کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۹۳۶۳
تاریخ خبر:

رابطه آرای الکترال با رشد کند جمعیت

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | دهه گذشته دهه‌ای بود که آمریکا برای دومین بار با معضلی به نام آهنگ کند رشد جمعیت مواجه شد. این اتفاق برای اولین بار در سال ۱۷۹۰ رخ داده بود و به همین دلیل کارشناسان تکرار این وضعیت را خطرناک و مهم دانستند و نسبت به ادامه این وضعیت هشدار دادند. براساس گزارش‌های اداره آمار آمریکا، جمعیت این کشور طی دهه گذشته با حدود ۸ درصد رشد به بیش از ۳۳۱ میلیون نفر رسیده است.

می‌توان ریشه این شیب منفی را در دو علت مهم ردیابی کرد؛ آمریکا در دهه گذشته به طور توامان با کاهش پذیرش مهاجر و کاهش نرخ زاد و ولد مواجه بود. البته این نقصان به طور یکپارجه در سراسر کشور رخ نداده است و در قسمت جنوبی و غربی آمریکا جمعیت در حال رشد و در قسمت شمالی و شرقی در حال کاهش است، هرچند که شیب کاهش به شیب افزایش در کل کشور می‌چربد. لازم به ذکر است این تغییرات تاثیر مستقیم و پر اهمیتی در عرصه سیاست خواهد داشت.

چرا که تعداد کرسی‌های هر ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا ارتباط مستقیمی با میزان جمعیت در هر ایالت دارد و به طور مثال با توجه به تغییرات پراکندگی جمعیت، ازدیاد جمعیت در تگزاس سبب شده است که این ایالت در مجلس نمایندگان دو کرسی به کرسی‌های خود اضافه کند و از سوی دیگر نیویورک و کالیفرنیا که با کاهش جمعیت مواجه هستند هر کدام یک کرسی از دست بدهند. حال باید در نظر داشت که تگزاس یک ایالت جمهوری‌خواه و نیویورک و کالیفرنیا دو ایالت دموکرات هستند و این تغییر در درجه اول تاثیر در تصمیماتی دارد که در مجلس نمایندگان گرفته می‌شود و در قدم بعدی در نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری نیز تاثیرگذار است.

نحوه محاسبه تعداد آرای الکترال هر ایالت در انتخابات ریاست جمهوری بر اساس مجموع تعداد نمایندگان آن ایالت در مجلس نمایدگان و سناست. هر ایالت در مجلس سنا دو نامزد دارد و که به طور مجموع ۱۰۰ نماینده در این مجلس حضور دارند، در نتیجه اختلاف در تعداد آرای الکترال بر اساس اختلاف تعداد کرسی ایالت‌ها در مجلس نمایندگان است.

برای مثال سال گذشته نیویورک ۲۷ کرسی در مجلس نمایندگان داشت و با احتساب ۲ کرسی این ایالت در مجلس سنا روی هم رفته دارای ۲۹ کرسی بود و این بدان معناست که نیویورک در انتخابات ریاست جمهوری دارای ۲۹ رای الکترال بود، همچنین تگزاس ۳۶ کرسی در مجلس نمایندگان داشت که با احتساب ۲ کرسی این ایالت در مجلس سنا روی هم رفته دارای ۳۸ کرسی بود و این بدان معناست که تگزاس در انتخابات ریاست جمهوری دارای ۳۸ رای الکترال بود. حال با تداوم تغییرات جدید، می‌توان گفت در انتخابات بعدی ۲ رای الکترال به تگزاس اضافه می‌شود و یک رای از نیویورک کاسته می‌شود و در انتخابات‌های اخیر دیدیم که هر رای الکترال از چه اهمیتی برخودار است.

همچنین ازدیاد جمعیت در ایالت‌های جنوبی و غربی سبب می‌شود که بودجه تخصیص یافته به توسعه شهری در این ایالت‌ها، میلیاردها دلار بیشتر و موجب شود مدارس، بیمارستان‌ها و مراکز تفریخی و توریستی، بیشتری در این ایالت‌ها بنا شود. حال نکته در خور توجه این است که ایالت‌هایی در حال افزایش جمعیت خود هستند که روحیه افراطی و گاه نژادپرستانه دارند و به طور کلی مهاجرپذیر نیستند و این عامل سبب خواهد شد که جمعیت مهاجران در آمریکا همچنان با شیب مضاعفی کاهش یابد.

در کنار تمام صدماتی که آمریکا از کاهش جمعیت مهاجران خواهد خورد باید این نکته را در نظر داشت که اکثر مهاجران این کشور بالاخص مهاجران آسیایی از جمله افراد تحصیلکرده در سطوح بالای دانشگاهی هستند و بخش عمده‌ای از این مهاجران، رده مدیران صنایع و شرکت‌ها در آمریکا را شکل داده‌اند و فقدان آن‌ها و عدم تداوم این رشته دراز و جایگزینی نیروی کارآمد به جای آن‌ها در آینده سبب می‌شود که آمریکا ضربه‌ای مهلک و تاثیرگذار در اداره کشور بخورد و ادامه وفاق آمریکا به عنوان قدرت اول جهان با مشکل مواجه شود.

بر اساس بررسی‌ها و پژوهش‌های انجام شده روی تغییرات الگوهای جمعیتی ۱۹۵ کشور جهان، جمعیت جهان هم از اواسط قرن حاضر با آهنگی کاهشی نسبت به پیش‌بینی‌ها روبرو خواهد شد. همچنین همگام با آهنگ کاهشی جمعیت جهان، قدرت اقتصادی هم با کاهش و انقباض مواجه خواهد شد. پژوهش‌ها و پیش‌بینی‌های صورت گرفته در مورد آمریکا به گونه‌ای است که پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۶۲ جمعیت آمریکا به ۳۶۴ میلیون نفر افزایش پیدا کند و از سال ۲۰۶۳ تا ۲۱۰۰ با کاهش ۱۰ درصدی به ۳۳۶ میلیون نفر برسد.

در حال حاضر نرخ زایش متوسط برای هر زن آمریکایی ۱/۸ فرزند است و این نرخ در سال ۲۱۰۰ به ۱/۵ فرزند خواهد رسید، اما طبق پیش‌بینی‌ها این نرخ در حال حاضر باید ۲/۱ فرزند باشد تا آمریکا بتواند در آینده بدون نیاز به پذیرش مهاجر جدید، از پس امور داخلی خود با اتکا به مردم آمریکا بر بیاید. در سال ۲۱۰۰ آمریکا چهارمین نیروی جوان بزرگ جهان را با ۱۸۱ میلیون نفر پس از هند، نیجریه و چین در اختیار خواهد داشت. همچنین اگرچه اکنون آمریکا بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا به شمار می‌رود اما با توجه به نتایج این مدلسازی در سال ۲۰۳۵ جای آمریکا و چین عوض خواهد شد و چین قدرت اول اقتصادی جهان خواهد بود. صدرنشینی اقتصادی چین نیز تا سال ۲۰۹۸ به طول خواهد انجامید و از سال ۲۰۹۹ دوباره آمریکا این جایگاه را از چین پس خواهد گرفت.

جنگ‌های بی‌پایان آمریکا در جای جای جهان، تبعیض و نژادپرستی، افراطی‌گری در مذهب، بحران کرونا و اختلاف طبقاتی شدید در این کشور از جمله دلایل کاهش فرزندآوری به حساب می‌آیند. دولت‌ها به ویژه دولت بایدن که از این فرصت برخورداراست که اکثریت کنگره را به همراه خود داشته باشد، وظیفه دارند برای حل این بحران در قدم اول صلح و دیپلماسی را جایگزین جنگ‌های بی‌پایان کنند و می‌توان نشانه‌هایی از این اراده را در اتفاقات این روزها از جمله خروج نیروهای آمریکایی از خاورمیانه و بازگشت این کشور به برجام مشاهده کرد. در قدم بعدی نیز عدالت در تمام زمینه‌ها را در جامعه برقرار کنند و از شدت گرفتن خشونت و همچنین اختلاف طبقاتی در جامعه جلوگیری و سپس آن را برطرف کنند.

کدخبر: ۳۸۹۳۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر