گیگابایت در فروشگاه‌های مختلف بین ۱۲میلیون و ۳۰۰هزار تا ۱۲میلیون و ۷۰۰هزار تومان فروخته می‌شود و آنهایی که گارانتی داریا همراه دارند، قیمت‌شان عموما در محدوده ۱۲میلیون و ۶۰۰هزار تومان است.به‌طور کلی تفاوت یک گوشی با گارانتی کم‌نام‌ونشان با گارانتی‌های بزرگ نهایتا ۱۰۰هزار تومان است ولی اگر سراغ گوشی‌های با گارانتی معتبر بروید، احتمالا در آینده کمتر اعصابتان سر خدمات پس از فروش خرد خواهد شد.

کدخبر: ۴۱۳۹۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر