کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۹۸۲۷
تاریخ خبر:

دیکتاتور در راه ‌است

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی| با برگزاری آخرین جلسه استماع کمیته منتخب تحقیق و تفحص مجلس نمایندگان درباره حادثه ۶ ژانویه، مسئولیت ترامپ در مورد رهبری و سازماندهی حمله هوادارانش به ساختمان کنگره بیش از پیش شد و از این رو احتمال احضار او به دادگاه و محاکمه‌اش قوت مضاعفی به خود گرفته است‌. در همین اثنا و ۱۸ ماه پس از شکست ترامپ در انتخابات و خروجش از کاخ سفید، او دوباره به واشنگتن بازگشت تا با حضور در مجمع ۲ روزه اندیشکده محافظه کار «دستور کار اول آمریکا» سخنرانی کند.

بسیاری انتظار داشتند که او به علت تلاقی دو اتفاق، یکی افزایش احتمال محاکمه وی و دیگری افت شدید و مداوم مقبولیت بایدن در میان مردم، فرصت را مغتنم بشمارد و در روز سخنرانی خود در واشنگتن و فارغ از نتایج انتخابات کنگره در پاییز، نامزدی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ را به طور رسمی اعلام کند.

پیش‌بینی‌ها چندان هم غلط از آب درنیامد و ترامپ در این سخنرانی به تبیین سیاست‌های خود در صورت بازگشت به کاخ سفید صحبت کرد و فقط جمله «به عنوان نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات شرکت خواهم کرد» را به زبان نیاورد. ترامپ پیروزی قاطع جمهوری‌خواهان در انتخابات کنگره و نیز انتخاب ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ را وعده داد و گفت کنگره و کاخ سفید را پس خواهیم گرفت.

دیکتاتور، توتالیتر، ماکیاولیست یا سنت‌گرای خشک مغز؟
بیش از هر چیزی در حرکات ترامپ می‌شد خشم را در عیان‌ترین حالت خود رهگیری کرد. فریادهای ممتد او، انگشت اشاره بالاگرفته‌اش و خط و نشان‌هایی که به طور مداوم برای مخالفان خود می‌کشید حکایت از رادیکال‌تر شدن ترامپ در صورت بازگشت دوباره به کاخ سفید داشت. او در سخنرانی خود به کرات از استفاده بیشتر از قوه قهریه در تمام شئون، کاهش آزادی‌های مدنی، پر خون‌تر کردن رگ و ریشه دینی به روایت خود و فتح مشاغل کلیدی و اصلی به دست ملی‌گرایان حقیقی سخن گفت.

از این رو پیرامون این رفتار ترامپ در سخنرانی‌اش، بحث‌های فراوانی شکل گرفت. تحلیلگران سیاسی نسبت به پیروزی ترامپ در انتخابات و ظهور یک ماکیاولیست تمام عیار در کاخ سفید که ممکن است مصالح آمریکا و جهان را به خطر بیاندازد هشدار دادند. عده‌ای از کاربران عادی فضای مجازی آمریکا نیز ترامپ را به دیکتاتورهایی مانند هیتلر، موسیلینی و پوتین تشبیه کردند که با تمام قوا باید از او حذر کرد.

بخش عمده‌ای از کاربران نیز معتقد بودند ترامپ بیش از اینکه شبیه به یک رهبر سیاسی دیکتاتور باشد شبیه یک تفکر دیکتاتور مآبانه و توتالیتر مانند حزب کمونیست چین است. در پایان ارزیابی اکثر کاربران فضای مجازی آمریکا که در صف مخالفان ترامپ جای می‌گرفتند این بود که دولت دوم ترامپ فاجعه‌ای بس غم‌انگیزتر از دولت اول اوست که جهان را از مسیر دموکراسی منحرف خواهد کرد و نباید گذاشت این خشک مغز دوباره در عرصه سیاست جهان ظهور کند.

حمایت از اعدام‌های دسته جمعی
ترامپ استراتژی آمریکا در قبال موضوع مقابله با مواد مخدر را به باد انتقاد گرفت و گفت تنبیه قاچاقچیان مواد مخدر در آمریکا شبیه شوخی است و محاکمه یک قاچاقچی ۱۵ سال طول می‌کشد. درباره این موضوع خطیر بهتر است مدل کشورهای موفق و مقتدری مانند چین را به کار بگیریم و برای ریشه‌کن کردن معضل مواد مخدر در کشور، تمام قاچاقچیان را به سرعت اعدام کنیم.

البته این نگرش ترامپ مسبوق به سابقه است و در سال ۲۰۱۷ و زمانی که او رئیس‌جمهور آمریکا بود به ستایش رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور فیلیپین که ۱۲ هزار تولیدکننده، پخش‌کننده و مصرف‌کننده مواد مخدر را بدون محاکمه به قتل رساند پرداخت. همچنین ترامپ زمان دادرسی و محاکمه قاچاقچیان مواد مخدر در آمریکا را نیز بسیار طولانی دانست و گفت اگر مجازات این افراد اعدام و مرگ باشد، زمان دادرسی و محاکمه آن‌ها هم بسیار سریع انجام خواهد شد و دیگر وقت افراد بسیاری روی این موضوع تلف نمی‌شود.

حاکمیت تفتیش عقاید
ترامپ پس از تبیین نظرات و توضیح مواضعش مبنی بر اعدام‌های دسته‌جمعی و ضربتی، به نقد از ساختار بروکراتیک و وضعیت کارمندان دولت پرداخت. به اعتقاد ترامپ باید روشی به کار گرفته شود که تمام کارمندانی که به طور عمدی و با قصد و غرض قبلی دموکراسی را تضعیف می‌کنند اخراج شوند. البته باید این توضیح را اضافه کرد که از نظر ترامپ تمام افرادی که مخالف سناریو تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ هستند دروغگو، مزدور و دشمنان دموکراسی‌اند و باید خیلی زود و سریع توسط دولت بعدی اخراج شوند و به جای آن‌ها از کارمندانی استخدام شوند که به ترامپ و شعار «دوباره آمریکا را با شکوه کن» وفادارند.

تجهیز بیابان برای بی‌خانمان‌ها
ترامپ درباره معضل بی‌خانمان‌ها نظراتی را ارائه داد که هم مورد خشم منتقدانش قرار گرفت و هم سبب شد تعداد بسیاری از کاربران فضای مجازی با آن شوخی کنند. ترامپ گفت برای حل معضل صدها هزار و بلکه میلیون‌ها نفر از افراد بی‌خانمان تنها یک راه وجود دارد و آن جمع‌آوری این افراد و انتقال آن‌ها به مناطق خالی از سکنه و ارزان در حاشیه شهر‌هاست که با چادر تجهیز شده است.

ترامپ در ادامه گفت البته این امکانات را فقط محدود به چادر نبینید، ما برای این افراد دستشویی عمومی، حمام عمومی، درمانگاه و پزشک، مراکز ترک اعتیاد و خدماتی از این قبیل نیز تامین می‌کنیم. ترامپ در ادامه گفت این تنها راهی است که دوباره بتوانیم شهرهای‌مان را تمیز، زیبا و امن ببینیم.

تمسخر ترنس‌ها
ران دسانتیس، فرماندار فلوریدا و جدی‌ترین رقیب جمهوری‌خواه ترامپ برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، مبدع قانون «چیزی در مورد همجنسگرایی نگو» است. بر اساس این قانون معلمان و مربیان مدارس اجازه ندارند حداقل از دوران مهدکودک تا پایان سوم ابتدایی، دانش‌آموزان خود را با انواع گرایش‌های جنسی آشنا کنند.

این قانون موجب خرسندی و وجد جمهوری‌خواهان در سراسر کشور شد و از این رو ترامپ نیز برای عرض اندام و سبقت گرفتن از دسانتیس ظرف چند روز گذشته درباره این موضوع اظهار نظر کرد. ترامپ ابتدا در سخنرانی خود در فلوریدا گفت «وضعیت بدی است. در مدارس ما نمی‌‌شود در مورد انجیل حرف زد، نیایش نیز ممنوع شده است اما به راحتی می‌توان در مورد همجنسگرایی و ترنس‌ها حرف زد و به بچه‌ها آموزش داد که امروز در آمریکا مردها هم می‌توانند حامله شوند!»

استقبال حامیان ترامپ و حزب جمهوری‌خواه از این سخنان سبب شد او در سخنرانی خود در واشنگتن نیز به این اظهارنظرهایش ادامه دهد و با شرکت زنان ترنس در مسابقات ورزشی مخالفت کند. ترامپ ضمن مخالفت خود با این موضوع به استهزا و ریشخند کردن زنان ترنس هم پرداخت و گفت «آخر چطور می‌شود که در میان ورزشکاران زن، ناگهان چشمت به یکی بیافتد که با هیبتی مردانه و ۲ متر قد، بازوهایی قطور و شانه‌هایی پهن‌تر از بال هواپیما داشته باشد و اسمش آلیس باشد؟».

کدخبر: ۴۶۹۸۲۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1643725887

    محاکمه برای فرارهای مالیاتی آقای ترامپ هم در راه است!