کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۸۱۵۴
تاریخ خبر:

دیگر منتظر سانتافه ‌و سوناتا نباشید

روزنامه هفت صبح | دیروز اعلام شد که طبق آیین‌نامه واردات خودرو سقف ارزش خودروهای وارداتی باید زیر ۲۰هزار دلار و توان موتورشان زیر ۲۵۰۰ سی‌سی باشد. این اتفاق خیلی از گمانه‌زنی‌ها و برنامه‌ریزی‌های واردکنندگان خودرو را بر هم زد.البته خودروهای چینی عموما با همان سیاق سابق می‌توانند به واردات به ایران ادامه دهند چون اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها زیر ۲۰هزار دلار قیمت دارند. بیایید دورنمای این اتفاق را مرور کنیم.

از کره‌ای‌ها شروع کنیم که حالا با این محدودیت بسیاری از سوگلی‌های نمایشگاه‌های اتومبیل و دلال‌ها در محاق فرو خواهند رفت. به عنوان مثال هیوندای‌ اتومبیل‌هایی مثل توسان،‌سانتافه،‌الانترا،‌سوناتا و آزرا را در این تقسیم‌بندی از دست خواهند داد چراکه میانگین قیمت آن‌ها در بازار دوبی از ۲۷هزار دلار به بالاست. از برند کیا هم اسپورتیج و سورنتو و اپتیما در چنین حدود قیمتی قرار دارند و از ۲۶هزار دلار به بالا قیمت خورده‌اند.در برند تویوتا شما باید با کمری و راوفور و حتی مدل‌های پایه کرولا هم خداحافظی کنید.

کرولا پرفروش‌ترین خودرو جهان در بازه قیمت بالای ۲۲هزار دلار قرار دارد. حتی در ساده‌ترین مدل‌های خود. قیمت یک کمری خوب از ۲۷هزار دلار به بالاست. گزینه دیگر این شرکت مشهور ژاپنی، تویوتا C-HR مدل ۲۰۲۲ است که نسخه پایه آن ۲۴هزار و ۱۳۰ دلار قیمت خورده است. همین‌طور راوفور.میتسوبیشی هم دست و بالش بسته خواهد بود. اوتلندر و اوتلندر هیبریدی هر دو از ۲۷هزار دلار آغاز می‌شوند. میتسوبیشی اکلیپس هم راهی برای ورود به بازار ایران ندارد.

حداقل در مدل‌های صفر کیلومتر ۲۰۲۲٫ مدل پایه‌ ای اس ایکس می‌تواند به ایران بیاید اما در ایران مدل فول ای اس ایکس خریدار دارد که باید بالای ۲۴هزار دلار برایش در امارات پرداخت کرد. رستگاران برند هیوندایی هیوندا اکسنت است که حدود ۱۷هزار دلار قیمت دارد و همین‌طور هیوندای آی سی آی بیست که می‌توانند به ایران وارد شوند و البته هاچ‌بک اقتصادی گرند i۱۰ است که مدل ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ آن قیمتی بین ۹هزار و ۱۰۰ دلار تا ۱۰هزار دلار دارد.

در مورد کیا،‌پیکانتو اتومبیل مینیاتوری کره‌ای‌ها می‌توانند وارد ایران شوند و همین‌طور کوچولوی پرطرفدار کره‌ای یعنی کیاسول که اگر راهش به ایران باز شود کلی خاطرخواه پیدا می‌کند به‌خصوص در میان جوانان. کیاسول ۲۰۲۲ با قیمت ۱۵هزار دلار در دوبی به فروش می‌رود. از همه مهیج‌تر کیا سراتو است که با قیمت ۱۶ یا ۱۷هزار دلار در دوبی قابل خریداری است و در بازه تعریف شده آیین‌نامه واردات خودرو می‌گنجد. کیا ریوی هاچ بک هم می‌تواند بسته ارائه شده از سوی کیا برای دوران جدید را کامل کند. با ۱۳هزار دلار.

تویوتا فقط می‌تواند به تویوتا یاریس دلخوش کند که حدود ۱۶هزار دلار قیمت خورده است. میتسوبیشی هم درآینده نزدیک باید به واردات میراژ دلخوش کند که اتومبیلی در قدوقواره پیکانتو و تیبای خودمان است و از ۱۱هزار دلار قیمت‌گذاری‌اش شروع می‌شود و همین‌طور میتسوبیشی لنسر که از ۱۶هزار دلار شروع می‌شود. البته متاسفانه مزدا ۳ راهی به ایران نخواهد داشت و این دل طرفداران این خودرو باکیفیت را خواهد شکست اما مزدا ۲ را می‌توانید در خیابان‌های تهران ملاقات کنید.

این داستان کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها بود. اما بیایید به اروپایی‌های پرطرفدار در ایران هم سری بزنیم. از رنو شروع کنیم. دو مدل پرطرفدار رنو داستر و رنو کپچر می‌توانند به ایران وارد شوند. چون بین ۱۴ تا ۱۹ هزار دلار در مدل‌های مختلف قیمت خورده‌اند. رنو ساندرو هم با خیال راحت می‌تواند به ایران بیاید و بازار پررونق قبلی خود را احیا کند.اما کولیوس و تلیسمان با قیمت‌های حدود ۲۸ هزار دلار تا ۴۰ هزار دلار راهی به ایران نخواهند داشت.

در حوزه پژو،‌دو مدل پژو ۲۰۰۸ و پژو ۲۰۸ با قیمت‌های لب مرز ۲۰هزار دلار (۵۰۰ دلار بیشتر) در مدل‌های پایه خود می‌توانند راهی ایران شوند و مطمئنا با فروش چشمگیری هم روبه‌رو خواهند شد. بسته به این است که دولت سر این چند صد دلار مته به خشخاش می‌گذارد یا نه و البته این نکته که در میان خودروسازهای دیگر اروپایی مثل خودروهای اسپانیایی و سوئدی می‌توان خودروهای جذاب و اقتصادی فراوانی برای واردات به ایران پیدا کرد.

مثل مجموعه خودروهای برند سئات و یا برند اشکودا از جمهوری چک که هر دو برندهای بسیار خوشنامی هستند. این گمانه‌زنی‌ها در این حالت خواهد بود که واردات خودرو فقط با تکیه بر خودروهای دست اول و صفر کیلومتر باشد یا طبیعی است که در صورت اجازه برای واردات دست دوم تعادل این بازار بالکل به هم خواهد خورد.

کدخبر: ۴۵۸۱۵۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر