کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۹۴۷۱
تاریخ خبر:

ذوق‌زدگی برای افتتاح آزادراه تهران- شمال

روزنامه هفت صبح | از سال ۷۵ که کلنگ ساخت آزادراه تهران-شمال به زمین زده شد، مسافران چشم انتظار افتتاح آن بودند؛ انتظاری که بالاخره به پایان رسید. رئیس‌جمهور در مراسم گرامیداشت سالگرد وقوع انقلاب اسلامی از پشت تریبون سخنرانی دستور افتتاح آزاد راه تهران- شمال را داد.

او گفت:« من از همین جا به وزارت راه و شهرسازی دستور می‌دهم که جاده عظیم تهران ـ شمال را که تکمیل شده از فردا (۲۳ بهمن) به‌صورت آزمایشی‌ باز کند، ان‌شاءالله اوایل اسفند این جاده مهم که یکی از افتخارات مهندسی ایران است، افتتاح خواهد شد.» البته قرار بود همزمان با شروع دهه فجر این اتفاق بیفتد اما وقتی دهه فجر شروع شد و خبری از افتتاح آزادراه نشد مسئولان وزارت راه گفتند که این تاخیر به دلیل وسواسی است که برای رعایت نکات ایمنی در این مسیر به خرج داده می‌شود و اگر قرار بود امنیت این آزادراه عادی و مثل بقیه آزادراه‌ها باشد مشکلی برای افتتاحش وجود نداشت.

آنها روزهای نزدیک به نوروز را به عنوان تاریخ افتتاح آزاد راه تهران- شمال اعلام کردند، به همین دلیل هم وقتی روحانی از افتتاح آن در ۲۳ بهمن خبر داد همه غافلگیر شدند. از طرفی وضعیت جوی شهرهای شمالی کشور و بدقولی‌هایی که تا الان در مورد زمان افتتاح این آزادراه شده بود باعث شد بدبین‌ها در شب ۲۳ بهمن باور نکنند که فردا بالاخره پای ماشین‌های تهرانی به آزادراه تهران- شمال باز می‌شود و رویای ۲۳ساله شمال روها تحقق پیدا می‌کند اما صف ماشین‌هایی که درست صبح روز ۲۳ بهمن در اتوبان همت، ورودی آزادراه تهران- شمال دیده می‌شد نشان می‌داد که تعداد خوشبین‌ها هم کم نبوده است. از قضا این بار حق با خوشبین‌ها بود و بعد از چندین ساعت معطلی ماشین‌هایی در صف و شکل گرفتن گره ترافیکی در اتوبان همت بالاخره ویراژ خودروها در آزادراه تهران- شمال شروع شد.

اینطور که عکس‌ها و ویدئوها نشان می‌دادند استقبال مردم از این اتفاق خیلی هم خوب بوده است، بعضی از راننده‌های که در ترافیک ورود به آزادراه بودند به خبرگزاری‌ها گفتند که می‌خواهند خاطره ورود به عنوان اولین خودروها به آزادراه تهران- شمال را به مجموع تجربه‌های جاده‌ای‌شان اضافه کنند. اینطور که تصاویر نشان می‌داد حتی ترس از بارش برف و کولاک در جاده‌های شمال کشور هم باعث نشد که چیزی از ذوق خودروها برای اولین ورود به آزادراه تهران- شمال کم شود.

*** قطعه یک یعنی کجا؟
همانطور که رئیس‌جمهور دستور داده بود چهارشنبه آزادراه تهران- شمال افتتاح شد اما این اتفاق فقط در مورد قطعه یک این آزادراه افتاد البته قطعه چهار آن هم قبلا راه‌اندازی شده بود. اینطور که درچشم‌انداز توسعه آمده تکلیف دو قطعه میانی آزادراه هم باید تا سال ۱۴۰۰ روشن شود اگرچه کارشناسان می‌گویند احتمالا این اتفاق زودتر از سال ۱۴۰۲ نخواهد افتاد. حالا این قطعه یک کجاست و وقتی این قطعه تمام شود تکلیف ماشین‌هایی که در آن حرکت می‌کردند چه می‌شود؟

افتتاح منطقه یک آزادراه، آن را به جاده موجودِ کندوان وصل می‌کند تا به این ترتیب مسافران از طریق بزرگراه همت و آزادگان وارد منطقه کن به عنوان کیلومتر صفر آزادراه تهران-شمال شده و بعد در منطقه شهرستانک وارد جاده قبلی شوند و بعد از طی مسیر، از سه راهی دشت‌نظیر وارد قطعه چهار آزادراه تهران-شمال شوند؛ جاده‌ای که تا کمربندی چالوس-تنکابن ادامه دارد. اینطور که کارشناس‌ها می‌گویند منطقه یک بیشتر از هر سه منطقه دیگر اهمیت دارد چون با تکمیل این منطقه، گلوگاه‌های ترافیکی مسیر تهران- چالوس باز می‌شود.
در واقع اگر همه چیز خوب پیش برود ترافیک حدفاصل تهران تا کرج، ترافیک ورودی به محور کرج-چالوس و ترافیک محورِ قدیم همه تبدیل به خاطره شده و مسیر مسافران شمال از مسافران کرج کاملا جدا می‌شود. در نهایت هم احتمالا یک ساعت و نیم در مسافرت مسافران چالوس صرفه‌جویی خواهد شد.

*** آزمایشی یعنی چه؟
همانطور که در دستور روحانی به وزیر راه و شهر سازی هم گفته شد، افتتاح قطعه یک آزادراه تهران - شمال فعلا آزمایشی است. خود مسئولان وزارتخانه هم می‌گویند که اگر همه چیز خوب پیش برود افتتاح رسمی و قطعی اواخر اسفند ماه اتفاق خواهد افتاد. آنها در مورد اینکه تفاوت استفاده آزمایشی مسافران از آزادراه تهران - شمال با استفاده رسمی از آن چه تفاوتی دارد و آیا در حال حاضر محدودیتی برای رفت و آمد اعمال شده یا نه، می‌گویند فعلا محدودیتی نیست اما چون فعلا استفاده از آزادراه به شکل آزمایشی است ممکن است محدودیت‌هایی در زمینه ساعت استفاده اعمال شود.

یکی از حاشیه‌های آزادراه تهران- شمال هزینه ساخت آن بوده است که ۹هزار و سیصد میلیارد تخمین زده می‌شود به همین دلیل هم حرف و حدیث‌های زیادی در مورد میزان عوارضی که از مسافران گرفته خواهد شد وجود دارد. موضوعی که تا همین الان مسئولان وزارت راه و شهرسازی از اعلام جزئیات آن طفره رفته‌اند. فعلا هم خودروهایی که به صورت آزمایشی در این مسیر تردد می‌کنند عوارض نمی‌پردازند و معاون وزارت راه و شهرسازی اخیرا اعلام کرده که دریافت عوارض استفاده از آزادراه تهران -شمال کاملا الکترونیک خواهد بود و هیچ وقفه‌ای در مسیر تردد خودروها به وجود نخواهد آمد.

کدخبر: ۳۰۹۴۷۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر