کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۱۴۶۸
تاریخ خبر:

دیکتاتور محبوب ترامپ به دردسر افتاد

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی| قاهره جمعه شب شاهد جدی‌ترین تظاهرات از زمان ‌ روی کار آمدن عبدالفتاح سیسی بود. تصاویر منتشر شده از این اعتراضات نشان می‌داد که تعداد معترضان بسیار کمتر از زمان بهار عربی بود اما گستردگی آن در شهرهای مختلف و حضور جدی مردم در حالی که این اولین روز از اعتراضات بوده، باعث شد که بسیاری اتفاقات جمعه شب را جدی گرفته و آن را به عنوان یک تنش اساسی برای سیسی در نظر بگیرند.همزمان با این تظاهرات هشتگ‎هایی مثل ‌میدان التحریر و ‌جمعه الغضب در توئیتر توسط مصری‎‏‎ها ترند شد.

*** ماجرا از چه قرار است؟
یک بازیگر و تاجر مصری که حالا در اسپانیا زندگی می‌کند، دست به انتشار افشاگری علیه سیسی زده و می‌گوید به مدت ۱۵ سال با ارتش کشورش همکاری کرده. افشاگری‎های او که از روز هفتم سپتامبر(دو هفته قبل) آغاز شده بیشتر در مورد مسائل مالی رئیس جمهور کنونی مصر است. او ابتدا به کاخ‌هایی اشاره کرد که سیسی ساخته و در دست ساخت دارد. یکی از این کاخ‌ها مکانی در شرق قاهره با وسعت دو و نیم میلیون متر مربع است که هزینه ساخت آن تاکنون ۲٫۲۵ میلیارد پوند مصری بوده است.

این در حالی‌ست که وضعیت اقتصادی در این کشور در سال‎های اخیر بدتر شده. محمدعلی در گزارشش گفته بود کاخی که سیسی دارد برای خودش بنا می‎کند، ۱۰ برابر کاخ سفید مساحت دارد. او که به خودش نام «فرعون کوچک مصر» را داده ادعا کرده ‌ سیسی و همسرش به همراهی فرماندهان ارتش در حال حیف و میل کردن پول مصری‌هاست. او پرونده دیگری هم رو کرد که بر اساس آن خانواده سیسی از سوئیس جواهرات گرانقیمتی را به خرج دولت خریده‌اند.

سیسی البته تاکنون نتوانسته ادعاهای محمدعلی را رد کند. او فقط یک روز بعد از انتشار این ویدئو مدعی شد ‌ کاخی که ساخته متعلق به مردم مصر است و نه خود او. سه‌شنبه هفته گذشته فرعون کوچک مصر باز هم در یک ویدئو ظاهر شد و از رئیس جمهور فعلی مصر خواست که استعفا دهد و زندانیان سیاسی و مخالفان را از زندان آزاد کند. او در این ویدئو گفت جمعه آتی ساعت هفت عصر هر مصری با هر دینی به خیابان‌ها بیاید.

بعد از این ویدئو ‌ هشتگ « ‌کفایه بقى یاسیسی» به معنای سیسی دیگر بس است، ترند شد و یک میلیون بار در توئیتر از آن استفاده شد. یک هشتگ دیگر هم «الرحیل یاسیسی او النزول للشارع» (یا استعفا بده یا به خیابان‌ها می‌آییم) مورد استفاده قرار گرفت.
محمدعلی اما تنها افشاگر مصری نیست. بعد از او سروکله یک افسر جدا شده از ارتش هم پیدا شد که مدعی اسنادی تازه علیه رئیس جمهور این کشور بود.

او در حالی که صورتش را پوشانده بود جلوی دوربین آمد و گفت ‌ محمدعلی دارای اسنادی شامل صوت و ویدئو از رسوایی‌های جنسی سیسی است که در صورتی که او استعفا ندهد، آنها را منتشر می‌کند. او مدعی شد که این اسناد در مورد روابط نامشروع او با هنرمندان و همسران افسران ارتش مصر است.

در ادامه این ویدئو آمده است که اکنون سه جریان در مصر برای رسیدن به قدرت تلاش می‌کنند؛ جریان اول تیم السیسی است که سعی می‌کند در مسند قدرت باقی بماند و جریان سوم «محمدعلی» است که طرفدارانی در داخل ارتش و سازمان کل اطلاعات دارد. جریان سوم نیز «وائل غنیم» است که حمایت و پشتیبانی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را با خود دارد.

این افسر سابق ارتش مصر همچنین از رقابت میان سازمان اطلاعات مصر با سازمان اطلاعات ارتش خبر داد و گفت ‌ این السیسی بود که ژنرال «عمر سلیمان» (رئیس اسبق سازمان اطلاعات مصر) را کشت و ۹۵ تن از مسئولان سازمان را برکنار و برخی از آنها را به قتل رساند و از این رو در میان دو سازمان اطلاعاتی مذبور بحث خونخواهی نیز مطرح است.

اما علاوه بر افشاگری‌ها مردم مصر نسبت به خفقان موجود در این کشور معترضند. وضعیت اقتصادی و امنیت در این کشور روزبه روز بدتر می‌شود و مرگ محمد مرسی و پسر جوانش در زندان هم بخشی از جامعه را که طرفدار اخوان‌المسلمین‌اند نسبت به اقدامات سیسی حساس کرده است.

روز جمعه هزاران نفر در قاهره و اسکندریه برای اعتراض به سیسی به خیابان آمدند. در مصر تاکنون هربار که مردم به میدان التحریر آمده‌اند دست خالی به خانه‌های‌شان نرفته‌اند. یک بار حسنی مبارک و یک بار هم محمد مرسی را با اعتراضات میلیونی خود در همین میدان، از کار برکنار کرده‌اند. شاید برای همین سابقه است که سیسی پیش از این اتفاقات دستور دستگیری برخی مخالفان را داد.

سیسی بر اساس قانون می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ بر سر کار باشد و با سرکوب گسترده‌ای که به راه انداخته، حمایت از حفتر در لیبی و ریاضت اقتصادی که به مردم این کشور تحمیل کرده و امنیتی را که تامین نکرده، راهی سختی پیش روی خودش دارد. او در انتخابات سال پیش همان راه حسنی مبارک را رفت و در یک انتخاباتی که هیچ رقیبی نداشت، ۹۷درصد از آرا‌ را به دست آورد.

کدخبر: ۲۸۱۴۶۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر