کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۰۴۳۳
تاریخ خبر:

رئیس ساترا برگزاری جلسه با نمایندگان را دور از شأن دانست!

روزنامه هفت صبح | ‌یک نماینده مجلس نامه ساترا به صدا‌و‌سیما برای برخورد با پلتفرم‌های نمایش خانگی را تاسف‌آمیز دانست و گفت این آب ریختن به آسیاب دشمنان است. اهمیت این نامه به‌ گفته این نماینده مردم تهران در این است که نشان می‌دهد در داخل مجلس به‌عنوان نهادی اصولگرا و نزدیک به دولت،‌ صداهایی مخالف با رویکرد ساترا و صدا‌و‌سیما نسبت به وی‌او‌دی‌ها وجود دارد.

رویکردی که با تغییر دولت، وزارت ارشاد هم مقابل آن کوتاه آمد تا شبکه‌های نمایش خانگی تمام و کمال به ساترا و صدا‌و‌سیما سپرده شود. با این حال مجتبی توانگر در این نامه نشان داد که مخالف این اتحاد و یکدستی بین ساترا و صدا‌و‌سیما بوده‌ و خبر داد که روسای این دو سازمان جلسه با نماینده‌های مجلس را دور از شأن خود دانسته‌اند.

در واقع اصل ماجرا به اواخر تیر‌ماه بر‌می‌گردد که ساترا به رئیس صدا‌و‌سیما نامه‌ای نوشت که در آن گفته بود صدا‌و‌سیما یک جایگاه نظارتی بر پروژه‌های نمایش خانگی دارد و باید مجوز پلتفرم‌های متخلف را باطل کند. این دقیقا همان موضع‌گیری‌ای بود که جبلی، رئیس صدا‌و‌سیما خود در یک سخنرانی که کمی قبل از آن برگزار شده بود، بر آن تاکید داشت. حالا یک نماینده مجلس می‌گوید بعد از آن ماجرا به رئیس سازمان صدا‌و‌سیما گفته آن نامه موجب حیرت و تاسف او شده است.

مستنداتی برای فشار بر پلتفرم‌ها ارائه شد
در این نامه نماینده مجلس چه آمده است:

* پیرو صحبت با آقای دکتر جبلی رئیس سازمان صدا‌و‌سیما، جلسه‌ای با حضور آقای مقیسه رئیس ساترا و جانشین ایشان و نیز معاون پارلمانی سازمان صدا‌و‌سیما برگزار شد و دوستان توضیحات خود را از فضا و مسئله بیان کردند. انتقاداتی هم نسبت به عدم پذیرش یک ساختار مورد تصویب توسط مجلس از سوی صدا‌و‌سیما، عدم سعه‌صدر و ظرفیت در برخورد با VODها طرح کردم.

* مسئولان صدا‌و‌سیما هم مستنداتی از ساختار قانونی خود ارائه کردند که قانع‌کننده نبود در عین حال که جزوه‌ای از تصاویر غیراخلاقی ارائه شد تا بنده را مجاب کنند؛ فشار بر VODها افزایش یابد که تصاویر ربطی به VODها نداشت و مربوط به پلتفرم‌های دیگری بود.

* مدیران صدا‌و‌سیما از بنده درخواست داشتند تا یک‌طرفه به قاضی نروم و سخنان طرفین را بشنوم، متعاقب با توضیحات ایشان از دوستان خواستم تا جهت بررسی موضوع و ارائه راهکارها جلسه‌ای مشترک میان مجلس، رئیس سازمان صدا‌و‌سیما و فعالان این صنعت و پلتفرم‌های اصلی برگزار گردد اما مدیران صدا‌و‌سیما عنوان کردند، برگزاری چنین جلسه‌ای در شأن رئیس محترم سازمان صدا‌و‌سیما نیست و پیشنهاد دادند ابتدا جلسه میان فعالان این حوزه با مسئولان ساترا برگزار گردد.

* با پذیرش این پیشنهاد و نهایتا پس از دو بار تغییر تنظیم زمان جلسه و به‌‌رغم ارسال دعوت‌نامه رسمی و قول دوستان ساترا جهت حضور در کمیسیون اقتصادی مجلس در جلسه روز شنبه، آقای مقیسه و مدیران ساترا جلسه جهت شنیدن مشکلات VODها را در شأن خود ندیدند و از حضور در جلسه خودداری نموده و بی‌اعتنایی خود را به ساز‌و‌کارهای رسمی کشور و نهادهای متولی موضوع از‌جمله مجلس شورای اسلامی، مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارشاد و نیز قول‌های خود نشان دادند.

* در جلسه کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس، معاونان وزارت ارشاد و مرکز ملی فضای مجازی حضور داشتند و با سعه‌صدر و در فضایی صمیمانه با VODها گفت‌وگو کردند. همچنین در این جلسه از VODها خواسته شد تا توجه دقیق‌تری به چارچوب‌های اخلاقی جامعه داشته باشند، آنها نیز ضمن بیان التزام خود به طی شدن فرآیند قانونی، خواستار تصویب قوانین لازم جهت شفاف شدن ضوابط نظارت و نیز تعیین نهادی مستقل، منصف و بی‌طرف برای تنظیم‌گری این حوزه شدند.

کدخبر: ۴۷۰۴۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر